استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون ۸۵ پروژه آموزشی برای نهضت توسعه فضاهای آموزشی استان در دست اقدام است که در مجموع ۳۵ هزار متر مربع زیربنا دارد.

 سید محمدرضا هاشمی  در نشست شورای آموزش و پرورش استان اظهار کرد: ارزیابی مستمر پیشرفت این پروژه‌های آموزشی ضروری است و در هر جلسه شورای آموزش و پرورش باید از میزان پیشرفت پروژه‌ها و برنامه‌های این حوزه گزارش ارائه شود تا اطمینان حاصل کنیم اهداف تعیین‌شده در زمان‌بندی‌های مشخص محقق خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه مهارت‌آموزی در مدارس افزود: در کنار توسعه مدارس، باید به تاسیس هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز مهارت‌آموزی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی، بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند زیرا این امر می‌تواند به اشتغال‌زایی و رفع مشکلات اقتصادی در استان کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی در خصوص امتحانات نهایی و تأثیر شرایط و فضای مناسب بر آن هم گفت: با توجه به شرایط گرمایی استان و شروع امتحانات در فصل تابستان، ضروری است که فضاهای مناسب با امکانات استاندار برای دانش‌آموزان فراهم باشد.

وی عنوان کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که دانش‌آموزان در چنین شرایطی با کمترین دغدغه و مشکل در جلسات امتحانی حضور یابند.

هاشمی همچنین با اشاره به موضوع تجاری‌سازی مدارس در مناطق شهری افزود: ما با طرح تجاری‌سازی مدارس در مرکز شهر موافقیم، به‌ویژه در مناطقی که ارزش افزوده بالایی دارند، البته این کار باید تحت نظارت دقیق قرار گیرد تا از ایجاد مشکلات آموزشی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: این پروژه می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد برای مدارس عمل کند و به بهبود کیفیت آموزشی کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: تجهیز مدارس به سیستم‌های انرژی خورشیدی یکی از برنامه های در دست اجرا است و این اقدام نه تنها به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند بلکه موجب ترویج استفاده از انرژی پاک نیز می‌شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت خورشید در تامین انرژی پروژه‌های جدید آموزشی ادامه داد: توجه به مسایل اجتماعی و فرهنگی در مدارس هم حایز اهمیت است و از اولویت های آموزش و پرورش باید باشد.

۳۵ هزار متر مربع فضای آموزشی در خراسان جنوبی احداث می‌شود

هاشمی تاکید کرد: باید در کنار توسعه فضای فیزیکی مدارس، به مسائل فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

وی یادآور شد: برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی باید با دقت بیشتری طراحی و اجرا شوند تا علاوه بر سرگرمی، به تقویت شخصیت اجتماعی و اخلاقی دانش‌آموزان نیز کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی به لزوم توجه به نتایج کنکور و اقدامات لازم برای بهبود وضعیت قبولی دانش‌آموزان استان اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی عملکرد ما، میزان قبولی دانش‌آموزان در کنکور است.

وی ادامه داد: باید در پایان هر سال، خروجی عملکرد خود را در این زمینه بررسی کنیم تا بتوانیم گام‌های مؤثری در راستای بهبود شرایط آموزشی استان برداریم.

هاشمی همچنین به برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در استان اشاره کرد و افزود: در صورتی که خیران در پروژه‌های آموزشی مشارکت داشته باشند، باید به‌طور شایسته از آنها تجلیل شود لذا آماده حمایت در این زمینه هستیم.

وی بیان کرد: در راستای ترویج فرهنگ مشارکت و توانمندسازی دانش‌آموزان، مراسم گرامیداشت مقام معلم در مدارس با همکاری و مدیریت خود دانش‌آموزان برگزار شود و به جای استفاده از گروه‌های خارج از مدرسه برای اجرای برنامه‌ها، از توانمندی‌های داخلی مدرسه و خود دانش‌آموزان بهره گیری شود.

تشکیل ستادی از دانش‌آموزان هر مدرسه برای برنامه‌ریزی و پشتیبانی از این مراسم از دیگر پیشنهادات استاندار خراسان جنوبی در شورای آموزش و پرورش بود که گفت:به عنوان مثال، اگر دانش‌آموزی توانایی قرائت قرآن یا دکلمه دارد، می‌تواند به عنوان مجری و برگزارکننده این بخش‌ها حضور یابد چون هدف اصلی این اقدام، پرورش استعدادها و توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف است.

وی همچنین گفت: اختلافاتی که میان شهرداری و نوسازی مدارس در رابطه با اجرای قانون معافیت مدارس از اخذ پروانه و پرداخت عوارض وجود دارد باید با همکاری و محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری حل و فصل شود.

هاشمی تأکید کرد: هرگونه حل مشکلات در این زمینه باید با نگاه مثبت و در راستای حل مسائل آموزشی استان انجام گیرد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم با اشاره به اقدامات و مصوبات جلسه‌های گذشته، به تشریح برنامه‌های در حال اجرا و تلاش‌های گسترده برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش در استان پرداخت و گفت: در جلسه گذشته که ۶ نشست به طور ویژه برگزار شد، طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی در زمینه آموزش مورد بررسی قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اجرای طرح «هر دانش‌آموز یک مهارت» در مدارس متوسطه اول و دوم استان بود.

مهدی مرتضی افزود: در راستای این طرح، همکاری‌های نزدیکی با ادارات مختلف از جمله فنی و حرفه‌ای، فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان صورت گرفته است که شامل تأمین مربی و آموزش‌دهنده، ایجاد فضای کارگاهی، تأمین تجهیزات لازم و صدور گواهینامه‌های مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان می‌شود.

وی تأکید کرد: اجرای این طرح با هماهنگی کامل میان آموزش و پرورش و دیگر نهادها در سطح استان انجام خواهد شد و گزارش اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه به شورای آموزش و پرورش استان ارائه خواهد شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی همچنین به برگزاری جلسات حضوری با معاونان و کارشناسان ادارات مختلف اشاره کرد و افزود: در این جلسات، تلاش‌های مشترک برای شناسایی رشته‌های مرتبط با نیازهای بازار کار استان و تعیین نوع همکاری‌های ممکن بین آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها صورت گرفت.

وی به مصوبه‌ای در خصوص تأمین اعتبارات مسئولیت اجتماعی برای هنرستان‌ها اشاره کرد و افزود: این مصوبه به منظور حمایت از هنرستان‌ها و ارتقاء کیفیت آموزش در این مراکز تصویب شده است. اعتبارات این طرح‌ها توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأمین و پیگیری خواهد شد.

مرتضوی در خصوص برگزاری آزمون‌های خردادماه سال ۱۴۰۴ هم گفت: در این خصوص، جلسه‌ای با حضور معاونان استانداری و دیگر مسئولان برگزار شد تا تمام امکانات و زیرساخت‌های لازم برای برگزاری بهینه آزمون‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به یکی از رویدادهای مهم در تقویت مشارکت اجتماعی برای ساخت مدرسه اظهار کرد: بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: این جشنواره فرصتی است برای تقدیر از خیران بزرگوار مدرسه‌ساز و تقویت فرهنگ مدرسه‌سازی در استان و در این دوره توجه ویژه به ترویج فرهنگ مشارکت اجتماعی و جذب خیران جدید برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی استان داریم.

وی با اشاره به شعار سال جاری مبنی بر «سرمایه‌گذاری در تولید»، هم گفت: در راستای این شعار، تلاش‌هایی برای تجاری‌سازی مدارس حاشیه خیابان اصلی، آموزش همراه با تولید در هنرستان‌ها در دست اقدام است.

مرتضوی بیان کرد: همچنین استفاده از پنل‌های خورشیدی در مدارس آغاز شده و امیدواریم این طرح‌ها باعث کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش بهره‌وری در فضاهای آموزشی شوند.