استاندار خراسان جنوبی گفت: جمعیت کم یکی از مهمترین مشکلات در تخصیص منابع است در حالی که وسعت زیاد استان هزینه زیادی را صرف پروژه‌های عمرانی می‌کند.

محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در نشست کاری شهرداران و روسای شورای اسلامی شهرها و شهرستان‌های خراسان جنوبی که با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در شهرستان فردوس برگزار شد افزود: با همه محدودیت‌ها در حوزه مدیریت شهری اعم از نیروی انسانی، اعتبارات و تجهیزات، انگیزه موجود و تلاش‌های شبانه‌روزی باعث خدمات قابل توجه در سراسر استان شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی استانی تازه تأسیس با ۳۰ شهر است که از لحاظ جمعیتی بیست و هشتمین استان کشور هستیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: به دلیل بافت‌های تازه تاسیس علیرغم همه تلاش‌ها عقب‌افتادگی‌هایی در زمینه ساختار شهری داریم.

وی بیان کرد: به دلیل عدم درآمد شهرداری‌ها و از طرفی ضعیف بودن یا نبودن شهرک‌های صنعتی و درآمد حاصل از ۲ درصد و عوارضی که باید مردم پرداخت کنند در جایگاه سی و یکم درآمد مردمی هستیم که تعداد زیادی زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند.

معتمدیان با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید توانمندسازی شوند گفت: کشور در شرایط خاصی قرار دارد که در تحریم‌های ظالمانه به سر می‌بریم و کشور هر سال درگیر حوادث غیرمترقبه است که بسیاری از منابع کشور را صرف خود می‌کند.

وی افزود: آمادگی داریم در بخش اقتصادی شهرداری‌ها کمک کنیم و این آمادگی حتی در واگذاری معادن به شهرداری‌ها برای توانمندسازی آنها وجود دارد.

وی گفت: در بخش گلخانه‌ها تفاهم‌نامه‌ای را با جهاد کشاورزی برای احداث هزار هکتار منعقد کردیم که هفته گذشته در چند شهر فراخوان عمومی ابلاغ شد.

معتمدیان اظهار است: متاسفانه شهرداری‌ها از نظر امکانات و تجهیزات در وضعیت مناسبی نیستند که امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم بخش قابل توجهی از نیازها را برطرف کنیم.

وی افزود: در سفرهای شهرستانی با اشراف کاملی که از ظرفیت‌ها به وجود آمد از طریق منابع استانی و کمک نهادهای انقلابی بخش قابل توجهی از نیازهای عمرانی تکمیل و بهره‌برداری شد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در این طرح‌ها قرارگاه سازندگی، کمیته امداد، بنیاد برکت و سایر نهادها مشارکت کردند گفت: ۲ طرح صنعتی بزرگ در حوزه نساجی با همکاری شرکت ایمیدرو یکی از مهمترین این تفاهم‌نامه‌ها است.

وی اظهار داشت: در حوزه محرومیت‌زدایی از ظرفیت قانونی استقراض از بانک‌ها استفاده شد که به دنبال اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی از ماده ۵۶ جاده فردوس – بجستان هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معتمدیان با بیان اینکه در سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان چهار تفاهم‌نامه برای توسعه متوازن و پایدار استان امضا شد افزود: ایجاد هفت هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی، اشتغال سه هزار نفر در حوزه صنایع دستی و اجرای ۷۵ طرح جهش تولید با تخصیص اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مهمترین مفاد آنها است.

وی گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۹۷ گازرسانی در ۳۰ شهر استان به اتمام رسید و با تمرکز به گازرسانی روستایی، ۳۰۰ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شدند و ۴۰۰ روستای دیگر تا پایان دولت برخوردار می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در آبرسانی نیز تشکیل گروه بانکی را داشتیم که با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار ۳۷ پروژه‌ای که استاندارد ساخت آن تا ۱۲ سال طول می‌کشید تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: در حوزه راه‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته که در راه آهن با وجود همه محدودیت‌ها ۱۰۳ کیلومتر عملیات اجرایی آن آغاز شده و امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی این پروژه را پیش ببریم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور امروز (چهارشنبه) برای شرکت در نشست کاری شهرداران و روسای شورای اسلامی شهرها و شهرستان‌ها به میزبانی شهرستان فردوس و همچنین بازدید و افتتاح چند طرح به خراسان جنوبی سفر کرد.

تفاهم‌نامه کمک به تقویت توان خدماتی و عمرانی شهرداری‌های خراسان جنوبی نیز بین استانداری خراسان جنوبی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور امضا شد.

استان مرزی خراسان جنوبی با جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، ۱۱ شهرستان، ۳۰ شهر و هزار و ۷۵۰ روستا دارد.