مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: قاچاق سوخت بیشترین پرونده‌های تخلف را به خود اختصاص داده و دام زنده رتبه دوم تشکیل پرونده‌های قاچاق در این استان را داراست.

حسین حسن‌پور  در نشست کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ۶ ماه نخست سال جاری ۷۹۷ پرونده قاچاق سوخت وارد شعب تعزیرات استان شد.

وی بیان کرد: در این مدت یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۸۷۶ لیتر گازوئیل، ۲ هزار و ۶۲۰ لیتر نفت سفید و ۴۷۷ لیتر بنزین در خراسان جنوبی کشف و ضبط شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: دام زنده با ۲۱۳ فقره پرونده رتبه دوم تشکیل پرونده‌های قاچاق در این استان را به خود اختصاص داده و در این زمینه امسال پنج هزار و ۹۸۶ راس گوسفند و بره، ۳۶۹ راس بز و بزغاله، ۷۶ راس گاو و ۲۴ نفر شتر، کشف و محکومیت‌های نقدی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: ورود ۱۸۵ فقره پرونده تخلف در حوزه طیور، قاچاق لوازم خانگی ۱۴۹ مورد، البسه قاچاق ۱۱۱ فقره، لوازم بهداشتی ۶۸ فقره و دخانیات ۴۵ مورد در رده‌های بعدی قرار دارد.

حسن‌پور گفت: وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی در قانون به عنوان آخرین حلقه مدیریت تنظیم بازار، رسیدگی، صدور حکم و اجرای احکام تمامی پرونده‌های قاچاق کالا و ارز، قاچاق سوخت، بهداشت، دارو و درمان است.

وی افزود: نیمه نخست سال جاری سه هزار و ۶۵۱ فقره پرونده تخلف در سه حوزه مذکور وارد شعب تعزیراتی استان شده که نسبت به سال قبل که ۲ هزار و ۳۳ فقره بوده است ۸۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین پرونده‌های تخلف مربوط به حوزه قاچاق کالا و ارز بوده است گفت: در این مدت سه هزار و ۷۰۴ فقره پرونده تخلف در استان مختومه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۱ درصد افزایش دارد.

وی تصریح کرد: تمامی پرونده‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی شده و متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها ۱۸ روز و میزان پرونده‌های مختومه در شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی نسبت به وارده ۱۰۱ درصد است.

حسن‌پور افزود: امسال متخلفان به پرداخت ۳۹۱ میلیارد و ۹۰۶ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۲۲ میلیارد و ۶۶۶ میلیون ریال، ۲۱۹ درصد افزایش دارد.

وی گفت: از مجموع پرونده‌های وارده به شعب تعزیرات حکومتی استان ۲ هزار و ۲۷۵ فقره پرونده اجرای احکام و قطعی شده و ۲ هزار و ۲۹۳ پرونده نیز مختومه شده که ۷۴ درصد افزایش دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با بیان اینکه از حل پرونده‌های تخلف امسال ۱۲۲ میلیارد و ۳۲۱ میلیون ریال در حق دولت وصول شد افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۹ میلیارد و ۹۷۸ میلیون ریال بود، ۱۴۴ درصد افزایش دارد.

وی متوسط زمان اجرای احکام پرونده‌ها را ۱۳ روز اعلام کرد و گفت: بیبشتریت پرونده‌ها به ترتیب با ۴۶۴ فقره در حوزه درج نکردن قیمت، گرانفروشی ۲۴۲، ارائه نشدن فاکتور خرید ۱۷۴، عرضه خارج از شبکه ۱۶۵، تقلب ۷۱، کم‌فروشی ۲۷ و احتکار هشت مورد بوده است.

حسن‌پور بیان کرد: در حال حاضر پنج شعبه بدوی و ۲ شعبه تجدید نظر در استان خراسان جنوبی داریم اما به دلیل کمبود فضای اداری ۲ شعبه بدوی و یک تجدید نظر فعال است.

وی گفت: ساختمان اداره کل تعزیرات حکومتی استان خراسان جنوبی دهه ۸۰ خریداری شده و اکنون با توجه به افزایش نیروی کار و توسعه استان پاسخگوی نیاز ما نیست و با کمبود فضا مواجه‌ایم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اظهار داشت: از طرفی ساختمان تعزیرات حکومتی شهرستان‌های قاینات، فردوس، طبس، نهبندان، بشرویه و درمیان ملکی و مابقی استیجاری هستند.

وی با اشاره به وجود چهار شعبه گلوگاهی ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز در قاین، دیهوک، سهل‌آباد و درح افزود: همچنین شهرستان‌های سرایان، سربیشه، خوسف و زیرکوه فاقد اداره تعزیرات حکومتی هستند که مراکز سایر شهرستان‌ها به پرونده‌های آنها رسیدگی می‌کنند.