معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: از سال ۹۶ تا پایان اسفند سال ۹۹ براساس بند «خ» ماده ۳۳ استمهال وام‌های سررسیده شده بخش کشاورزی، ۱۳۹ میلیارد تومان از جریمه دیرکرد و سود تسهیلات کشاورزان استمهال و پرداخت تسهیلات به مدت سه سال تمدید شد.

محمدحسین اکبری  در جمع خبرنگاران افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ بند «ز» تبصره ۲ قانون بودجه اعتباری به استان اختصاص یافت که برای تمامی کشاورزانی که از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ تسهیلات دریافت کرده‌اند برای جریمه دیرکرد، پرداخت و یک سال اقساط کشاورزان نیز تمدید خواهد شد.

وی گفت: این طرح نیز شامل تمامی فعالان بخش کشاورزی می‌شود ضمن اینکه از محل تسهیلات کرونا به واحدهایی که دچار آسیب و خسارت شده‌اند تاکنون ۷.۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: برآورد خسارت‌های خشکسالی نیز در استان انجام شده است تا مشکلات کشاورزان به صورت عمده حل و فصل شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم درباره تامین نهاده‌های دامی و علوفه مورد نیاز کشاورزان و دامدارن استان گفت: در زمینه نهاده‌های یارانه‌دار سال گذشته حداکثر میران نهاده توزیع شده ۹ هزار تن بود که در فروردین امسال به ۱۴ هزار تن و اردیبهشت ماه به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

محمدابراهیم ابراهیمی افزود: در مورد علوفه‌های خشبی که تامین آن برعهده دامدار و تشکل‌های کشاورزی است، با توجه به هماهنگی‌های انجام شده تشکل‌ها پای کار آمدند و در روزهای اخیر بیش از ۱۰ هزار تن خرید انجام شد تا به مصرف واحدهای سنتی دام برسد.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت این مساله، قرارگاه تامین علوفه دام در استان توسط استاندار و به دبیری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در استان تشکیل شده که هماهنگی بین دستگاهی، رصد وضعیت و تامین علوفه و دام از جمله اهداف آن است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در هر شهرستان یک تعاونی دامداران و در مرکز استان اتحادیه دامداران فعال است که علوفه‌های خشبی را خریداری و نسبت به توزیع آن اقدام می‌کند.

وی گفت: هیچ محدودیت یا سهمیه‌بندی برای شهرستان‌ها وجود ندارد و براساس نیاز دام شهرستان باید تشکل‌ها نسبت به تامین علوفه اقدام کنند.

ابراهیمی افزود: سازمان تعاون روستایی استان نیز در ۲ ماه اخیر نسبت به خریداری هزار و ۲۳۰ تن علوفه خشبی اقدام کرده است.

وی گفت: در راستای حمایت از دامداران به ویژه دام سبک، خرید دام مازاد به استان ابلاغ شد به این ترتیب که به ازای هر کیلوگرم دام زنده ترکیبی ۴۵ هزار تومان، بره نر ۵۰ هزار تومان، بز و بزغاله نر ۴۵ هزار تومان، میش ۳۲ هزار تومان، قوچ ۴۲ هزار تومان، بزغاله ماده ۴۵ هزار تومان و بز ماده ۳۲ هزار تومان خریداری و به ازای هر کیلوگرم دام زنده سه کیلوگرم جو یارانه‌ای به دامدار تعلق می‌گیرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌ جنوبی هم گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت گندم در استان خرید تضمینی این محصول آغاز شد و تاکنون یک هزار و ۳۳۲ تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

وحید ضیائیان احمدی از کاهش ۲۲ درصدی خرید گندم نسبت به پارسال خبر داد و افزود: کاهش خرید گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش سطح زیر کشت گندم و کاهش ۲۵ درصدی گندم تولیدی در سال جاری است.

وی گفت: ۱۵ مرکز خرید تضمینی گندم وجود دارد که این میزان گندم در ۱۱ مرکز تحویل شده است.

وی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را پنج هزار تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۹۸ محموله گندم تحویل مراکز شده و ۲۵ میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور در استان ادامه دارد گفت: این مقدار گندم از هشت شهرستان خریداری شده، همچنین بیشترین میزان گندم خریداری شده مربوط به مرکز خرید شهرستان طبس و کمترین میزان مربوط به مرکز درح شهرستان سربیشه بوده است.

وی اظهار داشت: تاکنون خرید تضمینی گندم در مراکز بیرجند، درمیان و سرایان انجام نشده است و برداشت گندم در شهرستان درمیان معمولا یک ماه دیرتر از سایر شهرستان‌ها انجام می‌شود.

ضیائیان احمدی درباره خرید زرشک از کشاورزان گفت: قیمت زرشک سال گذشته به شدت کاهش داشت لذا برای فروش زرشک کشاورزان از ظرفیت پنج بازار تهران به صورت غرفه مستقیم فروش زرشک استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه امسال نیز برنامه‌های حمایتی از زرشک‌کاران ادامه دارد اظهار داشت: زرشک طی برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت از کشاورزان خریداری خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته در این فصل میزان زیادی از زرشک در انبارها موجود بود که امسال موجودی زرشک انبارها بسیار پایین است و امیدواریم با کمرنگ شدن شیوع ویروس کرونا و تولید واکسن مشکل خاصی برای زرشک‌کاران وجود نداشته باشد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی هم درخصوص آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای استان گفت: پنج شهرک گلخانه‌ای در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، ماژان خوسف، آیسک سرایان و حاجی آباد زیرکوه در دست اجرا است.

مهدی سورگی افزود: تاکنون برای چهار شهرک احداث گلخانه مجوز حفاری چاه از شرکت آب منطقه‌ای دریافت شده و کار حفاری و تجهیز چاه‌ها در دستور کار است.

وی اظهار داشت: گازرسانی به این شهرک‌ها در دستور کار است و جز گازرسانی در سایر حوزه‌ها و زیرساخت‌ها شاهد پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی در احداث شهرک‌های گلخانه‌ای استان هستیم که امیدواریم تا پایان سال جاری به پیشرفت ۱۰۰ درصدی برسیم.

سورگی با بیان اینکه در مورد شهرک‌های دامی مطالعات نهایی شده است عنوان کرد: در مورد بارگاه‌های زرشک نیز برنامه‌ریزی شده بارگاه‌ها با هزینه کم به زرشک‌کاران واگذار شود.

وی با اشاره به احداث بارگاه زرشک در روستای افین زیرکوه گفت: این بارگاه به زودی تحویل مردم خواهد شد همچنین در سایر نقاط استان بارگاه‌ها واگذار و خشک کردن زرشک به صورت بهداشتی انجام خواهد شد.

وی افزود: در مجموع تاکنون ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان طرح نهضت گلخانه‌ای در استان خراسان جنوبی پرداخت شده است.