استاندار خراسان جنوبی گفت: قطره قطره خون شهیدان، موج‌های خروشانی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است.

حمید ملانوری در آیین افتتاح یادمان پنج شهید گمنام در بیرجند که به حضور سردار محمد زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی افزود: این هفته یادآور رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و مجاهدت‌ها و از جان گذشتگی ملت بزرگ و قهرمان ایران اسلامی است.

وی اظهار داشت: حضور ما در گلزار شهدا به جهت تکریم انسان‌های بزرگی است که برای دفاع از حریم اسلام و انقلاب جان خود را تقدیم کردند و باید ادامه دهنده راه این عزیزان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امام خمینی (ره) در روزهای شکل‌گیری انقلاب فرمودند ما به دنبال این هستیم که فرهنگ اسلام و انقلاب ایران اسلامی به سراسر دنیا صادر شود که امروز همه ما شاهد تحقق آن هستیم.

وی بیان کرد: امروز شاهد این اتفاق هستیم که به برکت خون‌های پاک و مطهر شهیدان در کشورهای مختلف، حرکات استقلال‌طلبانه، آزادی‌خواهانه و انقلابی شکل می‌گیرد و همه آنها اذعان دارند که از انقلاب ما الهام گرفته‌اند.

ملانوری گفت: حضور ما در گلزار شهدا، احترام به مقام شامخ و پاک کسانی است که با اهدای خون و جان خود مسیر پربرکتی را ایجاد کردند که همه ملت‌های تحت ستم و ظلم با تاسی از آنها در برابر جور قد علم کنند و کرامت، حریت و عزت انسانی را در جامعه خود به وجود بیاورند.

وی اظهار داشت: در شرایط امروز، هر کسی در هر جایگاه و مسوولیتی که دارد باید برای توسعه فرهنگ ایثار، مقاومت، انقلاب‌گری و شهادت تلاش کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در این روزهای هفته دفاع مقدس، کلیدواژه‌هایی مثل دفاع و تقدس این دفاع را یادآوری می‌کنیم و آنچه به جایگاه شهدا نورانیت می‌بخشد، همین تقدس دفاع ما است.

وی افزود: ما نجنگیدیم که افرادی را بکشیم یا سرزمین دیگران را از بین ببریم بلکه با ایمان به خدا و اعتقاد به حریت و انسانیت، به دفاع از ناموس انسان‌ها و مکتب اسلام پرداختیم.

ملانوری بیان کرد: ما در دوران دفاع مقدس براساس یک اعتقاد دینی و الهی به میدان رفتیم تا با نیت خدایی از ارزش‌ها دفاع کنیم.

وی گفت: انقلاب ما ذیل مکتب عاشورا شکل گرفته و ما در این نظام اعتقاد داریم که باید خدمت کنیم تا جامعه خود را آرمانی و الهی نگهداریم و پیش ببریم.

یادمان پنج شهید گمنام با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان و زیربنای ۳۶ متر مربع، ارتفاع ۹ متر و با سازه فلزی هشت ضلعی در بوستان شهدای گمنام بیرجند احداث شد.

پیمانکار این یادمان سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی بوده و هزینه‌های این طرح توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تامین شده است.

این پنج شهید از ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ که کنگره ۷۰۰ شهید بیرجند برگزار شد، در این پارک تدفین شدند و در عملیات‌های خیبر، بدر و والفجر مقدماتی به شهادت رسیدند.