نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: از گذشته سنت بر این بوده که اداره مساجد به وسیله مردم باشد و در حال حاضر نیز این سنت وجود دارد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه‌شنبه در دیدار حجت الاسلام مهدوی ارفع رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان افزود: این سنت همین گونه خواهد ماند منتهی در این جهت باید کار شود و سوال این است، چه طرحی وجود دارد که مردم توجه داشته باشند و این وظیفه خود را فراموش نکنند.

وی گفت: اینجا دیگر مردم مقصر نیستند، ما مقصریم و باید در جهت توجه دادن به مردم طرح و برنامه داشته باشیم که این از بالاترین امور خیر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: بهینه‌سازی کیفی کارهای فرهنگی زمان‌بر است اما در جهت کمی که می‌توانیم قدمی برداریم.

وی افزود: ما روستاهای مرزی را رها کردیم و بیگانه در آنجا مواد مخدر صنعتی توزیع می کند؛ حداقل یک روحانی آنجا نیست که مردم را نصیحت کند و این خیلی عجیب است که بسیاری از مساجد و روستاها امام جماعت و روحانی ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با تاکید بر اینکه حضور روحانیون در روستاها و مساجد باید توسعه پیدا کند گفت: سرنوشت مردم به این گره خورده که راهنما داشته باشند اما اصلا راهنمایی وجود ندارد و تعداد زیادی از مساجد استان امام جماعت ندارند که باید در این جهت فکری برداشت.

وی تصریح کرد: مسجد اگر جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا کند، دارای ظرفیت‌های بالایی است.

امام جمعه بیرجند افزود: حکومت‌ها در طول تاریخ به سمت و سویی حرکت کرده‌اند که مساجد منزوی شده‌ و جایگاه اصلی آنها به حاشیه رفته و از امور مادی و معنوی دور افتاده‌اند.

وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی مساجد باید احیا شوند گفت: بعد از انقلاب اسلامی موانع داخلی و خارجی زیادی وجود داشته است اما به هر حال باید نسبت به مسجد اهمیت خاصی داده و ابتکار حاصل شود تا مسجد در طراز اسلامی کشف شود.