۱۵۰۰قطعه زمین عصر چهارشنبه و به صورت متمرکز در شهرستان فردوس، به خانواده‌های مشمول طرح قانون جوانی جمعیت خراسان جنوبی واگذار شد.

سید محمد رضا طالبی  در این آیین گفت: به مناسب سالروز ازدواج فرخنده و میمون امام علی(ع) و حضرت فاطمه الزهرا(ع) واگذاری هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به طرح قانونی جوانی جمعیت استان واگذار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: امتیازات بسیار خوبی را در طرح جوانی جمعیت برای زوجین جوان و خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا در نظر گرفته شده تا این خانواده‌ها نگران مدیریت زندگی، معیشت و مسکن خود نباشند.

وی افزود: مهمترین امتیازات همین موضوع واگذاری زمین است که دغدغه خانواده‌های دارای فرزند بیشتر را مرتفع می‌کند.

طالبی با بیان اینکه در تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت مشکلی در استان نداریم گفت: در تمام شهرستان‌ها برای افرادی که شامل طرح جوانی جمعیت هستند، زمین ویلایی به صورت رایگان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در شهر بیرجند هم در آینده نزدیک واگذاری زمین را خواهیم داشت و پیگیری‌ها در حال انجام است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سالمندی و پیری جمعیت در کشور، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ ابراز نگرانی از سالمندی و پیری جمعیت داشتند.

وی بیان کرد: ایشان می‌فرمایند که موضوع سالمندی و پیری جمعیت مسئله‌ای نیست که برای امروز و فردا قابل حل باشد بلکه موضوعی است که اگر چنانچه گرفتار آن شویم، سال‌ها طول خواهد کشید که این مسئله حل شود.

طالبی گفت: پیری جمعیت پیامدهایی در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت، اقتصاد و سلامت برای کشور خواهد داشت که همه ما باید آن را جدی بگیریم.

وی افزود: پیری جمعیت عواقب زیادی به دنبال دارد، یکی از عواقب آن ایجاد موضوعات امنیتی است چرا که امنیت برای هر کشوری جزو مهمترین و اساسی‌ترین مولفه‌ها است.

طالبی تصریح کرد: در موضوعات اقتصادی هم چرخ توسعه و رشد تولید کشور با دست توانمند و کارآمد نیروهای جوان به چرخش در می‌آید.

وی عنوان کرد: اگر به دنبال رشد تولید و توسعه کشور هستیم پس باید از ظرفیت نیروهای جوان و کارآمد استفاده کنیم، برخی کشورها که از موضوع جوانی جمعیت غفلت کردند در حال حاضر نیروی جوان خودشان را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پیری جمعیت موضوع سلامت را نیز به مخاطره می‌اندازد، بیان کرد: در دوران کرونا همه دیدیم که این بیماری بیشتر افراد مسن را درگیر کرد.

طالبی با اشاره به نقش موثر نیروهای جوان در مدیریت بحران‌ها، گفت: اگر جمعیت کشور سالمند باشد قطعا در مدیریت بحران‌ها دچار مشکل خواهیم شد.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: تاکنون بیش از هفت هزار نفر برای دریافت زمین در طرح جوانی جمعیت ثبت نام کردند و این روند همچنان ادامه دارد.

میرمحمد مودی افزود: از این افراد ۶ هزار نفر تایید صلاحیت شدند.

وی اظهار داشت: قرار بود در مرحله اول امروز همزمان با سراسر کشور در جشن وصال به ۷۵۰ نفر در استان زمین واگذار شود که با هماهنگی انجام شده با مسئولان کشوری این تعداد به هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافت.

مودی با اشاره به اینکه همچنین امروز مراسم قرعه کشی زمین برای ۶۸ نفر از متقاضیان قانون جوانی جمعیت در فردوس انجام شد، گفت: واگذاری زمین در همه شهرستان‌های خراسان جنوبی به صورت ویلایی و رایگان است.

وی افزود: البته براساس قانون هزینه آماده‌سازی زمین از متقاضیان گرفته می‌شود که دریافت هزینه آماده‌سازی هم دوره تنفس ۲ ساله دارد و در مدت هشت سال از متقاضیان اخذ خواهد شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور