معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری حوزه آبخیز نهرین شهرستان طبس با هزینه‌ای بالغ بر ۹ میلیارد ریال، حجم آبگیری این حوزه ۶۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب افزایش یافت.

 پرویز گرشاسبی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبخیزداری و بیابانزدایی شهرستان طبس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح آبخیزداری و آبخوانداری حوزه آبخیز نهرین شهرستان طبس با مساحت بیش از ۱۸ هزار هکتار و حجم ۳ هزار و ۵۲۷ مترمکعب اجرا شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح که در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق شهر طبس واقع است، بالغ بر ۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه و در قالب آن ۱۰ سازه شامل چهار سازه سنگ و ملات، یک سازه گابیون و پنج سازه مرمتی اجرا شده است.

معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: با اجرای این طرح، حجم آبگیری سازه‌های این حوزه به میزان ۶۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب افزایش یافته است؛ ضمن اینکه یک منبع آبی و یک روستای اصلی با جمعیت ۲۲۵ نفر را در راستای کنترل سیلاب و تغذیه منابع آبی پایین‌دست پوشش می‌دهد و موجب تثبیت شغل برای هزار و ۱۱۴ نفر نیز شده است.

وی یادآور شد: در این حوزه تاکنون عملیات بیولوژیک در ۵۸۹ سازه آبخیزداری با حجم ۳۶ هزار و ۸۶۳ مترمکعب در سطح ۳۰ هزار و ۳۹۴ هکتار اجرا شده است که علاوه بر تغذیه منابع آبی روستای خرو و دشت طبس، موجب افزایش عمر مفید سد نهرین با حجم آبگیری حدود ۵ میلیون مترمکعب شده است.

گرشاسبی همچنین درباره دیگر اهداف اجرای این طرح آبخیزداری به تغذیه منابع آبی پایین‌دست، افزایش سفره آب زیرزمینی دشت طبس، کنترل سیل و رسوبات، افزایش عمر مفید سد نهرین، جلوگیری از کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی آب مخزن سد، تثبیت پروفیل طولی رودخانه، تعدیل شیب طولی رودخانه و کاهش حمل رسوبات به مخزن سد اشاره کرد.

معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: خراسان جنوبی ۱۵ میلیون هکتار مساحت دارد که ۱۳ میلیون هکتار آن اراضی بیابانی و یا مراتع کم‌تراکم بیابانی است و بر این اساس دومین استان بیابانی کشور محسوب می‌شود که از جمله پیامدهای منفی آن، فرسایش خاک، هجوم ماسه‌های روان به اراضی کشاورزی، مناطق مسکونی و تأسیسات و راه‌های مواصلاتی، کاهش حاصلخیزی اراضی است.

وی درباره تهیه و اجرای طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی در طبس خاطرنشان کرد: طبس وسیع‌ترین شهرستان خراسان جنوبی است و بیش از ۳ میلیون هکتار آن را بیابان تشکیل داده که منطقه مسجد شکر که در مسیر راه اصلی طبس – یزد و خط آهن بافق – مشهد واقع شده دارای تپه‌ها و ماسه‌های بسیار فعال است که مشکلات عدیده‌ای را برای تردد ایجاد می‌کند.

گرشاسبی ادامه داد: به همین دلیل طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی جهت کنترل و کاهش حرکت ماسه‌های روان در محور مواصلاتی طبس – یزد اجرا شده که شامل عملیات تثبیت تپه‌های شنی با اعتباری بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال در سطح ۶۰۰ هکتار به همراه نهالکاری در سطح ۲۲۵ هکتار است.

وی افزود: برای سال جاری نیز اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال به منظور ادامه اجرای این طرح در عرصه ۶۸۳ هکتار و نهالکاری در عرصه ۲۱۶ هکتاری ابلاغ شده است.