معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: حمایت از ادامه فعالیت‌های مراکز خیریه درمانی و تقویت و توسعه خدمت‌رسانی سازمان‌های مردم نهاد از اولویت‌های استان در حوزه اجتماعی است.

ناصر خوش خبر روز دوشنبه به همراه جمعی از مدیران استان، از مرکز خیریه درمانی دارالشفای فاطمه زهرا (س) بیرجند بازدید کرد و ضمن گفت و گوی صمیمی با کارکنان این مرکز، در نشستی با حضور هیات امنای درمانگاه شرکت کرد.

وی در این نشست اظهار داشت: کار جمعی نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است و مراکز خیریه می‌توانند در راستای اهداف خود توان بسیاری از دستگاه‌های اجرایی را به خدمت گیرند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: تجهیزات درمانی در این دارالشفا وجود دارد که سرمایه‌گذاری برای خرید چنین تجهیزاتی باید براساس نیاز موجود باشد تا تاثیرگذاری آن را بتوان در میزان خدمت‌دهی به جامعه هدف مشاهده کرد.

وی گفت: همچنین مراکز خیریه می‌توانند در راستای اهداف خود از ابزارهای جانبی دیگر استفاده کنند و صرفا خودشان انجام دهنده برخی امور نباشند.

خوش خبر افزود: مراکز خیریه پشت و پناه مردم محروم و نیازمند هستند لذا باید این قشر بتوانند نیازهای خود را از چنین مراکزی دریافت کنند.

وی با تعیین فرصت ۱۰ روزه برای شناسایی مشکلات مراکز درمانی خیریه گفت: برای حل مشکلات باید تعاملی بین مراکز ایجاد شود تا بتوانیم میزان خدمات و همپوشانی را مشخص کنیم.

خوش خبر عنوان کرد: اگر هم‌افزایی به این شکل انجام شود شاهد رضایتمندی جامعه هدف و شناسایی ظرفیت‌های موجود خواهیم بود.

وی بر استفاده از ظرفیت پزشکان متخصص که به مناطق محروم اعزام می‌شوند نیز تاکید کرد و گفت: این تیم‌ها می‌توانند یک روز به چنین مراکز خیریه ماموریت داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر حل مشکل داروی مورد نیاز مرکز خیریه دارالشفای فاطمه زهرا (س) گفت: هدف از بازدید و نشست این بود که با یک خروجی مناسب به دنبال راهکار قانونی برای حل مشکلات موجود باشیم.

وی ادامه داد: مشکل بیمه روستایی در این مرکز نیاز به تعامل بیمه سلامت دارد که هماهنگی‌های لازم انجام می‌گیرد.

خوش خبر تاکید کرد: اغلب مردم با مراکز خیریه سر و کار دارند لذا این مراکز نباید تعطیل شوند.

عضو هیات مدیره مرکز خیریه دارالشفای فاطمه زهرا (س) بیرجند نیز در این نشست یکی از مشکلات موجود را نبود داروخانه عنوان کرد و گفت: علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته هنوز مجوز صادر نشده است.

مسعود بیرجندی با بیان اینکه هدف این مراکز کمک به اقشار نیازمند است افزود: به دلیل برخی موانع قانونی این مرکز بیمه روستایی را نمی‌تواند پذیرش کند.

وی با اشاره به تفاوت تعرفه‌های خدمات درمانی در مرکز خیریه با سایر مراکز درمانی اظهار داشت: پرداخت به روز مطالبات پزشکان یکی از افتخارات این موسسه خیریه است و حتی برگ‌های بیمه نیز به روز پرداخت می‌شود.

عضو هیات امنای مرکز خیریه دارالشفای فاطمه زهرا (س) نبود دندانپزشک در این مرکز خیریه را یادآور شد و گفت: علیرغم اینکه تجهیزات دانپزشکی توسط خیران در این مرکز خیریه تهیه شده اما به خاطر نبود پزشک متخصص امکان استفاده از آن نیست.

وی افزود: تمامی امکانات خدمات درمانی در جنوب شهر متمرکز شده این در حالی است که بیشتر مردم محروم در شمال شهر بیرجند ساکن هستند.

عضو دیگر هیات امنای این مرکز خیریه نیز گفت: برخی درخواست‌های این مرکز از طریق قانون حل شدنی نیست و فقط با تعامل می‌توان مشکل را حل کرد.

حسین پور افزود: دندانپزشکان در خارج از مراکز درمانی درآمد بالایی دارند لذا حاضر نیستند با تعرفه‌های مراکز خیریه کار کنند.

وی بیان کرد: تنها چاره کار این است که تمامی امکانات مرکز خیریه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد و از این طریق پزشکان مستقر شوند و خدمات ارایه دهند.

معان درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با اشاره به اینکه فقط پزشکان پاره وقت اجازه امضای تفاهم‌نامه با سایر مراکز درمانی را دارند گفت: پزشکانی که تمام وقت در سیستم دانشگاه کار می‌کنند چنین اجازه‌ای نداشته زیرا در بحث پرداخت حقوق و مزایا با مشکل مواجه می‌شوند.

جلال احمدی ادامه داد: با این وجود، مشکل برخی مراکز را در قالب تفاهم‌نامه با دانشگاه حل کرده‌ایم لذا برای حل مشکل دارالشفا فاطمه زهرا (س) نیز باید از همین طریق پیگیری‌هایی صورت گیرد.

وی گفت: در صورتی که بتوان موافقت دانشگاه علوم پزشکی را جلب کرد موسسه خیریه می‌تواند از نیروهای این دانشگاه در قالب ماموریت ساعتی استفاده کند.

معان درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سیاست دانشگاه علوم پزشکی نیز این است از مراکز درمانی خیریه که اغلب در سمت شمال شهر هستند استفاده شود و حتی به پیشنهاد کردیم که به شکل درمانگاه اقماری تعریف شوند تا بتوان پزشک متخصص در آن مستقر کرد.

فرماندار بیرجند نیز با اشاره به مشکلات درمانگاه‌های تخصصی در پذیرش بیمار عنوان کرد: در حال حاضر میزان تقاضای بیماران از امکانات این درمانگاه‌ها فراتر است لذا می‌توان از ظرفیت مراکز خیریه در پاسخ به این نیازها استفاده کرد.

علی ناصری افزود: برای این مهم باید امکانات درمانی شهر بیرجند پتانسیل سنجی شده تا بتواند در زمان توزیع پزشک و سهمیه تصمیم‌گیری کرد.

وی با این اعتقاد که ساماندهی نیروی انسانی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی امکان پذیر است گفت: با این اقدام می‌توان مشکلات موجود را  یک بار برای همیشه حل می‌شود.

فرماندار بیرجند گفت: باید همه بخش‌های مرتبط سر میز مذاکره نشسته تا بتوان چاره مناسب اندیشید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با بیان اینکه هدف از ایجاد مراکز خیریه خدمات دهی به قشر محروم است گفت: در سال‌های قبل برای داروشفای فاطمه زهرا(س) مجوز تاسیس داروخانه صادر شده اما پزشک مربوطه جذب مرکز خیریه دیگری شده است.

غلامرضا آهنی با بیان اینکه بر اساس آنچه قانون اجازه داده تلاش می‌کنیم مشکلات حل شود افزود: باید از هر وسیله‌ای استفاده کنیم تا در روند خدمت به محرومان مشکل ایجاد نشود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی نیز با اشاره به سطح‌بندی بیمه‌ها گفت: سطح یک بیمه روستایی در حال حاضر به معانت بهداشتی دانشگاه واگذار شده اگر دانشگاه ممرکز خیریه را به عنوان مرکز بهداشت تعریف کند خدمات در سطح یک اتفاق می‌افتد چه بسا عمده کسانی که از این مراکز خدمات می‌گیرند دفترچه روستایی سطح یک دارند.

علی اربابی افزود: تا چند سال پیش با بخش خصوصی هم می‌توانستیم تفاهم کنیم اما از سال ۹۲ این موضوع منع شده است.

وی گفت: برای سطح ۲ بیمه روستایی نیز اگر برخی خدمات پزشکی در پروانه فعالیت مرکز خیریه تعریف شده بود مشکلی برای همکاری نداریم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی عنوان کرد: در بحث دندانپزشکی روستایی هم بسته خدماتی برای سطح یک تعاریف شده و اگر مازاد بر آن خدماتی نیاز باشد آماده همکاری هستیم.

وی گفت: سلامت مردم شوخی بردار نیست و باید تضمین کنیم که در کنار خدمت، سلامت هم برای جامعه برقرار است.

معاون استاندار خراسان جنوبی در این نشست به فرماندار بیرجند و مدیران حاضر در نشست به ویژه مدیرکل بیمه سلامت استان و معاونان درمان و غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد که با تشکیل کارگروه، نسبت به تامین نیروی دندانپزشک مورد نیاز درمانگاه و رفع موانع موجود، اقدام لازم را انجام دهند.

دارالشفای فاطمه زهرا (س) سال ۱۳۶۲ در شهر بیرجند تاسیس شد که روزانه پاسخگوی تعداد زیادی از بیماران است.

خدمات دندانپزشکی، پزشک متخصص، عمومی، تزریقات، پانسمان، نوار قلب، اکو، مامایی و غیره از جمله خدمات ارائه شده در این مرکز است.