مدیر امور بیماریها و مراکز تشخیصی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با پیگیری اداره امور بیماریهای خاص معاونت درمان ، در فاز دوم توزیع دستگاه‌های نبولایزر اهدایی دفتر یونیسف در ایران، تعداد سه دستگاه نبولایزر Eflow به بیماران (CF) استان اختصاص یافت.
دکتر محمد یوسف قدوسی افزودد:سال گذشته ۵ دستگاه نبولایزر به بیماران اهدا شد که درمجموع تعداد۸ بیمار از ۱۶ بیمار سی اف تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این دستگاه را دریافت کرده اند. دستگاه نبولایزر Eflow از پیشرفته ترین و استانداردترین دستگاه‌های نبولایزر موجود در دنیا برای بیماران سی اف است.
وی خاطرنشان کرد: وجه تمایز این دستگاه‌ها نسبت به سایر دستگاه‌های موجود ؛ اثربخشی بیشتر، سرعت بالای عملکرد، بی صدا بودن، وزن پایین، حمل و نقل راحت و قابلیت استفاده از برق و باطری است.
مدیر امور بیماریها و مراکز تشخیصی درمانی دانشگاه با اعلام اینکه ارزش هرکدام از دستگاهها ۵۰۰ میلیون ریال می باشد که با پیگیری های صورت گرفته بصورت رایگان به بیماران اهدا شده است. افزود:پیگیری های لازم جهت دریافت دستگاه برای سایر بیماران نیز در حال انجام می باشد.
دکتر قدوسی با بیان اینکه بیماری سیستیک فیبروسیس یا Cystic Fibrosis با علامت اختصاری CF نشان داده می شود. گفت: بیماری cf مهمترین عامل بیماری مزمن ریوی در کودکان و نوعی بیماری ژنتیکی مادرزادی و محدود کننده زندگی است که بار زیادی را بر اقتصاد خانواده و جامعه تحمیل می کند.
وی افزود: در این بیماری به دنبال درگیری اعضاء مختلف بدن از قبیل تنفس ، کبد و پانکراس علائمی شامل عفونت‌های مکرر ریوی، سرفه های مزمن، عدم تحمل فعالیت، کاهش وزن ، سوء جذب مواد غذایی، دفع مکرر مدفوع چرب و سندروم از دست دادن نمک (بوسه شور و پوست نمکی ) ، پوکی استخوان و کوتاهی قد و…می‌شود.
دکتر قدوسی با بیان اینکه استفاده از داروهای استنشاقی توسط دستگاه نبولایزر کمک شایانی به درمان مشکلات تنفسی این بیماران می کند افزود:دستگاه نبولایزر eflow سبک و بدون صدا بوده و مدت نبولایزر را به حداقل می رساند

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور