میوه کمیاب گوجی بری برای اولین بار در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی کاشت و برداشت شد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: یک کارآفرین در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۱۰ نهال گوجی بری را در سطح ۵۰۰ متر در بخش مود شهرستان سربیشه کاشت کرد که در این مدت به صورت آزمایشی در مقدار کم برداشت محصول داشته است .

زرگری افزود: پیش بینی می‌شود امسال از این سطح ۱۵۰ کیلوگرم محصول‌تر برداشت شود.

وی گفت: گوجی بری یکی از گران بها‌ترین گیاهان دارویی و با ارزش افزوده بسیار بالا در بین محصولات باغی محسوب می‌شود که کاملاً به سرما مقاوم بوده و درختچه‌های آن در زمستان هیچ تاثیری از سرمای هوا نمی‌گیرند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سربیشه با اشاره به اینکه خاستگاه این گیاه منطقه‌ای در هیمالیا است گفت: در ایران بیشتر این محصول در شمال کشور کاشت می‌شود.

زرگری افزود: این گیاه به صورت درختچه به ارتفاع ۳.۵ تا ۴ متر با سازگاری خوب به دما‌های بالا و پایین است و یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین میوه هاست که در چین باستان به خاطر خواص دارویی بالا کاشت می‌شود.

وی گفت: نحوه مصرف این گیاه به صورت تازه، خشک، پودر، آب میوه و دمنوش است.

مدیرجهاد کشاورزی سربیشه افزود: این میوه دارای طیف گسترده‌ای از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و بالاترین آنتی اکسیدان را در بین میوه‌ها دارد‌.

زرگری گفت: گوجی بری از بهترین چربی سوز‌های طبیعی در کاهش وزن انسان است و در پیشگیری از بیماری سرطان موثر است.

زرگری نداشتن شناخت کافی از سوی مردم و کشاورزان و موضوع بازاریابی را از مهمترین چالش‌های پیش روی تولید کننده این محصول عنوان کرد.

نوشته و خبر نگار :حامد عارفی نیا و ا.حسن پور