رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به سخت‌گیری‌های منابع طبیعی درخصوص اراضی کشاورزی، لازم است دولت در زمینه اصلاح قوانین موجود لایحه ارایه کند.

 سلمان اسحاقی روز شنیه در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان که با حضور مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: اگر خراسان جنوبی را به یک خانواده تشبیه کنیم، بزرگ آن خانواده کشاورزان هستند که باید شرایط آنها تثبیت شود.

وی اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلب مشارکت عمومی بیان کرد: امروز نمی‌توانیم دم از مشارکت عمومی و حمایت از مردم بزنیم اما قنوات کشاورزان را نبینیم.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در اجرای طرح‌های مختلف باید کشاورزان هزینه خودیاری پرداخت کنند لذا نمی‌توانیم حمایت از کشاورز را مطرح کنیم اما آبخیزداری را نبینیم چون میلیون‌ها لیتر آب سطحی به سمت افغانستان حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه اولویت کلان کشور آبخیزداری است افزود: این در حالی است که در خراسان جنوبی آب باران نمی‌ماند و اگر به استان دیگر می‌رفت مساله ای نبود در حالی که به خارج از مرزها می‌رود.

اسحاقی بیان کرد: درخصوص سوخت مورد نیاز کشاورزان هم سخت‌گیری می‌شود که ملاک کارکرد وسایل کشاورزی است به بهانه اینکه در استان سوخت قاچاق می‌شود در حالی که باید جلوی این معضل در استان‌های دیگر گرفته شود.

وی گفت: ارزش واقعی محصولات کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است لذا بر نحوه اظهارنظرهای شخصی که بر قیمت محصولاتی همچون زعفران تاثیر دارد باید نظارت شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی ادامه داد: اگر قرار است شورای ملی زعفران در محوریت این محصول حرکت کند باید مراقب رفتار و گفتار باشند وگرنه از راه‌های دیگر وارد عمل می‌شویم.

وی گفت: در زمینه نهاده‌های دامی علاوه بر عشایر باید روستاییان را هم دید، چون این دو طیف با چالش مواجه شدند لذا باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود، در این صورت نیاز به واردات گوشت نیست و اگر حمایت‌ها انجام شود خراسان جنوبی صادر کننده گوشت دام سبک و سنگین خواهد بود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان‌ و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: گزارش کار نماینده مجلس فردی نیست و باید کارنامه را در کلیت مجلس دید.

حسین خسروی اسفزار افزود: با همه نواقص و مشکلاتی که در مجلس یازدهم وجود داشت و آن را انکار نمی‌کنیم کارنامه ما مورد رضایت مقام معظم رهبری قرار گرفت.

وی بیان کرد: جلوگیری از الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند، پیگیری و رفع بدهی بیمارستان میلاد بیرجند، پیگیری و موافقت با احداث بیمارستان در شمال شهر بیرجند از جمله اقدامات انجام شده در مجلس یازدهم برای حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف بوده است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان‌ و خوسف در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان همه با هم کمک کرده و از نمایندگان مجلس مطالباتی داشته باشند که در اختیارات نماینده باشد.

وی با اشاره به تصویب برنامه هفتم‌ توسعه گفت: برنامه ششم توسعه که پنج ساله بود تنها ۳۰ درصد اجرا شد که یکی از دلایل آن قوانین نارسا و نپخته است لذا نماینده به روزمرگی افتاده و وقت نماینده در جلسات مختلف گرفته می‌شود.

خسروی بیان کرد: اعتبارات سال ۱۴۰۱ معادل ۱۵۰ میلیارد ریال و سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ریال در اختیار نماینده بود.

وی افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری خوشبختانه در هیچ عزل و نصبی دخالت نکردم؛ امروز به برکت عملیات وعده صادق وضعیت جمهوری اسلامی به لحاظ سیاسی، نظامی و امنیتی حساس است و امیدواریم هرچه زودتر به اهداف عالی نظام برسیم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف با بیان اینکه برپایی میزهای خدمت و حضور در جمع مردم باید ادامه یابد تصریح کرد: اقدامات زیادی در بخش کشاورزی استان و با تعامل و همکاری همه مسئولان به ثمر رسید که امیدواریم مشکلات این حوزه روز به روز حل شود.

در این آیین از خدمات “مهدی جعفری” رئیس پیشین سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی قدردانی و “محمدحسین اکبری” به عنوان سرپرست این سازمان معرفی شد.

اکبری معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این سازمان بود و جعفری نیز فروردین امسال با حکم استاندار به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی منصوب شد.

نوشته و خبر نگار :مهدی نقی پور و ا.حسن پور