⭕️ توسعه ماهیتی اجتماعی دارد و به طور کلی از دیدگاه عالمان علم توسعه، توسعه یعنی به کارگیری تمام ظرفیت‌های اجتماعی برای مرتفع کردن نیازهای شهروندان.
🔸️  توسعه اجتماعی فونداسیون و زیربنای توسعه اقتصادی است.
در صورتی که توسعه اجتماعی_ اقتصادی در مسیر درستی قرار گیرد، می‌توانیم به توسعه سیاسی_ فرهنگی و سایر ابعاد مورد نظر امیدوار باشیم .
🔸️به باور من توسعه اجتماعی _اقتصادی اولویت نخست برای رسیدن به جامعه ای پویا خواهد بود. در خراسان جنوبی نگاه سیاست زده جریان‌های سیاسی، باعث شده است که موضوعات اقتصادی و اجتماعی در اولویت نباشد .
🔸️ در فرایند توسعه اقتصادی نقش و کارکرد بانک‌ها به عنوان محرک موتور پیشرفت و توسعه بی‌بدیل است . به طور کلی جریانات سیاسی استان و به طور خاص جریان اصلاحات هیچگاه برنامه مشخصی برای ارتباط بانک‌ها و سایر حوزه‌ها نداشته اند. پیشنهاد من این است که کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان دگرگون شود علاوه بر مدیران بانک‌ها و مدیران حوزه معاونت اقتصادی استانداری؛ از چهره‌های دانشگاهی مدیران حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین مشاوران توسعه در این کمیسیون بهره‌گیری شود
🔸️شایان ذکر است برای خلق پول و تزریق اعتبارات داخلی و خارجی هیچ راهی به جز ورود عالمانه بانک‌ها در تصمیمات بزرگ استان وجود ندارد. متاسفانه مدیران بانک‌های خراسان جنوبی مدیران با تجربه‌ای در راستای توسعه نیستند و فقط در سوابق آنها نهایتاً تحویلداری و صندوقداری و ریاست شعبه و دایره اعتبارات به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد باید استاندار آینده و جریان توسعه محور خراسان جنوبی که شامل اصلاح طلبان می‌شوند، هیئت مدیره و مدیران ارشد بانک‌های استان را از مدیران سایر دستگاه‌های مرتبط با مباحث توسعه اجتماعی و اقتصادی و سیاسی برگزینند تا موتور محرک توسعه روشن شود. نقش بانک‌ها را دست کم نگیریم

✍️مهدی ذبیحی حصار