ناصر نبی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ایام سوم خرداد ایام خاطره انگیزی است برای ملت چراکه ایام فتح خرمشهر و سلسله شکست هایی است که دشمن متحمل شده است، اظهار داشت: از این تاریخ به بعد وضعیت جنگ به سود نیروهای اسلام تغییر کرد.
وی مهمترین بستر انتقال این حماسه به مردم را صدا و سیما و رسانه ها برشمرد و یادآور شد: تیتر «خرمشهر آزاد شد» که در نیم صفحه روزنامه ها چاپ شد در دست مردم به عنوان پرچم قرار می گرفت و این نشانگر کارکردهای شایسته حوزه اطلاع رسانی و مطبوعات بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان داشت: پیروزی انقلاب شکوهمند ایران و برقراری نظام جمهوری اسلامی تا زمان شروع جنگ تحمیلی به دو سال هم نکشید و در این مدت آشفتگی های متعددی در همه قسمت های حاکمیت و کشور وجود داشت که شرایط را به سمتی برده بود که حمله دشمن به نوعی یک عملیات غافلگیرانه برای مدیریت نظام و ایران محسوب می شد.
نبی زاده با بیان اینکه اگر رهبری های پیامبرگونه امام نبود مطمئنا تمام شرایط و تحلیل و تبیینی که دشمن انجام داده بود می توانست عملی شود و بخش های عظیمی از کشور دچار معضل و مسئله شود گفت: حتی شاید بخش های مهمی از کشور از بدنه ایران جدا می شد.
وی اضافه کرد: این رهبری که متکی به خیل عظیم مردم و انقلاب بود به سرعت انسجام ملی که نقلاب ایجاد کرده بود، نیرویی از ایمان را که در جوانان و مردم آزاد کرده بلافاصله به میدان کشاند و توانست موج اول دشمن را مهار کند تا از حالت انفعالی به حالت تهاجمی دربیاید و در مدت کوتاهی شاهد عملیاتی باشیم که به آزادسازی بخش عظیمی از سرزمین های جمهوری اسلامی ایران منتهی شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عملکرد حوزه مطبوعات در چند حوزه خاص اعم از انتقال اخبار، گسترش و عمق بخشی به روحیه مقاومت مردم، تهییج و افزایش روحیه مردم، حفظ فضای معنوی جبهه ها و انتقال آن به جامعه عنوان کرد و گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران وظیفه تشکیل ستاد تبلیغات جنگ را برعهده گرفت و برای سیاستگذاری در حوزه جنگ تشکیل شد.
نبی زاده تصریح کرد: البته همه ستاد تبلیغات جنگ خبرگزاری ایرنا نبود و بخش عظیمی از صدا و سیما و روزنامه ها و نشریات نیز در این حوزه حضور فعال داشتند.
وی وظیفه اصلی این ستاد را ایجاد بستر مطمئن برای انتقال اخبار، رویدادها و فعالیت های جبهه و جنگ به بدنه جامعه دانست و افزود: در واقع وظیفه این ستاد سعی در خارج کردن فضای یک صدایی مطبوعات خارج از ایران داشت چراکه این رسان ها به طور مستقیم در اختیار جریان تبلیغاتی دشمن قرار داشتند و روندهای خاص و جهت داری را در حوزه جنگ منتشر می کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: البته در دفاع مقدس مطبوعات با همه مشکلاتی که داشتند از حرفه ای گری خاصی هم برخوردار شدند و این ستاد گروه «چهل شاهد» توسط بدنه تبلیغات جنگ را تعلیم داد و به آنها دوربین هایی دادند و به جبهه ها رفتند و همراه رزمندگان در خطوط اول جبهه ها حضور یافتند.
نبی زاده خاطرنشان کرد: از سال ۶۱ به بعد نشریات تخصصی حوزه جنگ به وجود آمد و فضای رسانه حرفه ای تر شد.