هواشناسی خراسان جنوبی با توجه به وزش باد شدید و افزایش دما از امروز تا سه‌شنبه هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

کارشناس هواشناسی  استان نوع مخاطره را وزش شدید تا خیلی شدید، گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید افقی، طوفان گرد و خاک و همچنین افزایش نسبی دما در ۲۴ ساعت آینده و ماندگاری هوای گرم عنوان کرد.

لطفی افزود: برای شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، حاجی آباد زیرکوه، درمیان، بیرجند، قائنات، سرایان، خوسف، فردوس، طبس و بشرویه هشدار نارنجی صادر شده است.

وی گفت: اختلال در تردد‌های جاده‌ای و ناوگان حمل و نقل، سقوط تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، شکستن درختان آسیب پذیر و نهال‌های جوان، خطر سقوط اجسام و افزایش مصرف انرژی به ویژه برق و خطر گرمازدگی و احتمال افت ولتاژ برق از جمله اثر مخاطره است.

صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خراسان جنوبیکارشناس هواشناسی استان افزود: خودداری از سفر‌های غیر ضرور به خصوص در محور‌های مواصلاتی شرق و مرکز استان از جمله محور نهبندان، زابل، رعایت سرعت مطمئنه، اطمینان از پوشش و استحکام سازه گلخانه و سقف‌های موقت، گذاشتن قیم‌ کنار نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر، اجتناب از رفتن به فضای باز به ویژه سالمندان و کودکان و افراد داری بیماری‌های خاص، مراقبت از کندو‌های زنبور عسل و صرفه جویی در مصرف آب و برق و عدم بکارگیری وسایل پر مصرف برقی در ساعت اوج مصرف از جمله توصیه های کارشناس هواشناسی است.

لطفی گفت: تا سه شنبه به خصوص در ساعات عصر و شب، وزش باد شدید تا خیلی شدید و گرد و خاک باعث کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در منطقه می شود.

وی افزود: برای مناطق مستعد و بادخیز به ویژه در نوار شرقی و بخش مرکزی استان وقوع طوفان و گرد و خاک و احتمال بروز خسارت و همچنین به طور موقت اختلاف در تردد نیز قابل پیش بینی است.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: به لحاظ دمایی برای امروز و فردا افزایش نسبی دمای هوا را در منطقه انتظار داریم و هوا گرمتر می‌شود.

لطفی افزود: صبح امروز خنک‌ترین ایستگاه استان قاین با کمینه دمای ۲۱ درجه و روز گذشته طبس با بیشینه ۴۸ درجه گرمترین بوده است.

وی گفت: برای مرکز استان نیز تغییرات دما بین ۲۳ و ۳۸ درجه سلسیوس ثبت شده است.