تمبر یکصدمین سالگرد تاسیس هیات ابوالفضلی بیرجند در همایش “شه با وفا” که به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس هیات ابوالفضلی بیرجند در سالن فرهنگسرای شهر برگزار شد با حضور جمعی از مسوولان استان، پیرغلامان و خادمان هیات‌های مذهبی و مدیرکل پست خراسان جنوبی رونمایی شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی جمعه شب در این مراسم گفت: هیات‌های مذهبی در جامعه کارکرد اجتماعی دارند و در شرایط فعلی نقش‌آفرینی آنها در مسائل فرهنگی نیز بسیار تاثیرگذار است.

سید محمدرضا طالبی افزود: مردمی بودن از خصوصیات مهم هیات مذهبی است و به تعبیر مقام معظم رهبری، هیات‌های مذهبی با سه خصلت مهم و برجسته از مردم بودن، برای خدمت به مردم و تامین هزینه‌ها توسط مردم و با وجود سه محور اساسی روحانیون، مداحان و عوامل اجرایی قوام گرفته‌اند.

وی ادامه داد: امسال به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس هیات ابوالفضلی بیرجند، همایش معنوی و غنی برگزار شد و امیدواریم سال آینده شاهد برگزاری این همایش در سطح ملی و بین‌المللی باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی هیات ابوالفضلی بیرجند را جزو هیات‌های تاثیرگذار و ولایت‌مدار منطقه معرفی کرد و گفت: هیات‌های مذهبی در خراسان جنوبی با توجه به ولایی و انقلابی بودن، علاوه بر کارکردهای مذهبی و اعتقادی، دارای کارکردهای اجتماعی هم هستند و با زمان‌شناسی که دارند در حوادث طبیعی به مردم و مسئولان کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیات‌های مذهبی وابستگی به بدنه حاکمیتی ندارند افزود: بعضی از افراد احساس می‌کنند هیات‌ها فقط در ماه محرم ایفای نقش می‌کنند در حالی که کارکردهای بسیاری دارند و با توجه به ولایی و انقلابی بودن مردم و هیات‌ها مورد انتظار جامعه است.

طالبی با اشاره به اهمیت کارکرد اجتماعی هیات‌های مذهبی تصریح کرد: ورود به‌موقع هیات‌های مذهبی در زمان بحران‌ها و حوادث نشان از موقعیت‌شناسی این تشکل‌های مردمی دارد و در مقابله با کرونا نیز نقش هیات‌های مذهبی به وضوح برای مردم روشن شد و خدمات خوبی ارائه کردند.

وی گفت: همچنین در زمان شیوع کرونا هیات‌های مذهبی مجالس عزاداری را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کردند و نگذاشتند کرونا مراسم ملی و مذهبی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تهیه‌ جهیزیه، کمک به محرومان و سایر موضوعات اجتماعی از دیگر کارکردهای هیات‌های مذهبی است که در این زمینه همواره پیشگام بوده‌اند و در شرایط فعلی که دشمن بر مسائل فرهنگی تمرکز کرده نیز نقش آنها به عنوان یک رسانه بزرگ، تاثیرگذار است.
وی همچنین فعالیت‌های هیات‌های بدون مجوز و زیرزمینی را آفتی بزرگ برای جامعه دانست که دشمن از روزنه آن نفوذ می‌کند و نیاز است از بروز چنین پدیده‌هایی جلوگیری شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور