میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، در حاشیه دومین نشست منطقه‌ای دیپلماسی استانی حوزه شمال شرق کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان خراسان جنوبی به دلیل عبور دو محور ترانزیتی مهم از محدوده خود، جایگاهی ویژه در توسعه ترانزیت و صادرات کشور دارد.

وی افزود: این دو محور بخشی از کوریدورهای بین‌المللی شمال–جنوب هستند؛ یکی بندر چابهار در سواحل مکران را به کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند و دیگری بندرعباس را از مسیر استان فارس به همین کشورها مرتبط می‌سازد. هر دو مسیر از خراسان جنوبی عبور می‌کنند و اهمیت ژئواکونومیک استان را دوچندان کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به موقعیت مرزی استان گفت: «خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و چهار معبر مرزی، از جمله معبر رسمی ماهی‌رود، در آن فعال است. این مزیت جغرافیایی، نقش استان را در توسعه ترانزیت و صادرات پررنگ‌تر کرده است.»

مودی درباره اولویت‌های حوزه راه استان اظهار داشت: «سه محور اصلی فعالیت‌های ما شامل تکمیل کوریدورهای ترانزیتی، اتصال معابر مرزی به شبکه بزرگراهی کشور و توسعه باندهای دوم بزرگراه‌هاست. تاکنون حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از مجموع ۲۰۰۰ کیلومتر باند دوم تعریف‌شده تکمیل شده و ۴۵۰ کیلومتر دیگر نیز در حال اجراست.»

وی محور مرزی ماهی‌رود – سربیشه را از پروژه‌های مهم استان دانست و افزود: «این محور از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است و تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برنامه‌ریزی شده در دولت کنونی به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.»

مودی همچنین به پروژه راه‌آهن چابهار–سرخس اشاره کرد و گفت: «این مسیر در دو بخش شمالی و جنوبی در دست اجراست. بخش شمالی شامل مسیر چابهار تا زاهدان است که امسال در اولویت وزارت راه قرار دارد و بخش جنوبی، از زاهدان تا بیرجند و قائم‌شهر، با طول حدود ۹۱۷ کیلومتر، از مهم‌ترین طرح‌های استان محسوب می‌شود.»

وی تأکید کرد: «در جلسات اخیر، بر تسریع در اجرای این کوریدور ریلی تأکید ویژه‌ای شده تا بندر چابهار هرچه سریع‌تر به کشورهای آسیای میانه متصل شود.»

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره منابع مالی پروژه‌ها نیز گفت: «منبع تأمین مالی طرح‌ها از محل اعتبارات نفتی و با مجوز مقام معظم رهبری تأمین شده است. با تخصیص‌های سازمان برنامه و همکاری وزارت راه، امیدواریم خراسان جنوبی در همین دولت به شبکه ریلی کشور متصل شود.»

به گفته مودی، زیرسازی پروژه حدود ۳۰ درصد پیشرفت دارد و عملیات اجرایی آن با حضور وزیر راه و شهرسازی در ایستگاه گناباد آغاز شده است. وی افزود: «در آینده نزدیک عملیات احداث ایستگاه‌های بیرجند و قائن نیز آغاز خواهد شد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «اجرای کوریدورهای شرقی–غربی و تکمیل بزرگراه‌های استان با همکاری سازمان برنامه و وزارت راه در حال پیگیری است. با بهره‌برداری از شبکه بزرگراهی و ریلی، شاهد رشد چشمگیر صادرات، ترانزیت و تثبیت جایگاه راهبردی خراسان جنوبی در مسیرهای بین‌المللی خواهیم بود.»

نویسنده ،خبرنگار و معاون سردبیر: ر .همسایگان