معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: بنیاد علوی در استان از طرح‌های دانش‌بنیان مرتبط با محصول زرشک در زمینه تولید، توزیع به‌ویژه فرآوری این محصول حمایت می‌کند.

جواد اشرفی در نشست بررسی طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه فرآوری زرشک افزود: در این زمینه حلقه‌هایی با پشتیبانی‌های مالی توسط بنیاد علوی برای نخبگان و فعالان شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به شاخه‌های مختلف تعریف شده در این زمینه، بیان کرد: هسته و پردازش کننده اصلی کار در این حوزه شرکت‌های دانش بنیان هستند و از تجربه، تحقیقات و محصولات تولیدی آنها استفاده می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از کمک فکری و علمی فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محصول استراتژیک زرشک در استان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این همکاری‌ها در قالب انعقاد قرارداد، تفاهم‌نامه یا خرید خدمات و به شیوه‌های مختلف بین بنیاد علوی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های متولی ادامه خواهد داشت.

اشرفی تصریح کرد: برای فرآوری محصول زرشک از جنس تحقیق و توسعه ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی عنوان کرد: از منابع داخلی بنیاد علوی، پارک علم و فناوری و استان برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان استفاده و از آنها حمایت می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: محصول زرشک بخشی از معیشت خانوارهای استان را شامل می‌شود و معتقدیم اگر ۲ مساله معیشت‌محور مردم حل شود بسیاری از مشکلات نیز رفع خواهد شد.

وی یادآور شد: از آنجایی که بیشتر خدمات از جمله تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان که ثبت شده باشند ارائه می‌شود لذا فعالان این حوزه باید نسبت به ثبت شرکت یا محصول و اختراع اقدام کنند، درخواست داریم پارک علم و فناوری استان نیز نسبت به پیگیری و اخذ مجوزها جدی‌تر ورود کند.

اشرفی با تاکید بر اینکه در زمینه فرآوری و ارزش افزوده محصول زرشک هنوز خیلی عقب هستیم، افزود: باید تیم تحقیقاتی در فرایند کار فرآوری فعال و از توان این تیم استفاده شود تا از کارهای پراکنده جلوگیری و به نتیجه مطلوب در این حوزه برسیم.

در این نشست شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه فرآوری محصول زرشک از جمله قرص، حبه، لواشک، عرق، دستگاه دانه‌گیری و دستگاه سورت لیزری و دم‌گیری زرشک فعالیت دارند به بیان نظرات پیشنهادات و راهکارهای همکاری با بنیاد علوی پرداختند.