استاندار خراسان جنوبی گفت: در کنار تسهیلات تکلیفی باید به دنبال خلق منابع جدید برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی باشیم که اتاق بازرگانی از طریق ورود برخی صندوق ها این موضوع را دنبال می‌کند.

، جواد قناعت  در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: همیشه باید بیشترین میزان رای به نفع بخش خصوصی باشد و مشکل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را به شکل مناسبی رفع کرد لذا نمی‌توانیم به تسهیلات تکلیفی بسنده کنیم .

وی افزود: تامین مشکلات مالی بنگاه‌های اقتصادی با روش‌های خلاقانه باید دنبال شود و از هر طرح و ایده ای در این زمینه حمایت کرد که صندوق توسعه بخشی کشاورزی می‌تواند در این زمینه موثر عمل کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به درخواست‌های بخش خصوصی مبنی بر ارایه راهکارهایی برای تامین کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی گفت: باید برای حل مشکلات واحدهای تولیدی نگاه‌ها به سمتی باشد که فارغ از بخشنامه‌ها بتوان راهکاری در جذب اعتبارات ارایه دهیم.

وی تاکید کرد: ۳۸۰ میلیارد ریال یارانه دولت به بخش صنعت هم باید در چارچوب قانونی با نظر شورای نظارت به صندوق حمایت از بخش کشاورزی منتقل شود تا واحدهای تولیدی بخش صنعت، معدن و تجارت هم بتوانند از آن استفاده کنند.

قناعت با اشاره به اینکه اداره کل اقتصاد و دارایی استان با متولی گری اتاق بازرگانی با صنایع بزرگ وارد مذاکره شود تا حساب های بانکی خود را به داخل استان منتقل کنند افزود: تعامل بین بخشی خصوصی و دولتی نسبت به گذشته وضعیت بهتر و این ارتباط قوی تر شده است اما ضعف‌هایی هم وجود دارد لذا تفسیر ها باید به هم نزدیک شده تا به نفع استان پیش برویم.

وی با تاکید بر اینکه قوانین باید به نفع مردم تفسیر شود عنوان کرد: دستگاه‌های نظارتی در این زمینه همکاری خوبی دارند لذا دستگاه‌های دولتی هم باید همراهی مناسبی با بخش خصوصی داشته باشد گرچه همه درخواست‌ها را نمی‌توان پاسخ داد اما در رقابت استان ها نباید عقب بمانیم.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: ریل گذاری برای آینده هم نیازمند تعامل بین دولت و بخش خصوصی است که باید پیشنهادات به شکل کارشناسی به شورای گفتگو ارایه شود.

وی افزود: کسب رتبه هفتم خراسان جنوبی در جایگاه شورای گفت و گوی استانی حایز اهمیت است موضوعات و مصوبات این جلسات تاکنون قابل توجهی بوده که نشان این دارد شورا خروجی خوبی داشته است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ارتباط با بخش صادرات و سه قوه به تقویت اتاق بازرگانی کمک می‌کند و در این زمینه خراسان جنوبی قابل مقایسه با استان‌های بزرگ نیست اما با این وجود در رتبه هفتم قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: انتظار است خروجی جلسات بحث‌های جدی باشد و در سال‌های آینده شاهد ارتقای جایگاه فعلی در جدول شورای گفت و گوی استانی باشیم.

قناعت گفت: موضوعات مربوط به آزاد سازی بلوکه ها باید در جلسه تخصصی مورد بحث قرار گیرد تا به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم با اشاره به ارتقای جایگاه شورای گفت و گوی استانی در سال ۱۴۰۱ گفت:خراسان جنوبی رتبه هفتم و در مسیر شایستگی قرار گرفته است که نشان از تلاش همه اعضای این شورا دارد البته با حضور نمایندگان مجلس در جلسات شورای گفت و گو ی دولت و بخش خصوصی این رتبه در سال های آینده ارتقا خواهد یافت.

علیرضا خامه زر اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال سه جلسه شورا و ۱۲ جلسه کارشناسی برگزار شده که آزاد سازی بلوکه ها، پهنه ها و مزایده‌های استان از موضوعات مطرح شده در این جلسات بوده که در حال پیگیری است و به نظر می‌رسد از ظرفیت کارگروه تعامل برای حل مشکلات آزاد سازی بلوکه ها با اولویت استان‌های خراسان جنوبی و کرمان باید استفاده کرد.

وی افزود: موانع واردات محصولات کشاورزی و دامی افغانستان به استان هم از موضوعاتی بوده که در ۶ ماه نخست مورد بحث و بررسی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی قرار گرفت و باید موضوع طولانی بودن روند تخصیص ارز پیگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: به دنبال ورود برخی صندوق‌ها به استان هستیم تا در بحث کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی با اشاره به ضرورت انتقال حساب واحدهای بزرگ معدنی استان به بانک‌های استان هم گفت: در این خصوص باید فهرست واحدهای بزرگ و متوسط استان که حساب های بانکی آنها در خارج از استان متمرکز است ارایه شود.

خامه زر گفت: استان خراسان جنوبی در هفدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته تهران در آبان ماه امسال شرکت می‌کند که امیدواریم در این نمایشگاه حضور پر رنگی داشته باشیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور