معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: امسال برای بازگشت مجدد ۱۹ واحد تولیدی استان به چرخه تولید برنامه ریزی شده و سال گذشته نیز ۳۱ واحد به چرخه تولید بازگشت.

حامد حسن نژاد روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز صنعت و معدن افزود: در حال حاضر ۵۳۷ واحد صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۱۴ واحد تعطیل و نیمه تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه اولویت ما راه اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استان است اظهار داشت: در حال حاضر ۳۲۳ واحد صنعتی در استان فعال اما ۴۰ درصد واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد:  از ۵۳۷ واحد صنعتی موجود در استان ۵۰۸ واحد کوچک، ۱۸ واحد متوسط و ۱۱ واحد صنعتی بزرگ هستند.

وی ادامه داد: در این واحدها ۲۶ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته که زمینه اشتغال ۱۲ هزار نفر را نیز فراهم کرده است.

حسن نژاد عنوان کرد: تایر، لوله‌های پلی اتیلن، سیمان، کنسانتره، کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، بلوک‌های سبک گازی، کنسانتره مس، محصولات شوینده، خوراک دام و طیور، اکسید منیزیم و محصولات سرامیکی نسوز، کنسانتره زغالسنگ و پودرهای میکرنیزه معدنی از جمله مهمترین این واحدهای صنعتی استان هستند.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی با دارا بودن ۲.۴ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین استان در زمینه تولید کاشی و سرامیک با تولید ۲۱ میلیون تن رتبه دوم لاستیک خودرو با ۲۴ هزار تن رتبه چهارم و استخراج واقعی معادن با ۱۳ میلیون تن رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: سال گذشته در مجموع هشت هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع مختلف رونق تولید، تبصره ۱۸ و پرداخت مستقیم به هزار و ۶۱۱ طرح و واحد پرداخت شد.

وی اظهار داشت: در سال ۹۹  جذب تسهیلات با رشد سه برابری مواجه شد، در سه ماهه امسال نیز شاهد رشد سه برابری سرمایه گذاری و صدور پروانه‌های بهره‌برداری هستیم.

حسن نژاد تصریح کرد: در سه ماه گذشته شاهد رشد ۶۷ درصدی در صدور پروانه‌های بهره‌برداری و رشد هشت برابری در صدور جواز هستیم که امیدواریم به میانگین صنعتی کشور برسیم.