دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: در این شرایط جنگ ترکیبی باید وظیفه خودمان را به‌درستی بشناسیم و به‌موقع، با جدیت و سخت‌کوشی به آن عمل کنیم‌.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی در همایش “استاد فکر” که به یاد آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در مجتمع غدیر بیرجند برگزار شد گفت: اگر حقایق دین برای جوانان تبیین شود، کسانی که دشمن به آنان دل بسته است، در برابر او ایستادگی خواهند کرد.

وی یکی از ویژگی‌های آیت الله مصباح یزدی را سخت‌کوشی عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط اجتماعی جای علامه مصباح یزدی خالی است اما اندیشه ایشان باقی است و می‌توان از آن نهایت استفاده را برای تشخیص درست مسیر داشته باشیم.

فرزند آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: در بزرگداشت علامه مصباح یزدی اگر بخواهیم برخی ویژگی‌های ایشان را ذکر کنیم، مهمترین آن بصیرت و زمان‌شناسی و دیگری سخت‌کوشی است.

وی گفت: دغدغه اصلی ایشان در دوران تحصیل و مجاهدت‌، تشخیص وظیفه و انجام به‌موقع آن بود لذا در انجام اقدامات مختلف علمی و جهادی ابتدا به اولویت‌ها و انجام واجب‌ترها می‌پرداختند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباح یزدی افزود: ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات شاخص علمی را انجام دادند و موسسه امام خمینی (ره) را با رهنمودهای مقام معظم رهبری تاسیس کردند.

وی از طرح ولایت به عنوان یادگار آیت الله مصباح یزدی یاد کرد و گفت: برای اینکه برخی اعتقادات دینی برای جوانان قابل فهم باشد، طرح ولایت تدوین شد و علامه مصباح با این طرح دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید را بیدار کردند.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به جنگ نرم و رسانه‌ای دشمنان که باورها، اعتقادات و فرهنگ جامعه را هدف قرار داده است، افزود: مقام معظم رهبری در ۲۰ سال گذشته مساله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند که در این جنگ نرم و فرهنگی کشورهایی علیه ما متحد شده و با برنامه‌ریزی جبهه‌های متحدی را تشکیل داده‌اند.

وی بیان کرد: شناخت ابعاد مختلف جنگ فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان و وضعیت امروز نیازمند بصیرت است و مقام معظم رهبری بارها بر جهاد تبیین تاکید کرده‌اند لذا کار مقدسی است که باید در دستور کار همگان باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباح یزدی گفت: جهاد تبیین برای افراد خاص و در چارچوب ساعت اداری نیست بلکه ضرورتی برای همه افراد جامعه است.

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور ادامه داد: سطح فرهنگ عمومی ما نسبت به سطح تهاجم دشمنان ضعیف و آسیب‌پذیر است که برای درمان این درد باید کار اساسی‌تر انجام داد و ریشه مسائل و مشکلات را دریابیم، برخورد امنیتی و فیزیکی هم لازم است اما کافی نیست.

فرزند آیت الله مصباح یزدی گفت: دشمنان بعد از راه‌اندازی جنگ‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که اگر از یک جبهه وارد شوند، موفق نخواهند بود به همین خاطر با بسیج همه امکانات خود جنگ ترکیبی را علیه ما طراحی کردند و از جبهه‌های رسانه‌ای، نظامی، اقتصادی و فرهنگی وارد میدان جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش دشمنان این است که اعتقادات، ارزش‌ها و فرهنگی غنی اسلامی را در مردم ما ضعیف کنند و اگر در این زمینه‌ها ضعیف شویم، امکان نفوذ و موفقیت دشمنان وجود دارد، اگرچه نصرت الهی از آن ماست پس باید همه ما مانند دوران انقلاب و دفاع مقدس مقابله و تلاش و مبارزه کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصباح یزدی افزود: متاسفانه یکی از اشکلات کار ما این است که کارها را به گردن یکدیگر می‌اندازیم و این موضوع آفتی در عرصه‌های مختلف است.

وی با تاکید بر تحلیل مناسب از مسائل جامعه و برنامه‌ریزی هدفمند و هوشمند برای حل آنها گفت: برای تحلیل درست مسائل به بصیرت نیاز داریم که در این خصوص عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری باعث موفقیت ما خواهد شد.

دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: مانند جنگ نظامی همه ما باید به در جنگ ترکیبی هم برنامه‌ریزی هدفمند و اقدامات مقابله‌ای در برابر اهداف دشمنان داشته باشیم و بیشتر به ظرفیت‌های خودمان تکیه کنیم.

وی افزود: همه باید با همدیگر همکاری و همراهی داشته باشیم و سراغ نهادهای مختلف برویم و نگذاریم که ادارات به سمت ما بیایند بلکه ما به سراغ آنها برویم.

مسوول ستاد بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی در خراسان جنوبی هم در این همایش که نماینده ولی فقیه در استان، جمعی از اساتید و روحانیون در آن حضور داشتند، گفت: علامه مصباح یزدی نسبت به مسائل نظام و انقلاب بسیار صریح و شفاف بود و در همه این سال‌ها لحظه‌ای از پیروی از ولایت فقیه دست برنداشت.

حجت‌الاسلام محمدجواد اکبری مطلق افزود: امام راحل اعتماد بسیار بالایی نسبت به این عالم بزرگوار داشتند و تلاش علمی زیادی در طول عمر خود داشته که طرح ولایت از برکات و یادگار ایشان است.

وی با بیان اینکه برکات فکر و اندیشه علامه مصباح یزدی امروز در جامعه قابل مشاهده است گفت: جوانان ما از این فکر و اندیشه سود می‌برند و تنها برگزاری این‌ گونه مجالس کفایت نمی‌کند بلکه باید در عمل ادامه دهنده راه ایشان باشیم‌.

مسوول ستاد بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی در خراسان جنوبی افزود: به منظور گرامیداشت سومین سالگرد ارتحال این عالم بزرگوار، فرزند علامه مصباح به خراسان جنوبی دعوت شد و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، حضور در همایش نخبگانی و مراسم بزرگداشت عمومی در مسجد امام حسین (ع) بیرجند از جمله برنامه‌های حجت‌الاسلام و المسلمین مصباح یزدی است.