◀️ این روزها که همزمان با تغییر دولت و تحول مدیریتی استان ، بازار تلاش برای رسیدن به کرسی خدمت و خدمت رسانی داغ است و لابد خیلی ها احساس تکلیف کرده اند که حتی اگرچه با این تحول مخالف هم بوده اند باری به هر جهت توفیق خدمت داشته باشند با خبر شدیم که جمعی گرد هم آمده اند و نام ” مجمع توسعه استان ” را هم برای جلسه خود انتخاب کرده اند و عکسهایش را با افتخار نیز منتشر کرده اند.

◀️ ما که بخیل نیستیم و اتفاقا معتقدیم هر کس به این تحول و ملزومات آن اعتقاد داشته یا به هر تقدیر قلبا اخیرا اعتقاد پیدا کرده است می تواند بر گوشه ای از بساط خدمتگزاری بنشیند.
با این وجود برای بیشتر دانستن ، چند سوال مطرح میشود .

-◀️ در معرفی جلسه به وضوح به موضوع انتخاب استاندار و مدیران استان اشاره شده است. اگر در دولت اصولگرای قبلی، اصلاح طلبان استان جمعیتی با عنوان جمعیت توسعه استان نسق می دادند و جلسات مشابهی راه می انداختند و برای بحث “خدمت رسانی” آستین بالا می زدند واکنش این دوستان چه بود؟؟؟

◀️ ناام این جمعیت را “مجمع” گذاشته اند. مردم به اندازه آن ها می دانند که واژه “مجمع “در ادبیات سیاسی و احتماعی معاصر ، مترادف با “تشکل” است، هر چند که ثبت نشده باشد. مجمع به جلسه ای گفته می شود که اعضای مشخصی داشته باشد و از این جهت با گردهمایی و میتینگ و سمینار و …. تفاوت دارد. به عبارتی بی معنی است که هر جلسه یک مجمع با اعضای متفاوتی برگزار شود.

◀️ اعضای جلسه و شرکت کنندگان در این “شبه-تشکل” چه کسانی بودند و آن ها را چه کسی یا کسانی و چگونه و با چه متر و معیاری انتخاب کرده که این نام را برگزیده است؟ وجه اشتراک آن ها با هم و وجه تمایزشان با نخبگان جامعه تحصیل کرده ، فعال و نامدار استان چیست؟

-◀️ در ادامه نام این جمعیت از عبارت ” استان ” استفاده شده است. سوای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که البته در صدها جلسه در این سالها شرکت کرده اند و دادستان محترم که بر کمک به توسعه استان همت گماشته ، این جمع چگونه خود را نماینده استان می داند و دامنه شمول خود را استانی قلمداد می کند؟ خوشحال می شویم اگر کسی به نمایندگی از تشکلی(صنفی-اجتماعی-مردم نهاد و ….) قانونی در این جلسه شرف حضور داشته اطلاعات قانونی تشکل متبوع خود را منتشر کند. البته هر جمعی می تواند برای خود هر نامی را انتخاب کند اما برگزارکنندگان جلسه که این انتخاب ها (“مجمع” و ” استان” ) را داشته اند با خود چه اندیشیده اند؟

◀️ اتفاقا در میان اعضایی که در عکسهای منتشر شده به چشم می آید مدیرانی از بخشهای بزرگ اقتصادی نیز دیده می شوند. خوشحال خواهیم شد که این دوستان که حالا بفکر توسعه استان افتاده اند عملکرد اقتصادی واحد تحت مدیریت خود -که امانتی در اختیار آن هاست- را برای این سالها منتشر کنند. آن ها بهتر از ما می دانند که معیارهای عملکرد یک بنگاه اقتصادی چیست و چه تفاوتی با عملکرد اجتماعی و سیاسی دارد. البته که این اطلاعات در پایگاههای رسمی دولتی نیز موجود و قابل استخراج و انتشار است.

نوشته : ✍ روح اله محمدی