نوشته از : آیت الله سروش محلاتی
? قرآن، پیامبر را به اخلاقش میستاید : “انک لعلی خلق عظیم” و برای او رسالت اخلاقی بر می شمارد: “یزکیهم و یعلمهم الکتاب” و موفقیت او را به خاطر رفتار اخلاقیاش میداند: “و لوکنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک”.
? اما امروزه به نقش محوری و بنیادین اخلاق در بعثت توجه نمی شود.
? اسلام شناسان اصیلی مثل علامه طباطبایی به “بعثت لاتمم مکارم الاخلاق” استناد کرده و میگفتند: پیغمبر (ص) فرمود هدف اصلی من تربیت اخلاقی مردم است و امام خمینی با همین استناد نتیجه میگرفت: غایت بعثت و نتیجه دعوت خاتم الانبیاء “اکمال مکارم اخلاق” است.
? ولی امروز برخی می گویند این حدیث بی اعتبار است و از مجعولات ابوهریره است!
? چرا؟ چون باید کارهای غیراخلاقی خود را توجیه کنند و به نام دین هر کاری را برای کسب قدرت انجام دهند.
? در گذشته اخلاق در پذیرش دعوت رسول خدا نقش اول را داشت. ابوذر برادرش را برای تحقیق از پیامبر جدید فرستاد و وقتی او گزارش داد که این پیامبر به مکارم اخلاق فرا میخواند، ابوذر جذب این آیین شد.
? اگر امروز گمان بریم که قدرت میتواند خلأ اخلاق را پر کند از آن سنت نبوی فاصله گرفته ایم/