در راستای انجام بازرسی های هدفمند تیم بازرسی اداره کل متشکل از مدیر روابط کار – رییس اداره بازرسی کار- سرپرست مدیریت بیرجند – بازرسان کار ستاد و شهرستان بیرجند- رییس انجمن صنفی کارگری مسئولین ایمنی و مسئول واحد HSE شرکت شهرک های صنعتی استان از صنایع سنگ پاسارگاد بازدید نمودند.

ابراهیم رضازاده مدیر روابط کار اداره کل هدف از این بازرسی را حساس سازی جامعه کارگری و کارفرمایی به مقوله ایمنی کار و ارتقای سطح ایمنی در کارگاههای استان عنوان کرد و افزود رعایت مسائل ایمنی جزء حقوق اساسی نیروی کار بوده و وظیفه اصلی و رسالت ذاتی وزارت متبوع نظارت بر حسن اجرای مقررات قانون کار و صیانت از نیروی کار است. در همین راستا در ۵ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۲۱۵۰ بازرسی از واحدهای کارگری توسط بازرسان کار انجام شده و ۷۶۲۰ نفرساعت آموزش مباحث ایمنی نیز به جامعه هدف داده شده است.

مدیر روابط کار اداره کل با بیان اینکه وقوع حادثه تک علتی نبوده و مجموعه ای از عوامل تاثیر گذار هستند و همین امر نشانگر ضرورت ورود تمامی دستگاههای مسئول و استفاده از تمام ظرفیت موجود بوده و بر لزوم فرهنگ سازی عمومی ایمنی توسط آموزش و پرورش ؛ دانشگاهها و صدا و سیما و اصحاب رسانه ؛ تغییر نگاه کارفرمایان در سرمایه گذاری برای افزایش ضریب ایمنی؛ نقش تشکل های صنفی در ترویج کار ایمن و نظارت های مستمر و موثرتاکید نمود.

رضازاده در ادامه ازوقوع ۲۰ حادثه در ۵ ماهه اول سال در استان خبر داد که ۳۰ درصد آن در بخش ساختمان بوده و بر حساسیت و تمرکز برنامه های مرتبط در این بخش خبر داد. اطلاع رسانی ؛ آموزش و استقرار ۲۳۵ مسئول ایمنی در واحدها ؛ شناسایی کارگاههای پرخطر و باریسک بالا و تمرکز بازرسی ها در این بخش  , فعالسازی کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار و  تایید صلاحیت ایمنی  ۲۷۰ پیمانکار در استان؛از دیگر اقدامات موثر حوزه بازرسی کار استان بوده که مدیر روابط کار اداره کل به آن اشاره نمود.

تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار ؛ معرفی , آموزش و استقرار مسئول ایمنی ؛ آموزش کارگران و مدیران کارگاه ؛ رفع نواقص اعلامی در بازرسی های قبلی از مهمترین نکات مورد تاکید تیم بازرسی اداره کل از صنایع سنگ پاسارگاد بود.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله