✳️ در آخرین ساعت‌های شنبه سی و یکم شهریور ماه ۱۴۰۳ خبری در رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر وقوع یک حادثه معدنی در یکی از معادن زغال سنگ طبس موسوم به پهنه معدنی معدن جو.
🔸️ از ساعت ۸ یا ۹ شب که این اتفاق رخ داد تا ساعت ۷ صبح روز بعد تقریباً هیچ خبری در رسانه‌های وابسته به استانداری و اداره کل صنعت معدن و تجارت استان در خصوص ابعاد حادثه منعکس نشد.
از ساعت ۶ صبح شخصاً پیگیر ابعاد مختلف حادثه و چگونگی مدیریت بحران از سوی منابع خبری و ستاد مدیریت بحران استان( که به ریاست استاندار تشکیل شد) بودم. از چند هفته قبل مطلع بودم برخی مدیران صمت استان به جای ادامه کار و نظارت بر حوزه صنایع و معادن استان که وظیفه ذاتی آن‌هاست، جهت تعیین تکلیف مدیریت خود، راهی وزارتخانه و پایتخت شده بودند و نظارت مستمر و ماهیانه بر معادن خطرساز و زیرزمینی را جدی نگرفته اند. همچنین به نظر می رسد نداشتن تجربه کافی در حوزه اجرا و صرفا داشتن مدارک دانشگاهی و آکادمیک مدیران صمت استان از عوامل اهمال احتمالی بوده است
🔸️موضوع مهم دیگر که در بسیاری از معادن خطرساز و خطرناک استان مد نظر قرار نمی‌گیرد، عدم توجه به ساختار ایمنی HSE و حضور مسئول فنی معدن است که طبعاً ، می‌بایست ایرادات فنی معدن را گزارش دهد لیکن متاسفانه باید اذعان داشت که در بسیاری از معادن خطرساز و زیرزمینی، مسئول فنی از نیروهای خود شرکت‌های مجری و پیمانکار می‌باشد، که طبیعتاً مجاز نخواهد بود گزارش مستقلی را منعکس کند. بر اساس برخی اخبار منتشر شده آخرین تاییدیه HSE از سوی وزارت کار برای این کارگاه، در اردیبهشت ماه صادر شده است.

✳️ لازم به یادآوریست در پاییز سال گذشته نیز حادثه آتش سوزی و انفجار مینی ریفاینری تولید هیدروکربن سبک و سنگین مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند رخ داد که اگر در آن زمان، موضوع بازرسی و نقد فنی صنایع و معادن خطرناک و زیر زمینی مورد توجه جدی قرار می گرفت، امروز شاهد حادثه ای با چنین ابعاد گسترده تلفات جانی( حدود ۴۰ نفر تا ظهر اول مهر ماه) نبودیم.
🔸️ یکی دیگر از مواردی که باعث تاثر افکار عمومی در استان شد، عدم وجود سردخانه کافی در شهر طبس می‌باشد. همانگونه که می‌دانید شهرستان طبس در شاهراه بین المللی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد و وجود معادن زیرزمینی بسیار در این شهرستان با وسعت بسیار زیاد، وجود سردخانه‌های بسیاری را می‌طلبد اما بر اساس آمار منتشر شده تنها ۱۳ کشوی سردخانه در شهرستان موجود است و اجساد کارگران معدن در یکی از اتاق‌ها و در مجاورت قالب‌های یخ نگهداری می‌شوند.

✳️ شایان ذکر است همچنان باید منتظر ماند و پس از اتمام عملیات امداد و نجات، گزارش کارشناسی مورد تایید دستگاه های ذی صلاح را مورد بررسی قرار داد داد.

✍️ مهدی ذبیحی حصار