مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: ساخت موزه دفاع مقدس استان ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۲۲۴ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

سرهنگ غلامرضا فلاحی در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس افزود: عملیات اجرایی موزه دفاع مقدس مرکز استان تیر سال گذشته آغاز و مقرر شد از محل اعتبارات سفر اول رئیس جمهور ۸۰۰ میلیارد ریال طی سه سال به آن تخصیص یابد که سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۲۴ میلیارد ریال هزینه شد و امیدواریم این موزه با تامین اعتبار لازم تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه ساخت موزه استکبارستیزی طبس در محل شکست حمله نظامی آمریکا به ایران حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اظهار کرد: در سفر اول رئیس جمهور ۱۵۰ میلیارد ریال برای ۲ سال به این مجموعه اختصاص یافت که تاکنون ۱۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص داده و هزینه شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بر نشر فرهنگ دفاع مقدس و انتقال روحیه ایثار و شهادت به دیگران تاکید کرد و گفت: هشت سال دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم است که می‌توان سال‌ها از آن بهره گرفت.

وی تصریح کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی از روحیه ایثار، ایستادگی و مقاومت ملت ایران که از هشت سال دفاع مقدس به یادگار گرفتیم، هراس دارند و نباید دست از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب برداریم.

فلاحی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور با شعار «ما متحدیم» آغاز می‌شود افزود: ۳۰۷ عنوان برنامه در سطح استان با هدف نشر فرهنگ دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: مراسم سراسری «جهاد مقاومت، از دیروز تا امروز» از مهمترین برنامه‌های هفته دفاع مقدس است که ۲۹ شهریور همزمان با سراسر کشور در استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای این برنامه تجلیل از یک میلیون رزمنده پیشکسوت دفاع مقدس آغاز می‌شود که سهم خراسان جنوبی ۶ هزار نفر تا پایان امسال است.

وی بازسازی عملیات والفجر ۹ در منطقه عمومی شهرستان بیرجند و رونمایی از ۲۷ عنوان کتاب دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های این هفته ذکر کرد و افزود: امسال تولید ۸۱ عنوان کتاب دفاع مقدس در دستور کار است که نیاز به همکاری دستگاه‌ها، رزمندگان و ایثارگران استان دارد.

فلاحی رژه خودرویی و پیاده نیروهای مسلح، افتتاح نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس، رونمایی از چهار عنوان متون دفاع مقدس اثر هنرمندان استانی، رونمایی از چهار عنوان کتاب تاریخ شفاهی رزمندگان دفاع مقدس، تکریم رزمندگان دفاع مقدس، برگزاری مسابقات ورزشی با عنوان جام دفاع مقدس، شب شعر و خاطره گویی، مسابقات کتابخوانی و غبارروبی مزار شهدا را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

وی بر لزوم توجه به نهضت خاطره‌گویی دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: ایثارگران و رزمندگان باید روایت‌های دفاع مقدس را برای جوانان بازگو کنند تا فرهنگ دفاع مقدس هرچه بیشتر نشر داده شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی بیان کرد: نهضت وصیت‌نامه‌خوانی شهدا باید مورد توجه قرار گیرد زیرا نقش بسزایی در روحیه جوانان دارد و می‌تواند با فرهنگ‌سازی در ادارات، مساجد و دانشگاه ها اجرا شود.

وی افزود: ۶۷ نقطه استان یادمان شهدا دارد که تاکنون ۴۲ یادمان تکمیل شده و ۲۵ مورد هم در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور