مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با تدابیر اندیشیده شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکل کمبود معلم مدارس استان در سال تحصیلی جدید رفع شد و از هفته جاری هیچ کلاس بدون معلمی در استان وجود ندارد.

محمدعلی واقعی روز شنبه در نشست خبری افزود: از سال گذشته تا نوروز امسال ۲ هزار و ۶۷ نفر از کارکنان آموزشی آموزش و پرورش استان بازنشسته شدند که ابلاغ بیشتر آنان صادر شده است.

وی یادآور شد: با توجه تعداد بازنشستگان، کمبود معلم سال تحصیلی جاری در استان با جذب یکهزار و ۱۲۲ نفر شامل دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان، حق‌التدریسی‌های شاغل و آزاد، بازنشستگان و تعدادی از نیروهای پیمانی که در آزمون استخدامی شرکت کردند، برطرف شد.

وی با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرما اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده و پیگیری‌های استاندار، هر مدرسه‌ای که دارای علمک گاز باشد از بخاری استاندارد گازی برخوردار می‌شود و تا هفته آینده این امر محقق می‌شود و برای دیگر مدارسی که امکان گازکشی وجود ندارد بخاری ترموکوبل‌دار نصب خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: امسال ۸۰۰ مدرسه استان که دارای عملک گاز هستند به سیستم حرارت مرکزی مجهز می‌شوند.

وی گفت: امسال نرم دانش‌آموزی کلاس‌ها برای دو شعبه شدن بیش از ۳۶ نفر در استان بود که به علت کمبود معلم و فضای آموزشی در برخی از مدارس این برنامه اجرا نشد.

وی از حذف ۵۸ کلاس کانکسی در استان تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: رفع بخشی از کمبود فضای آموزشی را تا پایان مهرماه جاری و بخشی را نیز تا مهر سال آینده خواهیم داشت.

واقعی یادآور شد: ساخت حدود ۲۵۰ کلاس درس برای رفع کمبود فضای آموزشی در استان تا سال آینده پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۲ تعداد دانش‌آموزان کشور افزایش زیادی خواهد داشت لذا باید برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد فضاهای آموزشی صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، جمعیت ثبت شده دانش‌آموزی استان را تاکنون در سامانه ۱۷۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود هنوز آمار ۲ هزار نوآموز دبستانی در این سامانه ثبت نشده باشد.

وی اظهار داشت: پارسال جمعیت دانش‌آموزی استان ۱۷۴ هزار و ۲۴ نفر بود که پیش‌بینی می‌شود امسال حدو ۶ تا هشت هزار نفر به این رقم افزوده شود.

واقعی با اشاره به توزیع کتابهای درسی دانش آموزان گفت: تمام کتابهای درسی دوره ابتدایی توزیع شده است اما برخی از کتابهای دوره متوسطه دوم واصل نشده که در صورت فراهم شدن هر چه سریعتر در اختیار مدیران و دانش‌آموزان قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کاردانش انتخاب رشته و دروس به صورت پودمانی است افزود: بخش عمده کتاب‌های درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است و مابقی در کمترین فرصت تهیه می‌شود.

واقعی با اشاره به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، پیش زمینه‌های این سند در سال گذشته در استان آماده شده و مشکلی در اجرای آن نخواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: امسال برای نخستین بار در استان محتوایی مشترک تدوین شده و در اختیار پیش دبستانی‌ها برای آموزش قرار گرفته است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ هزار بسته حمایتی دارای اقلامی از جمله لوازم‌تحریر و کیف بین دانش‌آموزان محروم استان توزیع شده است.