نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مبلغان بیش از هر چیز باید روی مساله فرهنگ کار کنند و برای نفوذ در مخاطب، متناسب با سطح او طرح داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه شنبه در همایش طلایه داران تبلیغ که با حضور جمعی از روحانیون در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: تنها راه راهگشا برای نجات بشر از غول بیابانی لیبرال دموکراسی غرب، اسلام به معنای صحیح آن است.

وی بیان کرد: همه اقشار مردم به ویژه عالمان دینی بیش از هر چیز عالم به زمان خود هستند و موجب روشنگری جامعه می‌شوند همچنین در آستانه دهه عاشورا فریضه امر به معروف و نهی از منکر را رعایت می‌کنند.

امام جمعه بیرجند بزرگترین معروف را حفظ نظام جمهوری اسلامی با همه مقدمات آن دانست و گفت: در عین‌ حال که جبهه‌های مبارزه با منکر، ‌ گناه، کفر و شرک متفاوت و متعدد است ممکن است در مقطعی اولویت‌ها نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

وی تصریح کرد: به صورت اصولی فرهنگ ریشه همه مسایل بوده و باقی امور فرع بر آن است لذا ما در مساله تبلیغات هم دو وظیفه رعایت اولویت‌های مقطعی و اصول آنها را باید بدانیم.

حجت‌ الاسلام و المسلمین عبادی گفت: انسان موجود فرهنگی آفریده شده و اساس کار او بر فرهنگ است همچنانکه در تشریع هم خداوند متناسب با این مخلوق اساس کار را بر فرهنگ گذاشته است.

وی با بیان اینکه بر اساس نوع انسان که می‌خواهیم فرهنگ را برایش تعریف کنیم باید استعدادهای انسان‌ها به فعلیت برسد تصریح کرد: برای حکمت عملی مدینه فاضله شدن باید فرهنگ انسان درست شود، این کار شدنی است و باید سرلوحه کار مبلغ به عنوان مساله اصلی باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی گفت: انسان در هر سطحی از فرهنگ باشد حکمت عملی در این چارچوب قرار می‌گیرد بنابراین باید مبلغ در مکتب انبیا باشد چون مکتب انبیا مکتب عقل و منطق است.

وی با بیان اینکه انتخاب انسان شایسته در هر حوزه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است افزود: ستمگر در دین هیچ جایگاهی ندارد و مکتب اهل بیت (ع) مکتب استدلال است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: دعوت بر اساس فلسفه و کلام باید انجام شود اما گاهی بالاتر هم باشد که مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه راه جدید، راه ‌کشف، وصول و عرفان صحیح است.

وی تاکید کرد: انقلاب ما اسلام ماست و کار آن نیز فرهنگی است لذا انسان جز در این راه با هیچ تصوری نمی‌تواند به کمال برسد.

امام جمعه بیرجند: مساله فرهنگ سرلوحه کار مبلغان باشد

امام جمعه بیرجند گفت: آنها که هر کاری را می‌خواهند از طریق تخصص حل کنند کاملا در اشتباه هستند چون دانش خودش بدترین زهر هم می‌تواند باشد؛ امروز دزد با چراغ آمده یعنی خائن با تخصص آمده و کار تخصصی را با خیانت انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: آنچه هم به دانش و هم علم و عمل جهت می‌دهد دین است نه دانش، فرهنگ به دانش جهت می‌دهد اما هیچ وقت تخصص دانش چنین اقتضایی نمی‌کند در حوزه پزشکی یا علما فرق ندارد و اگر پزشک تعهد نداشته باشد نمی‌تواند خوب عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: آنچه می‌تواند به بشر جهت دهد دین است ولاغیر لذا مبلغان باید در ترویج این بنیان دینی و فرهنگی که یک مساله اصولی است کار شایسته انجام دهند و برای جهت دادن به جامعه بشری و نجات بشر با همه ابزاری که در اختیار دارند، تلاش کنند.

وی بیان کرد: امروز بشر گرفتار غول بیابانی لیبرال دموکراسی غرب شده و هیچ روزنه‌ای برای نجات بشر نیست جز آنچه امروز در مقابلش قرار گرفته و آن عبارت از انقلاب اسلامی متکی بر عقل، علم، ‌کشف، شهود و سیر و سلوک است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: در جریانات اخیر با همه طرح‌های گسترده سلطه بر نظام جهان که طرح کرده بودند و حتی ایجاد بلوک شرق که کمونیست و ساخته اروپای غرب بود اما شرایط آماده است و مراسمی همچون اربعین حسینی با حضور مسلمانان و غیرمسلمانان سراسر جهان برگزار می‌شود.

وی گفت: امروز جهان آماده انزجار از لیبرال دموکراسی شده و اربعین حسینی مایه وحدت همه ملت‌ها و مملکت‌های جهان است.

مدیر حوزه‌ علمیه خراسان‌ جنوبی هم در این همایش گفت: انتخاب برتر ‌و ‌صحیح مهمترین معروفی است که مبلغان باید در این ایام آن را تبیین کنند و در منکر سفلی که حضور افراد نالایق بر کرسی‌ها است به دقت عمل شود.

حجت الاسلام علی رستمیانی افزود: ماه محرم به خصوص در آستانه انتخابات امر به معروف و نهی از منکر سرلوحه و شعار همه مبلغان است.

وی بیان کرد: محرم امسال شرایط ویژه و خاص خود را دارد و ‌در ‌چند روز باقیمانده تا آغاز محرم وظایف تبلیغی سنگینی بر عهده تمامی مبلغان دینی است.

مدیر حوزه‌ علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال مطالب به مخاطبان، ذکر تاریخ است اظهار کرد: تاریخ خودش تکرار نمی‌شود اما ثابت بودن خواسته‌ها، وضعیت، شهوات و شرایط انسانی باعث تکرار تاریخ می‌شود.

وی گفت: تاریخ آینه‌ای از رفتارهای انسان است لذا می‌توان از طریق تاریخ پیش بینی‌های دقیقی از وقایع آینده داشت.

حجت الاسلام رستمیانی عنوان کرد: در صدر اسلام پس از رحلت حضرت محمد (ص) اسلام دچار خسارت عظمایی شد، افرادی با روش‌ها و افکار مختلف مسیر را به سمت انحرافات پیش بردند.

وی افزود: بعد از حل این فتنه درونی، حکومت قدرت و فرصت یافت به سراغ دشمنان خارجی برود و به فکر مسلمانانی باشد که در دوردست‌ها دستگیر و اسیر بودند لذا در پی آن موفقیت‌های بزرگی حاصل شد و در دوران دیگری با ظاهر فریبی و بهانه‌های عجیب، منجر به خلع امیرالمومنین (ع) از حکومت و ابقای امثال معاویه شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: اگر قرار است مذاکره‌ای شود اگر نگاه عزتمندانه و قدرتمندانه باشد با نگاه از سر تزلزل، ضعف و ناامیدی خیلی فرق دارد و تاریخ نشان می‌دهد نتیجه انتخاب غلط، حکمیت ناصحیح، گسست اجتماعی، تفرقه و نزاع است.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور