رگزیدگان جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از سری برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در بیرجند معرفی و تجلیل شدند.

آیین اختتامیه جشنواره‌ ملی خوشنویسی رضوی چهارشنبه شب با حضور مسوولان کشوری و استانی و جمعی از هنرمندان در محل مجتمع ایثار بیرجند برگزار شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی در این آیین گفت: برگزاری جشنواره‌های رضوی به طور کامل به مردم واگذار شود چرا که مردم ظرفیت بالایی در برگزاری این جشنواره‌ها دارند که باید از آنان کمک بگیریم و فقط نظارت کنیم.

عباسعلی بهاری با بیان اینکه در برگزاری جشنواره‌های رضوی باید تکامل آن مدنظر قرار گیرد افزود: در مقطعی برگزاری این جشنواره‌ها در خراسان جنوبی دچار فراز و فرودهایی بوده و هر زمانی یک جشنواره برگزار شده است.

وی گفت: امیدواریم جشنواره خوشنویسی و خط در خراسان جنوبی پایدار باشد و به تکامل برسد و بعد جشنواره جدید برای استان طراحی شود.

وی اضافه کرد: باید خروجی جشنواره‌ها با هزینه‌کرد تناسب داشته‌ باشد که عدم توجه به این موضوع از آسیب‌های جشنواره‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: خط زیبا تجلی عالم معنا در عالم صورت است و هنر خوشنویسی از ابتدای اسلام ارتباط تنگاتنگی با قرآن و معارف دینی داشته است.

ناصر نبی‌ زاده بیان کرد: خوشنویسی بهترین هنری است که رسا و استوار پیام‌های دینی را با حفظ رسالت و اصالت به گوش علاقه‌مندان می‌رساند و در راستای عمق بخشی بیشتر فعالیت‌ها از ۶ ماه گذشته چهار کارگاه خوشنویسی با حضور اساتید برجسته در این استان برگزار شده است.

وی اظهار داشت: افتتاح نگارخانه استاد اسماعیلی مود و افزایش انجمن‌های خوشنویسی از برکات برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی است که صبح امروز در استان افتتاح شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۴۳۲ اثر از ۲۲۵ هنرمند ۲۷ استان کشور به دبیرخانه جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در خراسان جنوبی رسید که ۷۰ اثر از هنرمندان به بخش نمایشگاه راه یافت و ۳۲ اثر خوشنویسی از ۱۹ استاد نیز برگزیده شد.

وی ادامه داد: آثار رسیده در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث و نقاشی‌خط است که استادان یدالله کابلی خوانساری، کرمعلی شیرازی و احمد عبدالرضایی از استادان برجسته و عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران، استاد علی اشرف صندوق آبادی قائم مقام شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و استاد مهدی اسماعیلی مود رئیس انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی و دارنده درجه یک هنری، داوری کردند.

نبی زاده اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با سیره اهل بیت، امام رضا (ع) و امام موسی کاظم (ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره ذکر کرد.

بنابر آرای هیات داوران جشنواره ملی خوشنویسی رضوی، برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش خط نستعلیق حامد فقیهی بادجانی از استان قم، هادی آقایی از استان البرز و فرزاد مرادی از استان لرستان به طور مشترک با سید علیرضا مطلبی از استان مازندران به ترتیب اول تا سوم شدند.

همچنین در بخش اساتید رشته نستعلیق هیات داوران ضمن اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به نیما الیکایی از استان البرز، احد صباحی کیا از استان ایلام، علی خیری حبیب آبادی از استان اصفهان و هادی سیدخوانی از خراسان رضوی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر و جایزه نقدی را به عنوان برگزیده به سید پیمان سادات نژاد از استان ایلام اهدا کردند.

در بخش شکسته نستعلیق لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه‌ نقدی به امیر دانش مراغی از آذربایجان شرقی به عنوان برگزیده اول اهدا شد و محمدمهدی فیروزی از استان تهران و علی اکبر زرقی از استان خراسان رضوی به ترتیب به عنوان برگزیده دوم و سوم معرفی شدند.

همچنین شمس الدین مرادی و سید محمد فاتح سید نطنزی از استان تهران به عنوان برگزیدگان اساتید در بخش شکسته نستعلیق معرفی شدند.

هیچ یک از آثار در بخش نسخ حائز رتبه‌ اول نشد و عذرا عبدله پور از اصفهان رتبه دوم و سحر فرید از تهران مشترک با حمید مکانیک از خراسان رضوی رتبه سوم این بخش را کسب کردند.

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه‌ نقدی در بخش ثلث به ترتیب به مجید داستانی از قم، احسان کاظمی از تهران و نفیسه تقوی از استان قم به عنوان نفرات اول تا سوم اهدا شد.

همچنین در بخش نقاشی‌خط هیچ یک از آثار حائز رتبه اول نشد و لوح تقدیر و جایزه نقدی به عنوان برگزیده دوم این بخش به حمید ابراهیمی از تهران اهدا شد و کبری براتی از اصفهان و علی طوسی ثانی از خراسان رضوی مشترک برگزیده سوم این بخش شدند.

تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش اساتید رشته نسخ و ثلث به فرهاد شیرخانی از خراسان رضوی تقدیم شد.