روستای امامزاده علی یا شاهزاده علی در فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب شهر بشرویه واقع است این روستا نام خود را از شخصیت مذهبی مدفون در روستا گرفته است.
گردشگری مذهبی مفهومی بسیار آشنا اما پر از آرایه های مذهبی، فرهنگی و سنتی است که بر اساس پژوهش های میدانی نزدیک به سه قرن است که در بشرویه اجرا می گردد.
مسئول میراث فرهنگی شهرستان بشرویه گفت: در این مدل گردشگری که با روحیه ایرانیان همترازی دارد نهادهای دولتی شاید نقش کم رنگی در شکل دهی و اشاعه آن داشته باشند و این مردمند که با اندیشه های دینی بر پایه سنت های آیینی فرهنگی را شکل داده و در رواج آن می کوشند.
سلیمانی رباطی افزود: رویکرد گردشگری مذهبی در این سالها رونق زیادی گرفته و در قالبهای ملی،منطقه ای و محلی رواج دارد علاوه بر حفظ سنت های آیینی در اقتصاد جوامع محلی نیز تاثیر فوق العاده ای دارد.
وی در خصوص این امام زاده واجب التعظیم گفت: با تکیه بر شجره نامه نسب این شخصیت بزرگوار با ۱۱ واسطه به امام چهارم می رسد که بر اساس مطالعات صورت گرفته در سده ششم هجری قمری از نیشابور به همراه برادر خویش به قصد تبلیغ مذهبی به این منطقه رهسپار می شوند و در نزد مردم بومی از جایگاه رفیعی برخوردار می باشند که همین محبوبیت عامل شکل گیری سنتی قدیمی به نام هفته قافله بشرویه می شود که حداقل از قدمتی ۲۵۰بیش از ساله برخوردار است.
سلیمانی در ادامه افزود: بر حسب شواهد و آثار نام این حضرت زیدبن علی علیه السلام می باشد که در تعمیراث بقعه در سال ۱۳۵۲ه ش دو نوشته متعلق به سالهای ۶۴۵ و ۷۳۴ ه.ق بدست آمد که در آن زیدبن علی قید گردیده بود همچنین در وقف نامه ها و قباله های بر جای مانده نام آن حضرت شاه زیدبن علی ذکرشده است
وی با تکیه بر دایره المعارف بقاع متبرکه درباره زیدبن علی علیه السلام مدفون در روستای شاه زاده علی گفت: در این کتاب چنین می نویسد: در قرون گذشته نیشابور بزرگ مجمع علما و محدثین بی شماری بود که در میان آنها سادات و شخصیت های علوی زیادی جهت نشر معارف اهل البیت علیهم السلام و نقل حدیث به این شهر مهاجرت نموده و سپس در سایر شهرهای خراسان پراکنده شدند. مشهورترین خاندان علوی که به نیشابور و بیهق مهاجرت و توطن اختیار نمودند آل زباره می باشند..و در ادامه از نسب ایشان چنین می نویسد: ابوالبرکات زیدبن محمدبن ظفربن محمدبن احمد بن محمد الاکبر بن عبدالله بن الحسن بن العلی بن الامام السجاد.
مسئول شهرستان بشرویه ادامه داد: در میان مردم بشرویه از قدیم الایام هفته آخر شهریور ماه به هفته قافله معروف است که مردم با پای پیاده بصورت خانوادگی بشرویه را به قصد برگزاری هفته قافله ترک می کرده اند و امروزه عمده مردم با خودرو سواری و بخشی نیز کماکان با زنده نگه داشتن این سنت بصورت پیاده به شاهزاده علی رهسپار می شوند.
سلیمانی افزود: سفر مردم بشرویه به این امامزاده حدود یک هفته طول می کشد و در طول این ۷ روز این جمعیت انبوه در کنار یکدیگر چادر برپا می کنند که شمارش تعداد این خیمه ها کار آسانی نیست
او در ادامه گفت: از مراسمات اصلی این سفر اجرای تعزیه و شبیه خوانی در کنار مزار امامزاده است که به صورت صبح و عصر و با حضور جمعیت انبوهی برگزار می شود و در روز جمعه یعنی آخرین روز سفر جمعیت حاضر در کنار مزار به حداکثر خود می رسد و آیین تعزیه خوانی حضرت سیدالشهداء و حضرت ابوالفضل(ع) و شبیهخوانی مختار اجرا می شود .مردم بشرویه اعتقاد و ارادت خاص و ویژه ای به این امامزاده دارند در طول این هفته اکثر آن ها نذری می دهند و قربانی می کنند و و در آخرین شب با قراعت دعای کمیل مراسم هفته قافله به پایان می رسد.
مسئول میراث فرهنگی شهرستان بشرویه در پایان اذعان داشت: موضوع قابل تامل و جالبی که در تمام نذریات گوسفند و بز به امامزاده علی صورت می گیرد بر این قرار استورا است که ابتدا گوسفند را به داخل بارگاه می برند و خادم آیاتی را در گوش حیوان می خواند و حیوان سرکش و گریزان چون صاحب عقلی بدون هیچ تکاپو و تلاشی آرام به خواب می رود و بعد از چند دقیقه سراپا می شود که معمولا این حرکت حیوان را نشانه قبول نذری نذرکننده می دانند که در ابیاتی در ارتباط با این موضوع نوشته اند: گوسفندی گر کنند نذر بیارند حَرَمت* سر تسلیم فرود آورد اندر قَدَمت*تو سلیمانی که فرمان بَرَدت وحش و طیور.
نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور
دیدگاه ها برای این نوشته بسته شده است.