نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: پروژه راه‌آهن شرق در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و انرژی خراسان جنوبی نقش حیاتی داشته و تسریع در اجرای این کریدور مهم، کضروری است.

 مصطفی نخعی  در نشست خبری اظهار کرد: این پروژه که از جنوب‌ترین نقطه استان نهبندان تا شمالی‌ترین نقطه در قاین امتداد دارد، می‌تواند نقش کلیدی در اتصال بندر چابهار به آسیای مرکزی و ارتقای ظرفیت‌های بین‌المللی منطقه ایفا کند.

وی تصریح کرد: این پروژه از دوران دولت گذشته با اختصاص بودجه قابل توجهی آغاز شد و تنها هزار میلیارد تومان برای پیمانکاران جذب شده است.

نماینده مجلس تصریح کرد: در خراسان جنوبی، کنسرسیومی از بخش خصوصی برای اجرای این طرح شکل گرفت و تمامی قطعات پروژه به طور همزمان از جنوب‌ترین نقطه استان در نهبندان تا شمالی‌ترین نقطه در قاین شروع به کار کردند.

وی بیان کرد: با تغییر دولت و مشکلات ناشی از کاهش فروش نفت، سازمان برنامه و بودجه در تصمیم‌گیری درباره اولویت‌بندی مسیرهای راه‌آهن اختلاف نظر داشتند.

نخعی اضافه کرد: برخی معتقد بودند باید ابتدا مسیر زاهدان – چابهار تکمیل شود و سپس به ادامه مسیر خراسان جنوبی پرداخته شود؛ تأکید داریم که این پروژه باید به صورت کامل و همزمان اجرا شود تا بتواند نقش مهمی در اتصال چابهار به آسیای مرکزی ایفا کند و ظرفیت‌های بین‌المللی این کریدور اقتصادی به بهره‌برداری برسد.

وی عنوان کرد: این پروژه نه تنها طرحی ملی بلکه طرحی بین‌المللی است و بسیاری از کشورهای همسایه و شرکای منطقه‌ای منتظر تکمیل آن هستند، نمونه بارز آن همکاری هند در توسعه بندر چابهار و تحریم‌های آمریکا علیه ایران که به دنبال محدود کردن چنین کریدورهای اقتصادی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در صورت تأخیر در بهره‌برداری، فرصت‌های مهم اقتصادی و ژئوپلیتیکی از دست خواهد رفت؛ مانند مذاکرات ناموفق برای انتقال گاز به پاکستان که ترکمنستان مسیرهای جایگزین را در پیش گرفته است، بنابراین، پروژه راه‌آهن شرق باید در چارچوب یک برنامه راهبردی جامع دیده شود و با حساسیت ویژه پیگیری شود.

نماینده مجلس: راه‌آهن شرق، موتور محرک توسعه اقتصادی و انرژی خراسان جنوبی است

 

وی با اشاره به سند توسعه نهبندان گفت: در سال ۱۳۷۸، سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان جنوبی، به عنوان سفری پرخیر و برکت شناخته شد که زمینه‌ساز تدوین سند توسعه شهرستان نهبندان بود.

نخعی ادامه داد: بر اساس دستور ایشان، سند توسعه نهبندان در سال ۱۳۸۱ به تصویب دولت رسید و افقی ده‌ساله برای توسعه محوری شهرستان تعریف شد، در این سند، مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبار اولیه در نظر گرفته شد که در آن زمان مبلغ قابل توجهی بود.

وی عنوان کرد: با این حال، تخصیص اعتبارات کمتر از ۵۰ درصد بوده و در سال‌های پایانی نیز موفق به تحقق کامل اهداف سند نشدیم، به همین دلیل، شاخص‌های بهداشت، آموزش و سایر حوزه‌های توسعه‌ای در شهرستان نهبندان آنگونه که مورد انتظار بود، ارتقاء نیافت و محرومیت منطقه همچنان باقی ماند.

نماینده مجلس بیان کرد: در دولت گذشته، در جریان سفر هیئت دولت به استان خراسان جنوبی، این موضوع با پیگیری شهید «رئیسی» مطرح و مورد توجه قرار گرفت، رئیس جمهور فقید، شهید آیت‌الله رئیسی، با شناخت دقیق از شرایط شهرستان نهبندان، دستور توسعه این منطقه را صادر کرد.

وی افزود: بر اساس این دستور، مبلغی بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان برای توسعه نهبندان و نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای شهرستان سربیشه اختصاص یافت که این طرح توسط معاون اول وقت، به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

نخعی یادآور شد: برنامه‌ریزی شده بود که تأمین اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه‌ها و منابع داخلی استان به صورت مشترک انجام شود، اما به دلیل برخی مشکلات، اجرای کامل این طرح با تأخیر مواجه شد، جلسات متعددی برگزار و مکاتبات فراوانی انجام شده است تا روند تخصیص اعتبارات بهبود یابد.

وی گفت: بخشی از منابع این سند توسعه در قالب پروژه‌های مختلف اختصاص یافته است، به عنوان نمونه، بیمارستان نهبندان در دولت چهاردهم اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان دریافت کرد که این اعتبار بر اساس سند توسعه اختصاص یافته است و در غیر این صورت، اعتبارات کمتری به این پروژه تعلق می‌گرفت.

نخعی یادآور شد: با این حال، تحقق کامل مفاد سند توسعه هنوز به صورت جامع صورت نگرفته است، این سند یک افق پنج‌ساله دارد که از سال ۱۴۰۳ آغاز شده و تا پنج سال ادامه خواهد داشت و مسئولان استان در تلاشند تا اعتبارات مورد نیاز سال‌های آتی را از طریق سازمان برنامه و وزارتخانه‌های مرتبط پیگیری کنند.

نماینده مجلس: راه‌آهن شرق، موتور محرک توسعه اقتصادی و انرژی خراسان جنوبی است

وی تأکید کرد: این سند، یک سند رسمی است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و تا زمان اعلام رسمی پایان آن، اعتبار قانونی دارد و باید پیگیری مستمر برای اجرای آن انجام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به برخی نقدها و سوالات درباره عملکرد مجلس و موضوع استیضاح وزیر اقتصاد گفت: ممکن است برخی از تصمیمات و اقدامات باب میل همه اقشار جامعه نباشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث استیضاح وزیر اقتصاد، شخصا مخالف بودم و این موضع خود را به‌طور شفاف اعلام کردم.

نخعی اضافه کرد: از ابتدای دوره نمایندگی، جزو نمایندگانی بودم که طرح شفافیت آرای نمایندگان را امضا کردم و همواره رای‌گیری‌ها را به صورت علنی و شفاف چه در رای اعتمادها و چه در موضوعات استیضاح اعلام کرده‌ام.

وی افزود: در خصوص وزیر اقتصاد نیز معتقد بودم زمان استیضاح مناسب نبود و دلایل مطرح شده ارتباط مستقیمی با شرح وظایف وزیر نداشت.

نخعی گفت: مشکل اصلی به مدیریت بازارهای مالی، پولی و ارزی برمی‌گردد که طبق اصلاح قانون بانک مرکزی، این وظایف به بانک مرکزی واگذار شده است و مطالبه مسئولیت آن از وزیر اقتصاد را درست نمی‌دانستم، همچنین اتفاقات بازار ارز بیشتر متاثر از تحریم‌ها و آثار روانی آن بود تا عملکرد وزارت اقتصاد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل مخالفت خود را به صورت علنی اعلام کردم و مورد نقد نیز قرار گرفتم که این موضوع را طبیعی می‌دانم چرا که جامعه پویایی داریم و قرار نیست همه با یک دیدگاه موافق باشند.

نماینده مجلس تصریح کرد: مجلس دوازدهم علی‌رغم تمام تنش‌ها و بحران‌ها، همواره در خدمت مردم بود و حتی در شرایط جنگ ۱۲ روزه نیز یک جلسه خود را تعطیل نکرد.

وی بیان کرد: با وجود تهدیدهای مستقیم، مجلس به کار خود ادامه داد و حتی رای اعتماد به وزیر اقتصاد جدید، را بررسی و تصویب کرد، این نشان‌دهنده تعهد نمایندگان به مسائل ملی و دغدغه‌های مردم است.

نخعی درباره وضعیت استان خراسان جنوبی عنوان کرد: خراسان جنوبی نسبت به استان‌های دیگر استانی نوپا و جدیدالتاسیس است، پیش از این، بخش‌هایی از جنوب خراسان بزرگ بود که به دلیل مشکلات مختلف، از جمله تمرکز منابع در مرکز استان، کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

وی یادآور شد: از زمان تشکیل استان در بیش از ۲۰ سال پیش، اقدامات خوبی در زمینه زیرساخت‌ها و حوزه‌های اقتصادی صورت گرفته و شرایط استان نسبت به گذشته تفاوت چشمگیری داشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: با این حال، هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی داریم، خراسان جنوبی استانی فوق‌العاده با ظرفیت‌های ارزشمند است؛ در بخش کشاورزی، دامپروری، مرزها، گردشگری و معادن، ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد.

وی گفت: لازم است زیرساخت‌هایی مانند بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها، فرودگاه مناسب و انرژی پایدار بهبود یابد تا مردم از خدمات بهتر برخوردار شوند، در این زمینه‌ها هنوز راه درازی در پیش داریم.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت اتحاد و همدلی تمامی مسئولان، نمایندگان، رسانه‌ها و اقشار مختلف جامعه، اظهار کرد: با نگاه فراگیر و ملی می‌توانیم مسائل استان را به سرانجام برسانیم و چالش‌های موجود را حل کنیم.

وی افزود: نگاه‌های شهرستانی یا منطقه‌ای محدود نمی‌تواند ما را به نقطه ایده‌آل برساند، باید الگوهای موفق استان‌های توسعه‌یافته کشور مانند اصفهان، کرمان و آذربایجان را مدنظر قرار دهیم؛ استانی که نمایندگان و مسئولان آن اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و برای منافع مردم و توسعه استان تلاش می‌کنند.

نخغی بیان کرد: توسعه متوازن در ایران با قوانین و آیین‌نامه‌های مشترک باید ممکن باشد، اما اختلاف‌های توسعه‌ای بین استان‌ها بیشتر ناشی از عملکرد مسئولان و نقش رسانه‌ها در آن فضاست.

وی ادامه داد: پیشرفت واقعی استان ما در گرو کار، تلاش و مجاهدت همه اقشار، مسئولان و رسانه‌ها است و بدون این هم‌افزایی به اهداف مدنظر نخواهیم رسید.

نماینده مجلس در پاسخ به سوالات مطرح شده درباره مراودات مرزی و توسعه زیرساخت‌های استان گفت: بخش عمده‌ای از مراودات ایران با افغانستان از طریق گذرگاه مرزی ماهیرود انجام می‌شود که حدود ۴۰ درصد تجارت کشور به افغانستان از این مسیر صورت می‌گیرد.

نماینده مجلس: راه‌آهن شرق، موتور محرک توسعه اقتصادی و انرژی خراسان جنوبی است

وی ادامه داد: پیش از این، گذرگاه‌های مرزی دیگری مانند دو کوهانه، گلورده و یزدان نیز وجود داشتند که به دلیل مشکلات و عدم همراهی طرف افغانستانی، برخی از این گذرگاه‌ها غیر فعال شدند.

نخغی افزود: پیگیری‌های متعددی برای فعال‌سازی دوباره گذرگاه‌های مرزی از جمله دو کوهانه انجام شده است، مراحل رسمی شدن این گذرگاه‌ها نیازمند تصویب در کارگروه‌های ویژه مرز استان و وزارت کشور است و این موضوع هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد.

وی بیان کرد: با این حال، دولت جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای افزایش گذرگاه‌های رسمی ندارد و معتقدیم این امر به نفع مرزنشینان و تسهیل تجارت مرزی خواهد بود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه درباره قانون ساماندهی تجارت مرزی و موضوع کولبری نیز توضیح داد: یکی از دستاوردهای مهم مجلس یازدهم، تصویب قانون ساماندهی تجارت مرزی است که اجرای آن با افزایش گذرگاه‌های رسمی، ساده‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: در این قانون اختیار تعیین کولبری به استان‌ها واگذار شده و با رایزنی‌های انجام شده، خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های مجاز به انجام کولبری تصویب شده است.

نخعی عنوان کرد: این موضوع پس از رایزنی‌های فراوان با دولت حاصل شد و اکنون مراحل اجرایی آن در حال پیگیری است، البته گلایه‌ای از کندی روند اجرای این طرح وجود دارد و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی با اشاره به مرز رسمی ماهیرود سربیشه، افزود: سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان در ماهیرود در بخش‌های مختلف مانند جاده، آب، برق و گاز انجام شده است.

نماینده مجلس تصریح کرد: در زمینه بهبود وضعیت راه‌ها نیز جلسات مستمری با استاندار، مدیران کل و پیمانکاران برگزار می‌شود و گزارش‌های خوبی از پیشرفت پروژه‌ها دریافت می‌کنیم، بیشتر مسیرهای راه‌سازی مشخص شده و پیمانکاران در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به بازدید استاندار از استان فراه افغانستان و پیگیری‌های مستمر پس از آن، عنوان کرد: این بازدید به تسهیل روند پروژه‌های زیرساختی کمک شایانی کرده است.

نخعی افزود: با همکاری شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، مبلغی حدود ۱.۵ میلیون دلار برای بهسازی جاده مرز ماهیرود تا مرکز استان فراه اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: اگر روند فعلی تکمیل جاده فراه افغانستان – ماهیرود سربیشه با همین سرعت ادامه یابد، انتظار می‌رود تا پایان سال جاری این مسیر به یک جاده با کیفیت و استاندارد تبدیل شود که می‌تواند دستاورد بزرگی برای توسعه ارتباطات مرزی باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه عنوان کرد: در حوزه انرژی نیز، در جریان سفرهای هیئت دولت به استان، زیرساخت‌های مهمی مطرح و پیگیری شده است.

وی ادامه داد: انتقال خط لوله گاز سراسری هفتم، معروف به «خط لوله سرخ»، که مسیر آن تا سیستان و بلوچستان ادامه دارد، از جمله پروژه‌های کلیدی است که برای توسعه استان اهمیت فراوان دارد.

نخعی یادآور شد: همچنین پروژه انتقال فرآورده‌های نفتی از استان کرمان به انبار نفت بیرجند، که با همکاری دولت‌های گذشته و جدید به پیش می‌رود، از اولویت‌های کاری بوده است.

وی گفت: یکی از پروژه‌های مهم در حال اجرا، انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان است که فاز اول آن با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز به بهره‌برداری رسیده و اعتباری بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان داشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: فاز دوم این پروژه نیز پیمانکار خود را یافته و کار اجرایی آن آغاز شده است، با این پروژه، گازرسانی به شهرستان‌های جنوبی استان بهبود یافته و مشکلات تأمین گاز خانگی در فصول سرد کاهش چشمگیری یافته است، این تحول زیرساختی می‌تواند در توسعه اقتصادی منطقه نقش موثری ایفا کند.

وی افزود: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز، تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است، این حوزه یکی از اولویت‌های کمیسیون انرژی مجلس بوده و مسئولیت کمیته انرژی‌های نو و تجدیدپذیر بر عهده نماینده استان است.

نخعی بیان کرد: در چهار سال اخیر، با تصویب قوانین حمایتی متعدد از جمله قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق و برنامه‌های پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه، زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌های پاک فراهم شده است.

وی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی در این بخش، اجرای درست و کامل قانون خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

نخعی اضافه کرد: این قانون با سابقه‌ای بیش از ۲۰ سال، تاکنون به صورت کامل اجرایی نشده بود و همین امر مانع از تمایل سرمایه‌گذاران به حضور فعال در این حوزه می‌شد، با حمایت مجلس در دوره‌های یازدهم و دوازدهم، بودجه‌های لازم و منابع پایداری برای تضمین خرید برق تجدیدپذیر فراهم شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز در برنامه‌های توسعه استان و کشور گنجانده شده است، بخشی از منابع حاصل از فروش نفت خام و فرآورده‌های گازی به حساب ویژه‌ای اختصاص یافته که هدف آن حمایت از پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس بیان کرد: سفر هیئت دولت به استان، فرصت مناسبی برای پیگیری پروژه‌های زیرساختی مهم بود که از جمله آنها اجرای خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به انبار نفت بیرجند است.

وی افزود: این پروژه که سابقه‌ای بیش از ۱۵ سال دارد، با توجه به تامین فرآورده‌های نفتی استان از طریق نفتکش، دارای مخاطرات، هزینه‌ها و مشکلات خاصی است و ضرورت احداث این خط لوله به عنوان یک زیرساخت اساسی مورد تأکید است.

نخعی تصریح کرد: با وجود پیگیری‌های مکرر و مصوبه شورای اقتصاد برای اجرای این پروژه از طریق منابع داخلی شرکت پالایش و پخش، سازمان برنامه و بودجه کشور با این طرح مخالفت کرده و اعلام کرده است که این پروژه از لحاظ اقتصادی توجیه ندارد و باید مسیر آن تغییر یابد.

نماینده مجلس: راه‌آهن شرق، موتور محرک توسعه اقتصادی و انرژی خراسان جنوبی است

وی افزود: شرکت پالایش و پخش دو مسیر پیشنهادی را مطرح کرده است؛ مسیر نخست که از غرب و به طور مستقیم از رفسنجان تا بیرجند می‌آید و مسیر دوم که از تهران به سمت مشهد و سپس از شاهرود به بیرجند و مشهد تقسیم می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: مسئولان استان ضمن مخالفت با مسیر دوم، در تلاش هستند تا مسیر اولیه تحت عنوان طرح «تابش» اجرایی شود و به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: تأخیر در اجرای این پروژه علاوه بر ایجاد مشکلات، توجیه اقتصادی نیز ندارد و به همین دلیل مذاکرات و رایزنی‌های مستمری با سازمان برنامه، وزارت نفت و شرکت ملی پخش صورت می‌گیرد تا هرچه سریع‌تر این پروژه به سرانجام برسد.

نخعی یادآور شد: از سوی دیگر، در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و همچنین در یک سال اخیر، تلاش‌های گسترده‌ای برای توسعه استان انجام شده است.

وی گفت: از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، مبلغ قابل توجهی برای پروژه‌های مختلف استان از جمله ۴۰ میلیارد تومان برای توسعه بیمارستان نهبندان و هفت میلیارد تومان برای مرکز درمانی یا بیمارستان محلی شوسف اختصاص یافته است.

نخعی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و ورزشی، اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است، بیان کرد: در اکثر روستاهای پرجمعیت شهرستان‌های منتخب، زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال احداث شده که با استقبال چشمگیر نوجوانان و جوانان همراه بوده و شور و نشاط قابل توجهی در این مناطق ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: این اقدامات همچنان ادامه دارد و علاوه بر وزارت نفت، دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز درخواست‌هایی را برای حل مشکلات از طریق اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند که در دست پیگیری است

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور