معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران به دنبال جذب کامل اعتبارات بیابانزدایی و کاهش گرد و غبار باشند و برای اقدام عملی، زمان را از دست ندهند.

میرجعفریان گفت: مدیران به دنبال جذب کامل اعتبارات بیابانزدایی و کاهش گرد و غبار باشند و برای اقدام عملی، زمان را از دست ندهند.

میرجعفریان در کارگروه مقابله با پدیده گرد و خاک افزود: از آنجایی که پدیده معاون عمرانی استاندار: مدیران برای کاهش گرد و غبار، زمان را از دست ندهندگرد و غبار ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد نیاز است مسئولان دستگاه‌های اجرایی تمام تلاش خود را برای ارائه گزارش کار مستمر و راه حل برای کاهش گرد و غبار، به کار گیرند.
وی گفت: کم کردن سطح تماس خاک با هوا، توسعه پوشش گیاهی، کاشت نهال و آبخیزداری مناسب از جمله راه‌هایی است که باید مورد تأکید قرار گیرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هم گفت:: در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای تثبیت کانون‌های فرسایش خاک و ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به محیط زیست در بحث مقابله با پدیده گرد و غبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده که محیط زیست این اعتبار را به دستگاه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان زمین شناسی ابلاغ کرده است تا هر دستگاه به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کاهش گرد و غبار انجام دهد.
اکبری افزود: امسال برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان اقداماتی همچون آماده سازی ۱۰ هزار هکتار عرصه برای نهال کاری، کشاورزی حفاظتی بدون دستکاری زیاد خاک و انجام پروژه‌های مطالعاتی توسط دانشگاه علوم پزشکی و سازمان زمین شناسی انجام شده است.
وی گفت: یک سوم مساحت استان، معادل ۵ میلیون هکتار عرصه تحت تأثیر فرسایش است و ۲ میلیون هکتار هم کانون فرسایش خاکی داریم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: در شهرستان‌های نهبندان، طبس و بشرویه به دلیل بادخیز بودن، فرسایش خاک بیشتر است و در برخی نقاط به دلیل دخالت‌های انسانی نظیر سرایان، بشرویه و فردوس که برداشت منابع آبی بیش از حد بوده، فرسایش تشدید شده است.
اکبری با اشاره به اهمیت پیشگیری برای کاهش فرسایش گفت:: برای کاهش فرسایش خاک، مردم و مسولان باید با همکاری کار را پیش ببرند و نیاز است برخی اقدامات همچون چرای بی رویه دام، گردشگری از جمله آفرود، کشاورزی که منجر به رهاسازی شود، فعالیت‌های معدن کاری و حتی جاده سازی کاهش یابد.
در این کارگروه بر کشت حفاظتی توسط جهاد کشاورزی و اجرای طرح‌های آبخیزداری برای کاهش فرسایش خاک تأکید شد.