#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: در سفرهای دور نخست رئیس جمهور به استان‌های کشور در مجموع ۲ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه عشایری اختصاص یافت که این رقم به تدریج در حال تخصیص است.

، مهدی میزبان روز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل عشایر خراسان جنوبی افزود: علاوه بر این برای تامین آب شرب عشایر در سطح کشور بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری جامعه‌ای مهم و دارای منبع، ظرفیت و نیاز است، بیان کرد: در سطح ملی اقدامات خوبی به ویژه در دولت سیزدهم برای عشایر انجام شده است.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: ما در مقابل جامعه عشایری وظیفه، مسئولیت و رسالت داریم لذا باید نسبت به ادای رسالت خود اقدام کنیم.

وی با اشاره به توزیع ۱۱ هزار پنل خورشیدی میان عشایر، تصریح کرد: برای تامین برق مورد نیاز عشایر، تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌شود که در قالب آن تا پایان دولت برخورداری عشایر از برق، شبکه، مزرعه‌ و پنل‌های خورشیدی به بالای ۹۰ درصد برسد.

میزبان تصریح کرد: همچنین در حوزه صادرات دام، تامین نهاده دامی و سایر اقدامات خوبی شروع شده و شاهد کاهش مشکلات در حوزه عشایر هستیم.

وی عنوان کرد: بر عکس زندگی شهری، در زندگی عشایری اقلیم و جغرافیا بسیار مهم است و عشایر خود را بر آن انطباق و سازگار می‎‌دهند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران یادآور شد: در کشوری مانند جمهوری اسلامی که سرزمین بزرگ و  پهناور و دارای ۱۲ تا ۱۳ اقلیم و چهار فصل است، جمعیت زیادی از زندگی عشایری کرد، لر، ترک، بلوچ، بختیاری و سایر داریم.

وی گفت: در سالیان متعدد، خشکسالی‌ها همواره بر زندگی عشایری آسیب وارد کرده است که اگر خدمات دولت نبود در این دو دهه، باید زندگی عشایری در برخی استان‌ها مانند خراسان جنوبی تعطیل می‌شد.

میزبان افزود: ارائه خدمات دولتی در کنار تامین انرژی، ارتقای تکنولوژی، حمل و نقل و سایر سبب شد تا زندگی عشایری استمرار داشته باشد امیدواریم خدمات موثرتری را برای این قشر مهم از جامعه انجام دهیم.

وی تاکید کرد: عشایر یک جامعه تاریخی است که در طول تاریخ با هیچ حکومتی به اندازه جمهوری اسلامی بساز نبوده است، در طول چهار دهه گذشته در هیچ منطقه عشایری مشکل امنیتی مشاهده نشده و عشایر از لحاظ پدافند غیرعامل در مرزها و مناطق حاشیه‌ای و صعب العبور نقش موثری داشته‌اند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه حوزه عشایری خراسان جنوبی بر پایه دامداری مبتنی بر کوچ است، بیان کرد: خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که بخش زیادی از مناطق روستایی اتکای زیاد به دام دارند.

وی اضافه کرد: در این منطقه اگر آب برای پدر، مادر و فرزند نیست، برای دام هم نیست از طرفی به راحتی نیز امکان تامین و ذخیره آب وجود ندارد، لذا نیاز و نداشتن خیلی سریع اثر می‌گذارد و ثمره خدمت نیز سریع نشان داده می‌شود.

میزبان بیان کرد: با درک شرایط خراسان جنوبی، تا یک چهارم اعتبارات بند ب تبصره ۵۲ برای توسعه پرواربندی در سه سال گذشته برای این استان در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ طرح بزرگ مطالعه شده در حوزه عشایری در حال اجرا است، عنوان کرد: تا پایان سال بیش از ۹۰ درصد این طرح‌ها اجرا خواهد شد.

در این مراسم از زحمات مهدی عصمتی‌پور قدردانی و محمد ابراهیم ابراهیمی به عنوان مدیرکل جدید امور عشایر استان خراسان جنوبی معرفی شد.