معاون استاندار خراسان جنوبی نگاه ملی به موضوع قنوات استان را خواستار شد و گفت: زمانی در احیا و بازسازی قنوات موفق عمل خواهیم کرد که اعتبارات ویژه از محل ردیف‌های ملی به این موضوع اختصاص پیدا کند.

 محمد فرهادی در نشست ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان که در پی دستور رییس جمهوری راه‌اندازی شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه قنات در خراسان جنوبی گفت: می‌طلبد با هم‌افزایی مثبت بین دستگاهی در این زمینه که به دستور ویژه رییس جمهوری شکل گرفته است، قدم‌های بزرگی برداریم.

وی با بیان اینکه قنات ذاتا در معرض سیل قرار دارد تصریح کرد: اختصاص اعتبارات ویژه به قنوات در پیشگیری از این موضوع بسیار اثربخش است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اگرچه متولی اصلی قنات، جهاد کشاورزی است اما با توجه به چند بعدی بودن این موضوع، لازم است همه دستگاه‌های متولی همچون منابع طبیعی و آبخیزداری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی، آموزش فنی و حرفه‌ای به این مقوله ورود کنند تا ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات بتواند بیش از پیش منشا خدمات باشد.

وی افزود: جلسات کارگروه‌ها باید به‌صورت منظم تشکیل شود تا کارهای کارشناسی محکمی صورت گیرد.

فرهادی با اشاره به مشکل مغنیان تاکید کرد: با توجه به نبود پایداری و سختی کار باید برای بیمه مغنیان ساز و کاری تعریف شود تا از مشکلات کاری آنان کاسته شود.

همچنین در این نشست دستگاه‌های عضو کارگروه‌های ذیل این ستاد تعیین شدند.

تشکیل ستاد احیای قنوات از مصوبات سفر نوزدهم شهریور امسال رییس جمهوری به خراسان جنوبی است که با عنوان “ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان خراسان جنوبی” به‌طور رسمی از ۲۸ شهریور ماه آغاز به کار کرد تا مرمت و بازسازی قنوات سرعت بگیرد.

سه کارگروه شامل “آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت” با مدیریت مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، کارگروه “بررسی حوادث و بررسی بلاهای طبیعی” با مدیریت مدیرکل مدیریت بحران استانداری و کارگروه “مدیریت قنوات” با مدیریت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در این ستاد تصویب و مقرر شد که مدیران این کارگروه‌ها شیوه اجرا را به ستاد ارائه کنند تا به تصویب برسد.

تعداد ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که از این تعداد خراسان جنوبی با ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات رتبه اول را دارد.