مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: براساس برآوردهای اولیه، بارندگی چند روز اخیر و جاری شدن روان‌آب و سیلاب ۵۰ میلیارد تومان به راه‌های حوزه استحفاظی استان خسارت وارد کرده است.

اسدالله جلال‌زاده روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این خسارت‌ها بیشتر در محورهای فرعی و روستایی شهرستان‌های قاینات، بیرجند، فردوس، سربیشه، طبس، نهبندان و خوسف بوده که طی بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل، زیرسازی و روان‌سازی و دریواسیون (دیوار هدایت آب) در این مسیرها دچار آسیب شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه عامل اصلی تسریع در تخریب راه‌ها میزان رطوبت خاک است، انتظار می‌رود در ۲ ماه آینده تخریب رویه راه‌ها شدت بگیرد و نیازمند صرف هزینه برای تسریع در ترمیم رویه راه‌ها هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: با تلاش همکاران راهدار در حال حاضر تمامی محورهای اصلی و شریانی استان باز است و تردد با رعایت سرعت مطمئنه جریان دارد.

وی بیان کرد: بیش از ۲۰۰ راهدار با ۳۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در قالب اکیپ‌های راهداری برای انجام عملیات راهداری در زمان بارندگی فعالیت دارند.

جلال‌زاده گفت: در این مدت راهداران با استقرار به موقع و تلاش شبانه‌روزی نسبت به تردد ایمن در تمامی محورهای حوزه استحفاظی اقدام کرده و بهسازی و مرمت این محورها در کمترین مدت زمان ممکن در دستور کار است.

وی عنوان کرد: در برخی محورهای فرعی و روستایی تردد با سختی انجام می‌شود که راهداران در حال ترمیم این محورها هستند.

وی افزود: کاربران جاده‌ای و مسافران برای کسب اطلاع از آخرین شرایط ترافیکی و جوی محورها همچنین اطلاع از انسداد یا محدویت‌های احتمالی موجود در جاده‌های استان می‌توانند در هر ساعت شبانه‌روز با شماره تلفن گویای ۱۴۱ تماس بگیرند و سایت ۱۴۱ و اپلیکیشن تلفن همراه ۱۴۱ نیز تمامی اطلاعات لازم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

سامانه بارشی که اواخر هفته گذشته در خراسان جنوبی فعال شد، روزهای اخیر قبل شدت گرفت و بارش رگباری باران در برخی مناطق شهری و روستایی استان علاوه بر خوشحالی مردم، باعث جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر و منازل، خسارت به بخش کشاورزی و راه شده است.

سیل در خراسان جنوبی خسارت جانی نداشت و بارش‌ها امروز کمتر شد.