شهردار جدید بیرجند، در اولین اظهار نظر خود که در رسانه‌های مختلف که  به ان پرداخته شده است، بیان داشته  رانت و رانت‌بازی در شهرداری بیرجند جایگاهی ندارد و نخواهد داشت . از آنجایی که این ادبیات به ادبیات ریاست دولت پیشین، آقای دکتر احمدی نژاد، بسیار نزدیک است، این شائبه را به وجود آورده که ایشان بعد از چهار سال، وضعیت شهر به را مثابه ایران بهاری !! تحویل خواهند داد.

آقای شهردار، امیدواریم این حرف شما به عمل نزدیک بشود و این موضوع محقق گردد. ولی بدانید اینجا بیرجند است و بر اساس معیارهای نانوشته‌ی خودش اداره می‌شود. به طوری که شهرداری بیرجند سالها بدون پست معاونت مالی اداره شده. خود بخوانید حدیث مفصل از این موضوع.

آقای شهردار شما با اعتماد شورایی که با تمام وسواس و اینده‌نگری و اخلاص خودشان، بعد از مدت مدیدی شما را انتخاب کردند، بر مسند مدیریت این ارگان قرار گرفتید. امیدواریم این ایده‌ی شما که چندان هم کوچک نیست به واقعیت تبدیل شود و بتوانید جلوی مسایلی که باعث زوال اعتماد شهروندان می‌شود بایستید.

اقای شهردار، این شهر در کنار کار عمرانی و شهرسازی که در تخصص شماست به ظاهر ، به فرهنگ‌سازی و پرداختن به امور فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هم نیاز دارد. از تاسیس معاونت فرهنگی شهرداری (یا هر رکن دیگر اداری) تا احیای فرهنگسراها و ساخت و ساز سالن‌های نیمه‌تمام و احیای قول‌های بر زمین مانده‌ای چون بنیاد بیرجندشناسی، بنیاد مرحوم پرفسور گنجی و مجموعه‌ی حکیمیه در مرقد شاعر نامور شهرمان حیکم نزاری و موارد متعدد دیگر. این‌ها نمونه‌ای از موارد فرهنگی است که می‌توان با توجه به پتانسیل این شهر فرهنگی در بعد توریسم در کنار میراث فرهنگی ، در احیای فضای تاریخی شهر مورد توجه قرار گیرد تا این شهر اباد گردد.

اقای شهردار، در کنار همه این موارد، این شهر در بعد عمرانی هم نیازهای فروانی دارد. از تکمیل پروژه‌های مانده بر زمین تا پروژه‌های جدید دیگر. بر حسب گسترش شهری، از ساخت پارک و فضاهای سبز و بازگشایی معابر جدید و … که این شهر به اجرا و تکمیل آن نیاز دارد.

از مشکلات دیگر، مشکلات منظر شهری این شهر رو به گسترش است. آقای شهردار، رنگ در این شهر مرده است و افسردگی ناهمگون فضای شهر را گرفته است. به طوری که این منظر نافرم شهر، بر روحیه مردم تاثیر گذاشته است. این شهر، شهر دورنگ است و بس. در افق دید، رنگ قهوه‌ای که متعلق به درختان کاج چندین ساله است و بر اسمان، رنگ سبز مرده‌ی این درختان. و نکته‌ی بعدی این که،  در بیرجند میادین بسیار مشکل‌دار، چه از نظر هندسی و چه از نظر نورپردازی  و دیداری دارد به نحوی که نیازمند اقدام فوری و بازنگری و بازسازی مجدد است. و در خاتمه بحث فضای سبز شهر رو به انحطاط در این شهر است که حرکت جهادی شما را می‌طلبد.

اقای شهردار، اگر آنگونه که گفتید با تفکر مبارزه با رانت و رانت‌بازی آمده‌اید، در کنار رفع مشکلاتی که عنوان شد، رانت موجود را نیز ریشه‌کن کنید.

امید است این تفکر شما در این استان و شهر جواب دهد.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله