#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: برخی از افراد از کاهش سیستم ایمنی خود در نتیجه اهدای پلاسما ترس دارند که باید گفت این ترس نیز بی مورد است چراکه اهدای خون و پلاسما هیچ تاثیری در تحلیل سیستم ایمنی افراد ندارد.

ابراهیم میری مقدم، امروز دوشنبه ۲۴ آذر در حاشیه اهدای خون جمعی از روحانیون اهل سنت و تشیع در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به هماهنگی با دفتر نمایندگی امور اهل سنت خراسان جنوبی حدود ۲۰ نفر از این افراد، امروز برای اهدای خون مراجعه کردند.

وی با اشاره به اینکه این افراد در فرهنگ‌سازی اهدای خون نقش بسیار مهمی دارند، افزود: با توجه به اینکه این افراد اکثرا ائمه جماعات هستند می‌توانند در ترویج فرهنگ اهدای خون بسیار موثر باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال تا ۲۳ آذر حدود ۱۵ هزار و ۱۵۱ نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲.۵ درصد افزایش داشته است.

میری مقدم با بیان اینکه با توجه به شرایطی که در پیش داریم انتظار داریم که در طی چند ماه پایانی سال مردم همراهی لازم را در اهدای خون و پلاسما داشته باشند، تصریح کرد: انتقال خون یک مرکز درمانی نیست و سالم‌ترین افراد برای اهدای خون به این مراکز مراجعه می‌کنند، بنابراین افراد دلواپسی برای انتقال ویروس کرونا نداشته باشند.

وی ادامه داد: برخی از افراد از کاهش سیستم ایمنی خود نیز در نتیجه اهدای پلاسما ترس دارند که باید گفت این ترس نیز بی مورد  است چراکه اهدای خون و پلاسما هیچ تاثیری در تحلیل سیستم ایمنی افراد ندارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون تعداد اهداکننده پلاسما معادل تعداد درخواست‌هایی است که از بیمارستان داریم، تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم برای ذخیره‌سازی پلاسما برای فصل زمستان همراهی کنند.

میری مقدم با بیان اینکه روزانه حدود ۸ تا ۱۶ نفر برای اهدای پلاسما مراجعه می‌کنند، افزود: با توجه به در پیش بودن فصل زمستان و احتمال افزایش آمار مبتلایان از بهبودیافتگان کرونا درخواست داریم برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بهبودیافتگان پس از اولین اهدا، می‌توانند یک ماه بعد دوباره پلاسما اهدا کنند، تصریح کرد: افراد بهبود یافته ۱۸ تا ۶۰ سال که ۲۸ روز از بیماری کرونای آن‌ها گذشته است، می‌توانند به شکرانه سلامت برای اهدای پلاسما به پایگاه انتقال خون قائم، در میدان جانبازان شهرستان بیرجند مراجعه کنند تا افراد نیازمند از این نعمت محروم نباشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: افراد می‌توانند در طی یک سال ۴۸ بار اهدای پلاسما داشته و افراد زیر ۶۰ سال و افرادی که شریط اهدای خون را داشته باشند می‌توانند پلاسما اهدا کنند.

میری مقدم خاطرنشان کرد: بانوانی که سابقه زایمان داشته باشند ممکن است که پلاسمای آن‌ها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می‌تواند مناسب باشد.