#شکست_کرونا_مردم_همدلی
#کرونا_را_شکست_میدهیم
#رعایت_بهداشت_فردی
یادداشت از: حامد عارفی نیا
ورود انسان به فصل جدید مسائل و مشکلات پیش روی بیتردید برآورده ساختن نیازهای مرتبط با ارتباطات مردمی و کسب آگاهیهای عمومی و اطلاعات صحیح و به موقع از اهمیت ویژهای برخوردار است. این امر در شرایط کنونی و در مرحله ایجاد و اپیدمی شدن بیماری “کرونا” شکل ویژهتری به خود گرفته است.
اما سوال اینجاست که مسئولیت اساسی ارتباطات، مدیریت افکار عمومی، جلوگیری از انتشار شایعات و تهدید روانی مردم در کسب اطلاعات صحیح و به موقع با وجود نظام ارتباطی پیچیده موجود بر عهده کیست؟ کشور ما در چند سال گذشته بحرانهای مختلفی را از سر گذرانده است. سیل، زلزله، ریزگرد، خشکسالی و غیره از جمله مواردی هستند که ما را در برابر آزمونهای مختلف در برابر جامعه هدف و مردم قرار دادهاند.
با اندک آسیبشناسی در حوزه موضوعاتی از این دست و بررسی میزان چالشها و موفقیتها در هر یک از این موارد ما را بر آن می دارد تا ضرورت ایجاد ساختار هدفمند و مشخص را در نظام ارتباطی موجود جدیتر بگیریم. اما در این میان و به عقیده نگارنده روابط عمومیها به عنوان هسته قوی عملکردی، نقش و جایگاه ویژهای در مدیریت بحران کرونا و بحرانهای مشابه دارند.
اگر روابط عمومیها در برابر بحرانهای مختلف بدون برنامه مشخص بوده و رویکرد انفعالی داشته باشند، آسیبپذیری سازمانها و مردم در بالاترین حد خود قرار میگیرد و چنانچه با ایجاد رویکرد تعاملی آمادگی خود را بالا ببرند و قویتر شوند (ضمن رعایت اصل غافلگیری رسانهای) با ایجاد فضای واقعگرایانه برای تصمیم سازی مناسب و پدافند رسانهای صحیح، مانع خسارت جدی حاصل از بروز بحران خواهند گردید.
در مورد بیماری کرونا به روشنی میبینیم که به هر میزان مردم آگاهی بیشتری داشته باشند و توصیههای کاربردی و عملیاتی را از نهاد مطمئن و مشخص دریافت کنند، میزان اثرگذاری بحران از طریق ایجاد روحیه امید و کاهش استرسهای اجتماعی در پایینترین حد خود قرار میگیرد.
در شرایط فعلی روابط عمومیها میتوانند با ایجاد فضای اثربخش و تمهید مناسب قبل از وقوع بحران، در حین بروز بحران و پس از بحران ضمن صیانت از سرمایه انسانی سازمان از شیوع آن در میان آحاد جامعه نیز جلوگیری نمایند.
تهدیدهایی از قبیل نبود پروتکل ارتباطی مناسب برای دستهها و گروهها و سازمانها پیرامون وظایف روابط عمومیها در برابر بیماری کرونا، وجود مسائل غیرمرتبط و غیرکارشناسی در خصوص کرونا در فضای مجازی، نبود کمیتههای اطلاع رسانی ویژه (که با بررسی فضای رسانهای برای کنترل راهبردی فضای مجازی برنامه هدفمند داشته باشند)، نبود جریان ارتباطی مشخص برای ترویج و اطلاعرسانی استفاده از بسترهای خدمات غیرحضوری از قبیل وب سایتها و اپلیکیشنها تنها بخشی از مواردی است که ضرورت تقویت جایگاه روابط عمومیها را در شرایط موجود بیش از گذشته برجسته مینماید.
با توجه به اینکه از ۴۰ بحران شناسایی شده بین المللی کشور ما استعداد ۳۲ بحران را دارد، روابط عمومیها میبایست با ایجاد آمادگی دائمی و معرفی جایگاه خود به آحاد جامعه در خصوص برنامهریزی ارتباطی، توسعه روابط عمومی الکترونیک فعال، تجزیه و تحلیل بحرانها و انجام مشاوره صحیح به مدیران تلاش نمایند.
اما در این میان وجود نگاه مدیریتی ارزشمند به حوزه ارتباطات و روابط عمومی نیز امری مهم به نظر میرسد. کما اینکه نگرش مدیران بالادستی به مقوله ارتباطات یکی از مولفههای موثر بر خروج از انفعال روابط عمومیها است.
مدیران میبایست با انتخاب افراد موثر و قوی در روابط عمومیها زمینه خروج فعالیت روابط عمومیها را از کلیشههای مرسوم ایجاد کنند و ضمن تقویت این امر به هویت بخشی بیشتر به روابط عمومیها در راستای انجام رسالت ذاتی خویش تلاش نمایند.
شاید “کرونا” بهانهای باشد تا با نگاه جدیتر به نقش و جایگاه روابط عمومیها به عنوان حلقه ارتباطی موثر با مردم و با حمایت از شوراهای روابط عمومی، به تقویت جایگاه ارتباطی و روابط عمومیها کمک نماییم.
دیدگاه ها برای این نوشته بسته شده است.