مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلات اساسی حوزه آموزش و پرورش کمبود معلم است به طوری که در سال تحصیلی پیش رو ۲ هزار و ۲۸۶ معلم در این استان نیاز داریم.

سید علیرضا موسوی‌نژاد  افزود: یکی از مشکلاتی که آموزش و پرورش استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کمبود معلم است و این کسری به دلیل توقفی که دهه ۷۰ در فرآیند پذیرش نیروی انسانی ایجاد شد، به وجود آمد.

وی اظهار کرد: تعطیلی مراکز تربیت معلم در گذشته و نبود برنامه‌ریزی برای جذب نیروی انسانی در آینده از جمله مواردی است که اکنون مجموعه آموزش و پرورش را با چالش روبه‌رو کرده و در این سال‌ها کمترین پذیرش نیروی انسانی را داشتیم و اکنون این نیروها در سن بازنشستگی قرار دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی درباره راهکارهای جبران کمبود معلم گفت: کمبود بخشی از معلمان از طریق تخصیص غیرموظف جبران می‌شود، برخی از این نیروها معلمان شاغلی هستند که علاوه بر ساعت موظف به صورت غیرموظف نیز همکاری می‌کنند همچنین برای جبران کمبود معلم از ظرفیت معلمان پیشکسوت استفاده می‌شود.

وی افزود: البته برنامه‌ریزی‌های مختلفی از جمله برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه دوره ابتدایی و استثنایی انجام شده است که امسال ۴۱۵ نفر برای خراسان جنوبی جذب می‌شوند.

موسوی‌نژاد از برگزاری آزمون برای جذب معلم در دوره متوسطه نیمه اول سال جاری نیز خبر داد و گفت: در این آزمون ۱۸۵ سهمیه برای استان در نظر گرفته شده است.

وی استخدام مربی پرورشی را از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای جبران کسری معلم بیان کرد و افزود: همچنین پیش از این سهم آموزن کتبی برای پذیرفته‌شدگان ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود که اکنون در آزمون دوره ابتدایی به ترتیب ۴۰ و ۶۰ درصد شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: گسترش رشته‌های مهارتی، فنی و حرفه‌ای و کار دانش با هدف اعتمادسازی، هویت‌بخشی و هدایت استعدادها به سمت نیازهای بخش‌های مختلف اقتصادی و کاستن از فاصله طولانی بین تحصیل و اشتغال از اقدامات مهم و موثر دولت سیزدهم است.

سال تحصیلی گذشته ۱۶۷ هزار دانش‌آموز در مدارس خراسان جنوبی مشغول به تحصیل بودند و بیش از ۱۱ هزار فرهنگی، تعلیم و تربیت آنان را برعهده دارند.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند، ۱۱ شهرستان و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور