معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: راه آهن شرق یکی از فعال ترین پروژه‌های عمرانی کشور و از یادگارهای شهید رئیسی برای توسعه و عمران منطقه است که طبق برنامه باید طی ۲ سال زیرساخت‌های آن تکمیل شود.

، علیرضا عباس‌زاده  درباره دستاوردهای عمرانی دولت در استان بیان کرد: زیرسازی راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد در قطعات مربوط به خراسان جنوبی طبق برنامه باید در ۲ سال به اتمام برسد و عملیات روسازی شروع شود.

وی افزود: آیت الله رئیسی خستگی ناپذیر بود و مدیران دولت چهاردهم هم باید مانند ایشان به دغدغه‌های جدی مردم به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها توجه کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت سیزدهم، کارنامه درخشان و پر فروغ در همه کشور به ویژه حوزه زیرساخت‌های استان خراسان جنوبی دارد.

وی با تاکید بر اینکه محرومیت زدایی و عدالت محوری در دولت سیزدهم جزو راهبردهای اصلی بوده است گفت: اقتضای این راهبرد این است که به استان‌های کم برخوردارتر، توجه بیشتری شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه از حیث توسعه و عمران شرق کشور و آثار فرامنطقه ای، پروژه راه آهن بسیار قابل اهمیت است و با سه درصد پیشرفت فیزیکی معطل مانده بود، افزود: این پروژه در رونق اقتصادی و تجارت بین المللی بسیار مهم بوده اما با تعلل دولت‌های گذشته به فراموشی سپرده شد لذا در اربعین سال گذشته و با حضور رببس جمهور جزو معدود پروژه‌هایی شد که با توجه به آثار آن برای توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفت.

وی گفت: امروز تکمیل پروژه راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به عنوان تکمیل کریدور حیاتی جنوب به شمال در وزارت راه و شهرسازی به عنوان مهمترین پروژه زیرساختی شرق کشور مد نظر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه راه آهن در دیدار مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت، تصریح کرد: از ۹۱۷ کیلومتر طول پروژه راه آهن شرق در سه استان ۱۴ قطعه آن در خراسان جنوبی قرار دارد که ۱۸ همت اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی ایستگاه تشکیلاتی درجه یک بیرجند – قاین هم به زودی آغاز می‌شود.

عباس‌زاده تامین منابع مالی ابر پروژه‌ها را دلیل مهم عقب افتادگی آنها برشمرد و گفت: با پیگیری‌های رئیس جمهور شهید و موافقت مقام معظم رهبری، اعتبار این پروژه از محل تهاتر نفتی تامین شد که جدای از اعتبارات سنواتی بوده و تضمین شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت مدیران دولت چهاردهم این پروژه با قوت ادامه یابد چرا که خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی است که به خط ریلی وصل نیست.

معاون استاندار خراسان جنوبی در ادامه به پروژه انتقال آب دریای عمان اشاره و تصریح کرد: این پروژه ابتدا برای استان سیستان و بلوچستان بود و با پیگیری‌های صورت گرفته با انتقال آب برای خراسان جنوبی و خراسان رضوی هم موافقت شد.

وی گفت انتقال آب، پروژه حیاتی و بزرگ استان با برآورد ریالی بیش از ۵۰ همت است که طبق برنامه باید با اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ آب وارد خراسان جنوبی شود.

عباس‌زاده با ذکر این نکته که هنوز در خراسان جنوبی با تانکر و از طریق جاده، فرآورده‌های نفتی منتقل می‌شود تصریح کرد: انتقال فرآورده‌های نفتی جزو پروژه های مهم دولت سیزدهم در استان است که از رفسنجان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه خط هفتم سراسری انتقال گاز از عسلویه به خراسان رضوی و شرق کشور نیز جزو پروژه‌های مهم این دولت است، گفت: بسیاری از این پروژه‌ها برای مردم یک رؤیا بود و مطالعات برخی از آنها قبل انقلاب و برای توسعه تجارت و رونق اقتصادی شرق کشور انجام شده که در سه سال دولت سیزدهم عملیاتی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در سال دوم دولت سیزدهم، پایان گازرسانی به روستاهای استان را جشن گرفتیم، عنوان کرد: تیر سال گذشته ۱۳۸ کیلومتر خط انتقال گاز از زابل به نهبندان شروع شد و امروز جزو پروژه‌های نفتی رکوردار در دست انجام است که فاز اول آن تا پایان تیر ماه افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن رتبه نخست را دارد اما اشکالاتی در برخی شهرها داریم که در حال رفع شدن است افزود: الحاق اراضی طرح فرزندآوری و قرعه کشی انجام شده که برای بیش از پنج هزار واحد زیرساخت‌ها آماده شده است.

عباس‌زاده بیان کرد: کسانی که نمی‌توانند از سایت زعفرانیه بیرجند زمین آپارتمانی بگیرند، می‌توانند زمین‌های ویلایی روستاهای اطراف بیرجند را در چارچوب قانون جوانی جمعیت دریافت کنند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور