نویسنده : مهندس محمد سنجری
کارآفرینی،به عنوان یک پدیده نوین نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا کرده و در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار دارای نقش کلیدی است. دستیابی به آرمان های توسعه پایدار کشور که جایگاه شایسته ای در اقتصاد جهانی برای آن فراهم می کند،تنها از طریق توسعه و گسترش کارآفرینی امکان پذیر می باشد.
امروزه که کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است؛کارآفرینی و کارآفرینان نقش بسزایی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا میکنند.
رویکرد اکثر کشورهای جهان در دهه های اخیر به موضوع کارآفرینی و توسعه آن، موجب گردیده موجی از سیاستهای توسعه کارآفرینی در دنیا ایجاد شود. توسعه فرهنگ کارآفرینی مستلزم انجام حمایت های لازم ازکارآفرینان، ارائه آموزش های مورد نیاز به آنان و انجام تحقیقات و پژوهش های لازم در این زمینه می باشد.
در حقیقت کارآفرینی نه تنها به عنوان یک نیروی محرک و سازنده اقتصادی، بلکه در بعدی گسترده تر به عنوان یک عامل پویای اجتماعی مورد توجه می باشد. توسعه کارافرینی رشد اقتصادی را افزایش داده و اثرات مثبتی مانند بهبود وضعیت رفاهی مردم،کاهش فقر، افزایش اشتغال در جامعه به وجود می آورد.
یکی از عواملی که در کنار کار و سرمایه به عنوان منبع رشد و توسعه اقتصادی مطرح است، وجود کارآفرینان با ویژگیهای پیش برنده ای مانند خلاقیت و نوآوری است. گسترش روحیه کارآفرینی و تربیت و پرورش کارآفرینان در جامعه اثر مطلوبی بر رشد اقتصادی و اجتماعی دارد. چرا که کارآفرینان با استفاده صحیح از امکانات اقتصادی و خلق فرصتهای تجاری جدید موجب بهبود عملکرد بنگاههایی تولیدی و خدماتی می شوند.
شرایط اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی امروز کشور به گونه ای است که حل مشکلات و تنگناها، الگوها و راه حلهای جدید و متفاوتی را می طلبد. ترکیب جمعیتی جوان کشور، ضرورت ایجاد فرصتهای شغلی و نیز نوسان بهای نفت سه عامل عمده ای هستند که موجب می شوند سیاستگذاران و تصمیم سازان کلان کشور به منبع درآمد سهل الوصول دیگری به جز نفت بیندیشند و بی شک آن منبع جز ابتکار، خلاقیت و نوآوری چیز دیگری نیست.
بدیهی است با جهت گیری چشم انداز بیست ساله کشورمان که متکی بر اقتصاد دانایی محور است و توسعه کارآفرینی که یکی از استراتژی مناسب دستیابی به آن می باشد، تدوین و اجرای برنامه ملی توسعه کارآفرینی در جهت دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله و توسعه پایدار کشور امری ضروری تلقی گردد.
با عنایت به نامگذاری هفته آخر ابانماه(۲۴ -۳۰) به عنوان هفته جهانی کارآفرینی ضمن تقدیر و تشکر از فعالان این عرصه، بایدآن را فرصتی برای نهادینه سازی فرهنگ کارآفرینی و ارتقاء جایگاه کارآفرینان و معرفی الگوهای موفق در زمینه کسب وکار وکارآفرینی به جامعه قرار داد.