استاد دکتر غضنفر فروزانفرشرط تاسیس دانشگاه را ایجاد بسیاری از امکانات و زیرساخت های مورد نیاز این دانشگاه توسط مردم عنوان کرد.
بنیانگذار دانشگاه  با بیان اینکه با موافقت وزارت بهداشت وقت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۶۵با پیگیری ها و تلاش هایی که انجام شد تاسیس شد گفت: شرط تاسیس دانشگاه ایجاد بسیاری از امکانات و زیرساخت های مورد نیاز این دانشگاه توسط مردم بود.
استاد دکتر غضنفر فروزانفر با اظهار اینکه در این راستا خوشبختانه کمک های بسیاری از مردم  جمع آوری شد افزود: افراد متعددی با اهدای زمین و وجه نقد همکاری و مشارکت کردند و بسیاری از مردم هم کمک های هرچند اندکشان را در قالب قبوضی که تهیه شده بود پرداخت کردند و از محل همین کمک ها موفق به تامین زیرساخت ها شدیم
وی با اشاره با اشخاص حقیقی و حقوقی هئیت موسس دانشگاه خاطرنشان کرد: با همراهی و همکاری خالصانه این افراد روند ساخت و ساز و همچنین امور اجرایی دانشگاه سرعت و شتاب خوبی گرفت.
دکتر فروزانفر با بیان گوشه ای از فعالیت های عمرانی دانشگاه در سال های آغازین تاسیس خاطرنشان کرد: در کنار معاونین دانشگاه،روسای دانشکده ها و بیمارستانها ، مدیران، پرسنل و دانشجویان جمع کثیری از مردم به عنوان یاوران اجرایی و حامیان مالی و همیاران فکری در ایجاد و ارتقای سطح دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نقش داشتند که از همه این عزیزان تشکر می کنم
بنیانگذار دانشگاه با اظهار اینکه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را به جرات می توان از قطب های آموزشی درمانی شرق کشور دانست افزود: در گذشته تعداد پزشکان منطقه از انگشتان دو دست تجاوز نمی کرد در حالیکه که با گذشت سی سال از تاسیس دانشگاه صدها پزشک در سطوح فوق تخصص، تخصص و عمومی  در این شهرستان و استان خدمت می کنند که این امر به برکت نظام اسلامی که هدف آن توسعه نقاط مختلف کشور است، محقق گردیده است.
دکتر فرزوانفر با اشاره به موفقیت های پیوسته دانشگاه در آزمون های جامع علوم پایه در سطح دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در طی مدت مسئولیت ۱۳ ساله خویش گفت: علاوه بر اساتید بومی مسلط وبسیار خوبی که از جان و دل برای پیشرفت علمی و آموزشی دانشگاه تلاش می کردند از اساتید پروازی در امر آموزش استفاده می بردیم که حاصل آن ۷ دوره کسب رتبه اول  و دو دوره رتبه دوم آزمون جامع علوم پایه پزشکی بود و این توفیقات مایه تعجب و حیرت مقامات وزارتخانه شده بود و بعد از بازرسی ها و بررسی های که از دانشگاه به عمل آورند به این نتیجه رسیدند که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دانشگاهی منظم و منسجم با نیروهای خوب و مدیر و مدبر است و این امر در تغییر نگاه آنها به دانشگاه موثر بود.
رئیس اسبق دانشگاه با بیان اینکه با جلب نظر مثبت مقامات وقت وزارت بهداشت توانستیم تجهیزات و امکانات بسیار خوبی را برای دانشگاه و بیمارستانهای منطقه جذب کنیم افزود: با تلاش ها و پیگیری های مستمر دانشگاه سیر تکاملی خود را طی کرد.
دکتر فروزانفر با تاکید بر اینکه با پایان مسئولیتم در دانشگاه همکارانم اقدامات خوب و ارزنده ای انجام دادند خاطرنشان کرد: علاوه بر راه اندازی بخش های تخصصی بسیار مورد نیاز در سطح بیمارستان های استان، با تاسیس دانشکده های جدید از جمله دانشکده دندانپزشکی و جذب متخصصین دندانپزشکی که از نیازهای مبرم مردم منطقه بود گام های موثری در راستای خدمت به مردم برداشته شده است.
وی در ادامه اشاره ای به راه اندازی رشته های مختلف در تمامی مقاطع، خوابگاه های جدید دانشجویی و ساختمان در حال احداث مرکز رادیوتراپی و شیمی درمانی استان و.. داشت.