“مجید بیکی” امروز سه شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان که که با حضور مهندس بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی برگزار شد، عنوان کرد: در شهرستان نهبندان تقاضا برای توسعه شبکه های دیجیتال و اینترنت پرسرعت در حال افزایش است که با تکمیل پروژه های در دست اجرا بخشی از نیاز عمده شهرستان پاسخگویی خواهد شد.

? وی افزود: در حوزه ارتباطات یکی از چالش‌های جدی شهرستان، پراکنده بودن و گستردگی شهرستان و جمعیت آن است.

?فرماندار نهبندان اظهار داشت: امروز بخش عمده‌ای از متقاضیان اینترنت پرسرعت، دانش آموزان و معلمانی هستند که در حوزه آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند و با توجه به تصمیمات اخذ شده در ستاد مقابله با بیماری کرونا، مجبورند از راه دور و با استفاده از روش‌های غیرحضوری آموزش‌ها را فرا گرفته و یا ارائه دهند لذا یکی از ابزار ضروری شهرستان توسعه ارتباطات و اینترنت پرسرعت است.

? وی با بیان اینکه تقاضا در حوزه ADSL نیز این روزها در شهرستان افزایش یافته است بیان کرد: در مجموع سرویس‌های فعلی بدلیل افزایش تقاضا، با کاهش سرعت مواجه شده اند.

?بیکی ادامه داد: به ویژه در برخی نقاط شهری و روستایی و مکان‌هایی که تلفن همراه اینترنت ۴G را پشتیبانی نمی‌کنند و امکان استفاده از اینترنت پرسرعت وجود ندارند، تقاضای عموم برای ADSL خانگی افزایش پیدا کرده است.

? وی اظهار داشت: یکی از روستاهایی که سرویس ADSL دارد اما اینترنت همراه کم سرعت است، روستای #چاهداشی بوده که بارها موضوع پیگیری شده تا هر چه زودتر به سرانجام برسد اما در یک سال اخیر، عدم تامین تجهیزات دلیل عمده تاخیر توسط شرکت مخابرات استان بیان شده است که لازم است با جدیت بیشتر پیگیری و محقق گردد.

?فرماندار نهبندان با بیان اینکه ۵ سایت اینترنت پرسرعت “های وب” در شهرستان در دست اجراست، عنوان کرد: این سایت‌ها اکنون در مراحل خوبی از پیشرفت فیزیکی قرار دارند که اگر در #چاهداشی، #رومه، #الوند، #آتشکده و #زهری کار نصب به اتمام برسد، پوشش خوبی در منطقه خواهیم داشت.

? وی ادامه داد: آمادگی داریم موضوعاتی از قبیل برق یا سایر موارد که در حوزه شهرستان قابل پیگیری است را مرتفع کنیم تا هر چه سریعتر این سایت‌ها به بهره‌برداری برسند.

? بیکی اضافه کرد: موضوع برق سایت الوند سال گذشته با کمک دهیاری روستا رفع شد که اگر سایت راه‌اندازی شود بسیاری از روستاهای منطقه (١٢ روستا) از اینترنت پرسرعت بهره‌مند می‌شوند.

? وی یادآور شد: روستاهای #بیچند و #چهارفرسخ نیز که از جمله روستاهای پرجمعیت شهرستان هستند و همچنین سایر روستاهای پایین دست با جمعیت کمتر، تحت پوشش این شبکه قرار خواهند گرفت و بخشی از مشکلات مردم رفع خواهد شد.

? فرماندار نهبندان گفت: روستاهایی از قبیل #میغان، #چاهداشی و #بیچند با جمیعت مناسب سرویس ADSL آن ها تکمیل شده و نیاز به ظرفیت جدید دارند و با توجه به شرایط کنونی نیازمند تعداد پورت بیشتری برای اینترنت خانگی پرسرعت هستند.

? بیکی بیان کرد: سال گذشته قرار بود برخی سایت‌های شهرستان به شکل نسل سوم و چهارم راه اندازی شود اما سایت‌های بَرَک، گوند و مَهل آباد نسل دوم راه‌اندازی شد و اکنون نیازمند ارتقاء هستند.

? وی اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات استان تامین تجهیزاتی که در حال انجام است به زودی در اختیار استان قرار بگیرد تا با راه‌اندازی این سایت‌ها، بخش عمده‌ای از دغدغه مردم رفع شد.

? فرماندار نهبندان تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی توسعه اینترنت به یکی از دغدغه‌های مردم و اولویت ضروری شهرستان تبدیل شده است که در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فشاری که روی مجموعه‌های بهداشتی است بخشی نیز تقاضای ارتباطات است که امید است هر چه سریعتر نیازهای مردم پاسخ داده شود.

? همچنین در این جلسه بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ضمن بیان اقدامات صورت گرفته و برنامه های پیش رو، قول مساعد در جهت رفع موضوعات مطرح شده و اتمام سایت های در حال احداث را در سال جاری داد.

? در ابتدای جلسه نیز مدیران حاضر به بیان مسائل و مشکلات موجود در حوزه های مختلف پرداختند.