معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: در طرح ورود مصلحین و حکمین قرآنی به دعاوی خانوادگی با هماهنگی مرکز امور مساجد، چند مسجد به عنوان پایلوت انتخاب و سپس طرح به سایر مساجد استان توسعه داده می‌شود.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز چهارشنبه در نشست کارگروه استفاده از مصلحین و حکمین قرآنی در حل اختلافات خانوادگی و سایر دعاوی که در دادگستری استان برگزار شد، افزود: چون بسیاری از مشکلات ناشی از فقر اقتصادی است باید از وجود خیرین هم در این زمینه استفاده شود.

وی گفت: اختلافات خانوادگی باید با محوریت مساجد مرتفع شود تا با شناسایی و مشاوره جامعه هدف، تشکیل پرونده‌های قضایی کاهش یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: اسلام دین مبتنی بر زندگی مسالمت‌آمیز و صلح و سازش است و مسجد می‌تواند در این زمینه محور باشد.

وی گفت: در گذشته‌ها حضور ریش‌سفیدان در موضوعات مختلف اختلافات مورد توجه بود اما امروز این فرهنگ رنگ باخته است.

وحدانی‌نیا اظهار داشت: با توجه به توصیه موکد مقام معظم رهبری با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های مردمی اگر بخواهیم جامعه مترقی داشته باشیم راهی جز احساس مسوولیت همگان در حوزه‌های مختلف وجود ندارد.

وی افزود: به این سمت آمدیم که با هدف کاهش اختلافات در حوزه خانواده که رهبری در این خصوص تاکید دارند و سایر دعاوی، فرهنگ‌سازی شود که راه حل اختلاف و نزاع‌ها صرفا کشاندن اختلاف به دادگاه نیست و می‌توان با ورود افراد معتمد در هر محله اختلاف را به آشتی منتهی کرد.

وی تصریح کرد: کسانی که در این حوزه ورود پیدا می‌کنند باید منادی صلح و سازش باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: طرح دعاوی خانوادگی در دادگاه گاهی سبب زندان رفتن یکی از طرف دعوی می‌شود که با کاهش تشکیل پرونده‌های قضایی می‌توان بخش قابل توجهی از این پرنده‌ها را قبل از تشکیل با میانجگری‌ها مرتفع کرد.

وی تاکید کرد: قربانی اصلی حضور افراد در زندان خانواده‌های آنها هستند که سرنوشتی نامعلوم دارند، با طرح معین خانواده زندانیان با مشارکت خیران تا حد قابل توجهی می‌توان بر این مشکل فایق آمد اما نمی‌توان به اصل زندان رفتن بی‌توجه بود.

وحدانی‌نیا افزود: آموزش‌های حین ازدواج هم از موارد با اهمیت در کاهش اختلافات خانوادگی است که این مهم را با برنامه‌ریزی کلاس‌های مشاوره ۱۶ ساعته قبل ار شیوع کرونا در استان عملیاتی کردیم و در حال حاضر به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش‌ها به صورت جزوه ارایه می‌شود.

رییس شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی هم گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که در هر محله‌ای به صورت پایلوت از ظرفیت معتمدین محله به شکل سازماندهی شده استفاده شود و در هر محله بتوانیم نهاد مردمی داشته باشیم که از ظرفیت آن برای مصالحه و سازش استفاده کنیم.

یوسف پیله چیان افزود: اساسا هدف از تشکیل شورای حل اختلاف گسترش فرهنگ مصالحه و سازش است.

وی گفت: ابتدای تاسیس شورای حل اختلاف هر اختلافی که ایجاد می‌شد سعی بود در مساجد و پایگاه مقاومت بسیج موضوع حل و فصل شود.

پیله چیان اظهار داشت: پس از آغاز به کار شورا یکسری وظایفی به شورا داده شد که مقداری هدف شوراها کمرنگ شد اما اخیرا سمت و سو به پر رنگ‌تر شدن شورا به سمت مصالحه و سازش پیش می‌رود.

وی بیان کرد: بعضی از استان‌ها این مسیر را دومرتبه آغاز کردند که از ظرفیت حداکثری مساجد و مردم برای فرهنگ مصالحه و سازش استفاده کنند.

معتمد محلی و رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی نیز گفت: همه مساجد ظرفیت صلح و سازش را ندارند که ورود پیدا کنند پس برای موفقیت در این روند مساجدی انتخاب شوند که توانایی داشته باشند.

موسی جوینده افزود: در بحث خانواده به سمت زوج‌های موفق‌ نرفتیم و تجربه زندگی موفق را معرفی نکردیم.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که در سال‌های اخیر نتوانستیم از آن بهره بگیریم استفاده از حلقه‌های صالحین است که می‌توان در بخش‌های مختلف از این ظرفیت استفاده کرد.

جوینده تصریح کرد: برای اجرایی شدن طرح سازش محله‌هایی که آسیب‌های جدی‌تری دارند در اولویت قرار بگیرد.

وی گفت: از همه ظرفیت‌ها باید استفاده کرد و در قالب تیم با محور مساجد با شناسایی معظلات محله خواهیم توانست از تشکیل پرونده‌های دعاوی خانوادگی بکاهیم.