معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: فرایند صدور مجوز سرمایه‌گذاری در این استان براساس سیاست‌های ستاد توسعه خاوران کوتاه‌ شده است و امکان تسری این فرایند به دیگر طرح‌ها وجود دارد.

 “محمد فرهادی” درباره روال عادی که هر سرمایه‌گذار باید برای شروع فعالیت خود طی کند، گفت: متقاضی باید موافقت اصولی طرح مورد نظر خود را از دستگاه مربوطه اخذ کند، سپس متناسب با طرح پیشنهادی، زمین مورد نیاز را تعیین و معرفی کند.

وی ادامه داد: متقاضی مکلف است استعلام‌های پانزده یا هفده‌گانه مرتبط با موضوع فعالیت و زمین مدنظر خود را از دستگاه‌های مختلف اخذ کند که گاهی این فرایند به تناسب نوع کار ۹ ماه تا یک سال زمان می‌برد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بارها این اتفاق افتاده تا زمانی که آخرین استعلام دریافت می‌شود، اعتبار استعلام اولیه منقضی می‌شود و نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذار به همراه دارد.

وی افزود: همین نگرانی‌ها گاهی سبب انصراف سرمایه‌گذاران از ادامه فعالیت می‌شود.

فرهادی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ طرح سرمایه‌گذاری در ستاد توسعه خاوران شناسایی شده است گفت: برای هر کدام از این طرح‌ها، متناسب با نوع فعالیت و براساس اطلاعات GIS دستگاه‌ها، زمین مورد نظر، مکان‌یابی می‌شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها مکلفند حداکثر تا یک ماه پاسخ استعلام‌های مربوطه را ارائه کنند و بعد از تکمیل شدن استعلام‌ها، “مجوز بی‌نام” صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات طرح‌های سرمایه‌گذاری و مجوزهای بی‌نام بر سایت ستاد توسعه خاوران بارگذاری می‌شود گفت: متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌توانند با مراجعه به این سایت از طرح‌ها و مجوزها مطلع شوند و متناسب با سرمایه‌ای که دارند، برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از آنجایی که دریافت برخی استعلام‌ها پرداخت هزینه دارد، همه این هزینه‌ها به مجوز ضمیمه می‌شود و متقاضی بعد از دریافت مجوز بی‌نام، این هزینه‌ها را می‌پردازد.

وی افزود: با توجه به اینکه در همه فرایند طی شده، متقاضی نیاز به مراجعه به دستگاه‌ها و دریافت استعلام خاصی ندارد، تنها کاری که در این مرحله صورت می‌گیرد، این است که مجوز به نام فرد متقاضی ثبت می‌شود.

فرهادی اظهار داشت: این فرایند در حال حاضر برای طرح‌های ستاد توسعه خاوران انجام می‌شود اما به جهت رفع دغدغه سرمایه‌گذار، امکان تسری آن به دیگر طرح‌ها حتی در بخش خصوصی هم وجود دارد.

وی خراسان‌ جنوبی را جزیره‌ای کمتر شناخته شده خواند و گفت: از وظایف بسیار ارزشمند ستاد توسعه این است که همه ظرفیت‌ها را به خوبی معرفی می‌کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: از اقدامات خوب ستاد توسعه خاوران، راه‌اندازی قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌هاست که نشان می‌دهد تنها در بدو ورود برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن نمی‌شود بلکه در ادامه راه و حین کار هم در کنارش هستیم و مشکلاتش را پیگیری می‌کنیم.

وی از خراسان جنوبی به عنوان استان پیشرو در صدور مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری نام برد و گفت: براساس سیاست‌های ستاد توسعه خاوران و به ابتکار شخص استاندار، موضوع صدور مجوزهای بی‌نام در راستای تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران به طور ویژه دنبال شد.

فرهادی اظهار داشت: برنامه‌های ستاد توسعه خاوران با محوریت شعار سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” و به منظور رفع موانع از مسیر تولید و اشتغال در استان تدوین و اجرا می‌شود و تعیین شعار سال یک نامگذاری به تنهایی نیست بلکه ریل‌گذاری و سیاستگذاری برای به حداقل رساندن مشکلات کشور در همه زمینه‌هاست.