معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سالانه ۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم به همت هنرمندان جاجیم‌باف این استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

حسین عباس‌زادهافزود: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ صنعتگر در خراسان جنوبی در زمینه تولید جاجیم فعالیت دارند و با آموزش جاجیم‌بافان می‌توانیم محصول بازارپسند را برای فروش در بازارهای مختلف، تولید کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای حمایت از هنرمندان جاجیم‌باف انجام شده است گفت: صدور مجوز، ارائه تسهیلات کم‌بهره، ارائه آموزش‌های رایگان ویژه شاغلان و ارائه خدمات بیمه‌ای از جمله این اقدامات بوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: هنرمندان جاجیم‌باف برای حضور در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها معرفی می‌شوند و امکان شرکت در رویدادهای مهم و تخصصی حوزه صنایع دستی مانند مهر اصالت و نشان ملی نیز برای آنان فراهم شده است.

وی افزایش صادرات جاجیم را یکی از اهداف پیش رو عنوان کرد و گفت: امروز باید به دنبال این فرصت باشیم که فرهنگ تولید متناسب با ذائقه مخاطب را در میان صنعتگران گسترش دهیم و جاجیم‌بافی در چند سال اخیر جهش متفاوتی را نسبت به گذشته داشته است.

جاجیم‌ها بیشتر به صورت نوارهای با عرض ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر و طول ۳۰ تا ۶۰  متر بافته می‌شوند و برای استفاده از جاجیم چند نوار کنار همدیگر دوخته می‌شود تا پارچه‌های بزرگ ایجاد شود.

دستگاه جاجیم‌بافی هم دارای ساختمان ساده‌ای شامل کوجی، میخ‌های فلز، سه پایه چوبی، نورد، تخته چوبی برای دفتین زدن، قمیش، سرند، ماکو و ماسوره است.

با وجود خشکسالی متوالی در خراسان جنوبی و مهاجرت تعدادی از روستاییان، فرآورده‌های مختلف صنایع دستی به علت داشتن مزایایی از جمله سادگی شیوه تولید و نبود نیاز آنچنانی به آموزش‌های فنی وسیع، تاثیر چشمگیر در افزایش بهبود رفاه و اقتصاد خانواده‌‎ها و توسعه مناطق روستایی و عشایری همچنان رونق دارد.