عملیات انفجار و خاکبرداری در قطعه ۱۸ پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی محدوده آرین شهر آغاز شد.

 عملیات اجرایی زیرسازی قطعه ۱۸ راه آهن بیرجند – قاین – یونسی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران استانی و شهرستان قاینات با رمز مبارک یا امام رضا (ع) آغاز شد.

عملیات اجرایی راه آهن زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد حد فاصل نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی شهریور سال گذشته با حضور رئیس جمهور آغاز شد و اکنون ۱۳ پیمانکار در محدوده این استان برای ساخت قطعات مربوط به راه آهن فعال هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی امروز در مراسم آغاز عملیات انفجار و خاکبرداری قطعه ۱۸ پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی گفت: این قطعه به طول حدود ۱۰ کیلومتر حد فاصل آرین شهر تا سه راهی روم و سخت‌ترین قطعه در طول مسیر با توجه به حجم تونل و پل‌ها است.

علیرضا عباس‌زاده بیان کرد: عملیات انفجار در قطعه ۱۸ از این نظر اهمیت دارد که این قطعه جزو بخش‌های سخت پروژه است و مسیر ریل از دل کوه و کوهستان عبور می‌کند لذا باید انفجار صورت گیرد و بیشترین حجم تعداد تونل و پل را خواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم براساس برنامه زمان بندی شده در ۲ سال آینده عملیات زیرسازی راه آهن شرق کشور در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی را به اتمام برسانیم.

 

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: طول مسیر ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد و اکنون پیمانکاران ۱۳ قطعه آن فعالیت دارند.

وی طرح ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد را جزو پنج طرح زیرساختی اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و افزود: تامین منابع این پروژه از محل تهاتر نفتی انجام می‌شود که با فروش محموله‌های نفتی منابع مالی تامین شده‌ و باید پیمانکاران حوزه سرزمینی استان با سرعت بیشتر و توان عملیات بالا تلاش خود را به کار گیرند تا جذب حداکثری منابع را داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: قطعه ۱۸ راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد حد فاصل آرین شهر تا سه راهی روم و سخت‌ترین قطعه در طول مسیر با توجه به حجم تونل و پل‌ها است.

میرمحمد مودی با بیان اینکه اسناد مناقصه برای روسازی از سمت یونسی به طرف قاین شروع شده است افزود: تهیه اسناد مناقصه برای احداث ایستگاه راه آهن بیرجند و قاین را هم در دستور کار داریم و بعد از آن تهیه اسناد سربیشه و نهبندان آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: عملیات زیرسازی طرح راه آهن خراسان جنوبی ۳۶ ماهه است که امیدواریم کل خط را در برنامه زمان‌بندی شده به مرحله ریل گذاری برسانیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: هدفگذاری کردیم که ریل راه آهن در سال ۱۴۰۴ وارد استان شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور