مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: مراسم تجلیل و تکریم مشاهیر و مفاخر در قید حیات استان خراسان جنوبی در روز ۳۰ دی‌ماه امسال با حضور مسئولان کشوری در بیرجند برگزار خواهد شد.

 علی فرخنده  در ستاد اجرایی کنگره ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی در استان اظهار کرد: در راستای معرفی استان خراسان جنوبی یکی از دغدغه‌های دستگاه فرهنگی این است که چهره واقعی استان در سطح کشور شناخته شده نیست که سیاست کاری ما این است که حضور مسئولان ملی را در خراسان جنوبی پررنگ کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: امسال در تابستان شعبه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان جنوبی به عنوان چهارمین استان با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خراسان جنوبی به صورت رسمی راه‌اندازی و آغاز به کار کرد.

فرخنده با اشاره به طرح فرهنگی از طوس تا خوسف تصریح کرد: مراسم رونمایی از پوستر کنگره ملی ابن حسام خوسفی ۲۹ آذرماه امسال در ساختمان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با حضور دکتر شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مقامات فرهنگی کشوری و استانی برگزار شد.

 

وی بیان کرد: با توجه به این که ابن حسام خوسفی شاعر آئینی اهل بیت (ع) و متعلق به خراسان جنوبی است که ۲۳ هزار بیت در خاوران نامه در مدح اهل بیت (ع) سروده است، اما این شخصیت بزرگ هنوز آن طور که باید شناخته نشده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طرح فرهنگی از طوس تا خوسف با برگزاری رویداد ملی ابن حسام خوسفی در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، افزود: این رویداد یکساله در چهار بخش علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه برنامه‌ریزی شده است که اختتامیه این کنگره ملی در اواخر آبان ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

 

فرخنده عنوان کرد: بخش علمی پژوهشی با محوریت دانشگاه بیرجند با هدف بررسی ابعاد زندگی و شخصیت ایشان، آثار و جایگاه ابن حسام خوسفی در شعر فارسی و اسلامی و بخش فرهنگی با برگزاری یک رویداد فرهنگی با محوریت شعر آئینی برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه حوزه اسناد پژوهشی و علمی در خصوص این شاعر عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری بسیار ضعیف است، تصریح کرد: در همین راستا رویداد علمی و پژوهشی با هشت محور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ با محوریت دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۲۷ شهریورماه روز بزرگداشت استاد شهریار و ملی شعر و ادب پارسی است که پیشنهاد ما این است که رویداد فرهنگی با محوریت جشنواره ملی شعر آئینی برگزار شود.

 

به گفته وی همچنین بخش هنری این رویداد ملی با همکاری دبیر فرهنگستان هنر و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت کتاب خاوران‌نامه به موضوع هنرهای تجسمی اختصاص خواهد یافت.

 

فرخنده شعار محوری کنگره ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی را «خراسان جنوبی دیار علم و ایمان» اعلام کرد و گفت: مراسم تجلیل و تکریم مشاهیر و مفاخر در قید حیات استان خراسان جنوبی در روز ۳۰ دی‌ماه امسال با حضور مسئولان کشوری در بیرجند برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: کمیته‌های تخصصی مالی و برنامه‌ریزی، کمیته اسکان و پشتیبانی، کمیته علمی و پژوهشی، کمیته رسانه، کمیته نمایشگاه و زیرساخت، کمیته هنری، کمیته مراسمات، کمیته فرهنگی و کمیته اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی تشکیل می‌شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور

 

 

کد خبر ۱۷۴۰۴۶۶