مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: با اجرای چهار هزار و ۵۸۸ هکتار طرح آبیاری نوین در این شهرستان، سالانه ۱۴ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

مریم جوادی بایگی افزود: از سال ۸۲ تاکنون چهار هزار و ۵۸۸ هکتار طرح نوین آبیاری با اعتبار دولتی ۲۶ میلیارد و ۱۱ میلیون تومان در این شهرستان اجرا شده است.

وی بیان کرد: همچنین از محل اعتبارات سال گذشته ۳۵۹ هکتار سامانه نوین آبیاری با اعتبار ۲ میلیارد و ۸۲۷ میلیون تومان در شهرستان سربیشه اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: با اجرای این مقدار سامانه نوین آبیاری در سال گذشته ۸۹۹ هزار متر مکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی شهرستان صرفه‌جویی شده است.

وی اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبیاری نوین باعث کاهش شدید هدررفت آب در بخش کشاورزی می‌شود و در مجموع به طور میانگین راندمان آب در آبیاری تحت فشار ۹۰ درصد و آبیاری کم‌فشار ۷۰ درصد است.

جوادی بایگی افزود: استفاده از روش‌های نوین آبیاری اراضی کشاورزی در این بحران خشکسالی راهکار اساسی برای بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف آب است.

وی راندمان بالای آبیاری و کاهش مصرف آب، کاهش رشد علف‌های هرز، استفاده از برخی سموم و کودها همراه آب آبیاری، تفکیک آب مورد نیاز به تفکیک نوع گیاه و کاهش هزینه کارگری را از مزایای اجرای این سامانه‌ها ذکر کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: تاکنون ۲۹۵ هزار متر انتقال آب با لوله با اعتبار دولتی هفت میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومان در این شهرستان اجرا و سه میلیون و ۷۵ هزار متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

تولید ۲۷ تن کرک و مو در سربیشه

وی با بیان اینکه ایستگاه بز کرکی با هدف اصلاح نژاد دام شهرستان در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی شد افزود: هدف کلی این طرح ترویج و حفظ ژنتیکی بز کرکی منطقه، رشد کمی و کیفی تولیدات کرک، تولید مواد اولیه صنایع و کارخانجات و فراهم کردن امکان توسعه پایدار بز کرکی منطقه است.

جوادی بایگی مقاومت زیاد این نژاد در شرایط سخت، توان تولید در شرایط خشکسالی و قدرت راهپیمایی زیاد را از خصوصیات بز کرکی عنوان کرد و گفت: شهرت این بز به دلیل کرک است و در نژادهای خالص ۸۰ درصد بدن حیوان را کرک پوشیده است.

وی افزایش تولید شیر و دوقلوزایی را از دیگر خصوصیات این بز ذکر کرد و افزود: مراکز و ایستگاه‌های اصلاح نژاد به عنوان هسته‌های بارز ژنتیکی باعث ایجاد بانک ژن و حفظ نژاد دام است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار داشت: سالانه در این شهرستان ۱۲ تن کرک و ۱۵ تن مو تولید می‌شود و تولید کرک از ایستگاه بز کرکی در سال گذشته ۱۳۰ کیلوگرم بود که تولید آن در سال جاری به ۱۷۰ کیلوگرم افزایش یافت.

وی گفت: تعداد دام سبک شهرستان سربیشه ۱۶۰ هزار راس است که از این تعداد ۹۶ هزار و ۳۷۴ راس بز و بزغاله و ۶۳ هزار و ۶۲۳ راس گوسفند است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان مرزی سربیشه در فاصله ۶۶ کیلومتری بیرجند است.