نقش موثر در هدایت و سیاست گذاری شورای برنامه‌ریزی استان

-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در نشست خبری با معاونان سازمان ضمن اشاره به سالروز شهادت شهید حسین فهمیده گفت:ما باید به خود ببالیم که در کشوری زندگی می کنیم که نوجوانان بسیجی تصویری باشکوه از ایثار، فداکاری و عشق به وطن را به یادگار بگذارند.

مجید پورعیسی با بیان اینکه در راستای اهداف و وظایف تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی شورای برنامه ریزی و توسعه استان به استنادماده (۳۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ۴ جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان برگزار شد، ادامه داد:  طرح و بررسی ۴۴ دستور کار اصلی، منجر به ۶۶ مصوبه گردید که اکثر این مصوبات در حال حاضر در مرحله اجرا می باشند. وی با اشاره به اینکه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نقش‌هدایت‌گری و سیاست گذاری امور استانی را دارد، افزود: سعی شده‌‌است تمامی دستورها بر مبنای رسیدن به اهداف توسعه استان بررسی و مصوب گردد.

 

توزیع اعتبارات استانی

 به تفکیک شهرستان

 

وی عنوان کرد: در چهارمین جلسه شورا به توزیع اعتبارات استانی به تفکیک شهرستان و نحوه اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور به استان و ضرورت انجام اقدامات لازم پرداخته شد. پورعیسی با اشاره به سند توسعه نهبندان اظهار کرد: در همین راستا مطالعات اسناد شهرستانی در حال انجام است تا ضمن تکمیل سند راهبردی، اسناد عملیاتی تدوین گردد. وی تاکید کرد:  باید در کوتاه ترین زمان ممکن چارچوب مصوبات برای رایزنی های بعدی استاندار در تهران تهیه وتدوین شده  و ما نیز در استان با تدارک تیم های عملیاتی قوی بتوانیم این چارچوب و الگوی خاص را برای اجرایی شدن مصوبات تدوین کنیم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درباره مصوبات چهارمین جلسه شورا با اشاره به اینکه دسته اول مصوباتی  است که در جریان بازدید رئیس جمهور و وزار مطرح و قول مساعد برای آنها داده شد، گفت:  دسته دوم مصوبات نیز تصمیمات وزرا و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشوراست که مقرر شد هر دو گروه مصوبات جمع بندی و در تهران پیگیری شود. پورعیسی با اشاره به  چاپ کتاب گزارش عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در  بهار ۱۴۰۰، افزود:  تالیف و چاپ جلد سوم کتاب “گامهای توسعه و پیشرفت” با مضمون “نگاهی بر عملکرد و نتایج اقدامات هشت استاندار خراسان جنوبی با تأکید ویژه بر عملکرد آقای ملانوری”، نیز منتشر شده است.   وی با اشاره به انتشار ۱۷۰ مورد عنوان خبری در روزنامه ها
و خبرگزاری های ملی و استانی، برگزاری پنج نشست خبری با حضور رئیس، معاونین و مدیران سازمان و تجلیل از اصحاب رسانه، چاپ گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ در روزنامه استانی آوای خراسان جنوبی، یادآور شد: اطلاع‌رسانی و تهیه گزارش و تولید محتوای رسانه ای به اشکال مختلف نیز از جمله فعالیت های حوزه روابط عمومی سازمان در شش ماهه ابتدای سال جاری بوده است.

 

بررسی و تصویب اعتبارات

 هزینه ای دستگاه های اجرایی

 

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یادآور شد: در این جلسه  اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌‎های اجرایی مشمول نظام هزینه ای استان در سال جاری به مبلغ ۴.۵۱۰.۰۰۰ میلیون ریال بررسی و تصویب شد. بهدانی خاطر نشان کرد: باپیگیری انجام شده در ۶ ماهه ابتدای سال جاری پاداش پایان خدمت کلیه بازنشستگان سال ۱۳۹۹ و قبل از آن مربوط به دستگاههای اجرایی مشمول نظام بودجه هزینه ای استانی پرداخت گردیده است. وی با اشاره به بررسی و تصویب شاخص‌های توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال جاری، افزود: سهم شهرستانی در توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان نیز به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسید. وی با تصریح به  بررسی و تصویب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان، خاطر نشان کرد: توزیع اعتباری معادل ۴.۴۸۰.۴۳۶ میلیون ریال در بین شهرستان‌های استان با توجه به سهم هر شهرستان نیز انجام شده است. معاون هماهنگی برنامه  و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از توزیع اعتبارات استانی قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به مبلغ ۳.۳۳۲.۰۰۰ میلیون ریال در بین شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: اعتبارات مذکور بر  اساس شاخص های تعیین شده و محاسبه فاصله ی هرکدام از شاخص ها با میانگین کشوری در بین شهرستانهای استان توزیع گردیده است. وی همچنین در ادامه تصریح کرد: با توجه به مصوبات سومین جلسه  شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، با هماهنگی صورت گرفته با اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، اعتباری با عنوان تنخواه عمرانی برای دستگاههای اجرایی به خزانه معین استان اعلام گردیده است و دستگاههای اجرایی میتوانند با مراجعه به خزانه استان نسبت به جذب و تزریق اعتبار مذکور به پروژه های عمرانی اقدام نمایند.معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان افزود: دستگاههای اجرایی ترتیبی اتخاذ نمایند تا با قید فوریت نسبت به ارائه پیش نویس موافقت های عمرانی اقدام نمایند. بهدانی  تأکید کرد: ردیف‌های اعتباری از سازمان برنامه و بودجه کشور و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه پیشنهادات برای صدور موافقتنامه در دستور کار قرار گرفت.

 

تدوین و اجرای ۷۵ پروژه

جهش تولید در استان

 

سرپرست حوزه برنامه ریزی نیز در این نشست گفت: بروزرسانی سند راهبردی آمایش استان، و همچنین تدوین  برنامه های توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی،  در این سازمان در دستور کار قرار گرفته شد. امیر خانی نژاد با اشاره به تدوین و پیگیری اجرای ۷۵ پروژه های جهش تولید در استان، ادامه داد: پیگیری و پایش عملکرد اقتصاد مقاومتی استان در قالب اجرای ۳۱ پروژه نیز صورت پذیرفت. وی یادآور شد: پیگیری فرایندهای مربوط به راهبری مشارکت عمومی-خصوصی و واگذاری پروژه های تملک دارائیهای سرمایه استانی به بخش غیر دولتی از آن جمله موارد فعالیت های این حوزه بود. سرپرست حوزه برنامه ریزی با بیان اینکه فعالیت مثمر در برنامه توزیع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای و ردیف‌های بودجه مختلف انجام شد،  عنوان کرد: حضور فعال همراه با ارائه نظر و پیشنهاد در جلسات متعدد ستاد توسعه خاوران و برگزاری جلسه کارگروه اقتصادی، نیز در این بخش انجام شد. خانی نژاد بیان کرد: اشتغال و سرمایه گذاری در استان و حضور فعال در جلسات شورای برنامه ریزی نیز از دیگر فعالیت های قابل توجه می باشد.

وی با بیان اینکه حوزه برنامه ریزی در این مدت  هفت کتاب از جمله کتاب گزارش اقتصادی اجتماعی و فرهنگی استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۸ را  منتشر کرده است، افزود: کتاب برنامه عملیاتی استان در سال ۱۴۰۰، کتاب جهش تولید درخراسان جنوبی( اهداف، اقدامات و راهبردها)، کتاب گزارش اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۹،  نیز منتشر شده است.سرپرست حوزه برنامه ریزی با ادامه داد: همچنین این حوزه کتاب آشنایی با ظرفیت های قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و کتاب دستاورد شامل فعالیت ها و دستاوردهای سازمان مدیریت را از زمان احیاء سازمان در سال ۱۳۹۴ تاکنون  نیز  منتشر کرده و تحویل داده است.

 

برنامه جامع اصلاح

 نظام اداری دستگاههای اجرایی

 

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی هم در این نشست گفت: فرآیند ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی ، برگزاری جشنواره شهید رجایی و تقدیر از دستگاه های برتر، اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای بهره وری با توجه به اسناد توسعه در بخش های نه گانه اقتصادی کشور و شرکت در کارگروه های توسعه مدیریت دستگاه های اجرایی توسط این واحد انجام شده است. معصومه رضایی با اشاره به پیگیری برنامه اصلاح نظام اداری دوره دوم از دستگاه های اجرایی استان و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه ها و ارائه مشاوره در کارگروه توسعه مدیریت دستگاه برای اصلاح آن، عنوان کرد: گزارش عملکرد استان و گزارش دستگاه های اجرایی در بخش های مهندسی نقش و ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک، مدیریت سرمایه انسانی، صیانت ازحقوق شهروندان در نظام اداری ، نظارت و ارزیابی تحلیل  و در مجموعه ای تحت عنوان تحلیلی بر عملکرد برنامه اصلاح نظام اداری (دوره دوم) دستگاه های اجرایی استان خراسان جنوبی تدوین گردیده است.

وی افزود : همچنین مواردی چون استقرار میزخدمت دستگاه های اجرایی، شرکت در کارگروه های استانی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و کمیته های ذیل آن و برگزاری جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک با حضور رئیس سازمان پیگیری گردید. رضایی با اشاره به تدوین گزارش وضعیت نیروی انسانی دستگاه های اجرایی استان و نظارت بر آزمون های استخدامی و متعاقب آن نظارت بر فرآیند مصاحبه های شغلی دستگاه های اجرایی، ادامه داد: تخصیص شماره مستخدم نیز از طریق فرآیندهای مربوط به جذب و بکارگیری نیروی انسانی دستگاه های اجرایی در بستر سامانه کارمند ایران و نیز راهبری سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاه های اجرایی از دیگر فعالیت های این معاونت می باشد.

 

اجرای بیش از ۳۰ طرح آماری

 از ابتدای سال

 

معاون آمار و اطلاعات نیز در این نشست با اشاره به ساماندهی  و اجرای بیش از ۳۰ طرح آماری از ابتدای سال تاکنون، افزود: نقشه های روستایی شهرستان های نهبندان، سربیشه، فردوس و قائنات بروز رسانی شد. جواد لطفی با اشاره به تشکیل جلسه گروه کاری کاربران نقشه واطلاعات مکانی دستگاهای اجرایی استان خراسان جنوبی به صورت ماهانه، ادامه داد: گزارش تحلیلی نرخ تورم ماهانه تا پایان شهریور ماه تکمیل شد. لطفی با اشاره به تدوین کتاب نتایج سرشماری سال ۱۳۳۵ خراسان جنوبی، افزود: نشریه گزیده شاخص ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان فصل زمستان۹۹ و بهار۱۴۰۰ انتشار یافت.

 

حمایت از تولیدات کیفی مرتبط با صنعت ساخت و مشاوران و پیمانکاران بومی در استان

 

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان و دبیر شورای فنی استان هم با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی و مستندسازی تجربیات فنی و اجرایی، یادآور شد: تاسیس انجمن صنفی شرکتهای مشاور سطح استان در راستای ارتقا و حمایت از بخش خصوصی پیگیری شد. محسن عباسی با بیان اینکه شیت های آزمایشگاهی آسفالت و بتن با فرمت یکپارچه و ابلاغ به آزمایشگاههای فنی شاغل در استان در ابتدای سال جاری انجام شده است ، افزود: دوره های آموزشی برای  بالا بردن سطح دانش فنی نیروهای تخصصی دستگاه های اجرایی برگزار شد. وی با تاکید بر استفاده و حمایت از تولیدات دارای نشان استاندارد و با کیفیت مرتبط با صنعت ساخت در داخل استان، بیان کرد: حل اختلاف میان عوامل اجرایی در چارچوب وظایف و مقررات موضوعه شورای فنی از جمله فعالیت های حوزه نظام فنی واجرایی بوده است. مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان یادآور شد: پروژه های عمرانی و آزمایشگاههای فنی استان به منظور ارتقای سطح کیفی، به طور مستمر  بازدید و پایش  شده است.

وی با اشاره به تاکید و هدایت دستگاههای اجرایی استان به استفاده از شرکتهای مهندسین مشاور در پروژه ها، افزود: از ۶۸ پروژه ملی و استانی واقع در ۴ شهرستان بازدید شد. وی با اشاره به بررسی و صدور ۵۸ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری و ۵ گواهینامه صلاحیت مشاوره، گفت: گواهینامه صلاحیت پیمانکاری ۸ شرکت نیز به دلیل تخلفات انجام شده تعلیق شد.

 

برگزاری ۵۵ دوره آموزشی برای کارکنان دستگاه های اجرایی استان

 

مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری نیز در این نشست گفت: ۵۵ دوره آموزشی برای کارکنان دستگاه های اجرایی استان برگزار شده است. مهدی فاطمی با اشاره به پیگیری و راه اندازی کانون ارزیابی شایستگی مدیران حرفه ای در سازمان، یادآور شد : دو جلسه کانون ارزیابی مدیران حرفه ای برگزار که تعداد ۶۰ نفر از مدیران پایه و میانی دستگاههای اجرایی استان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: سامانه اعتماد الکترونیکی و اخذ درگاه پرداخت الکترونیکی برای سامانه آموزش هم پیگیری و راه اندازی شد.  وی با بیان اینکه در حوزه پژوهش با دستگاه های اجرایی مکاتبه شد؛ افزود ۶۵ اولویت پژوهشی احصاء شد. وی با اشاره به بررسی اولویت های پژوهشی احصاء شده از دستگاه های اجرایی در کمیته پژوهش استان، ادامه داد:  از نظر مطابقت آن ها با اسناد بالادستی توسعه و اولویت های استان از بین آنها ۲۴ طرح  انتخاب شد . فاطمی با اشاره به برگزاری ۳ جلسه کمیته پژوهش یادآور شد: ۱۸ اولویت پژوهشی برای ارسال به کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری تصویب گردیده است. وی از برگزاری ۲ جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری  خبر داد و افزود: ۱۱ اولویت پژوهشی مصوب کمیته پژوهش استان به انضمام دو اولویت مرتبط با شرکت آب منطقه ای استان و دانشگاه بیرجند تصویب شد. وی عنوان کرد: اولویت های پژوهشی به شورای برنامه ریزی و توسعه استان انتخاب و ۸ پروژه  برای تصویب نهایی ارسال شد. وی با اشاره به فراخوان اولویت های پژوهشی مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان توسط سازمان، بیان کرد: بدین منظور دو جلسه کمیته فناوری و نوآوری در استان به منظور بررسی ۱۹ طرح اولویت دار حوزه فناوری و نوآوری در راستای حمایت از طرح های دانش بنیان در استان برگزار شد.